Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Centrum handlowe od Lahdelma & Mahlamäki

 

Czas czytania: ~2 min


NkvleatzcN5hDhDYiX3nNiSA8OdQBAxZ0gRpuNfvTkHoP9zIw8SF5lfBjKHm_lahdelma-mahlamaki01jpg.jpg

Lahdelma & Mahlamäki zaprojektowali nowe centrum handlowe w położonej we wschodniej części miasta dzielnicy Itäkeskus. Duży gmach jest pierwszym etapem programu rewitalizacji tej okolicy i ma ją ożywić, odmienić jej oblicze. Często tego typu pomysły są krytykowane: zamknięte, zwarte, monolityczne bryły centrów handlowych zwykle nie wpływają pozytywnie na jakość życia i przestrzeni w sąsiedztwie. Mimo to władze Helsinek właśnie od tego rozpoczęły proces przemiany zaniedbanej dzielnicy.

lEredPS9ukdTmVbv3Cq000cMOVGn1j0jywWpFK7HOkdLWTliYoP5U1xbNvUC_lahdelma-mahlamaki02jpg.jpg

Lahdelma & Mahlamäki postanowili zbudować obiekt o oryginalnej, ożywiającej okolicę formie. Choć samą sylwtką budowla niewiele różni się od typowych „klocków” innych centrów handlowych, ten obiekt wyposażono w elewację o ciekawym sposobie wykończenia.

7fJRjyolG4ShV6smYXID9q4d3PF4xB5TW9ha8QmSiNYyMsOMzjXa6XdsQEZ0_lahdelma-mahlamaki03jpg.jpg

Lahdelma & Mahlamäki obłożyli elewacje centrum handlowego czerwonymi płytkami ceramicznymi. Co więcej, ich układ został zróżnicowany: na jednej ścianie są one ułożone  pionowo, na innych ukośnie. Układ płytek podkreślił także kształt samych ścian, z których część lekko faluje. Ważnym elementem tej kompozycji jest kolor płytek: wykonano je w 120 różnych odcieniach, które później komputerowo „wymieszano”, aby na elewacjach pojawiły się w pozornie przypadkowym, chaotycznym układzie.

fZXvbZax6w5IoYDsGVx3WAtBmCYy7W9LWk1Cik0nysqVRRibSLqo4qGZc9En_lahdelma-mahlamaki04jpg.jpg
0odw4627HP9sgwRJPrmhBJqArJSKcxyzrqtK8TTXptbATzKdgvcdY3LXKnmG_lahdelma-mahlamaki05jpg.jpg
1F4Q7hHot81yCWlRRalErWVLTAxptsKCraBuc5QRjsorebfrJXWlwk2K7VLz_lahdelma-mahlamaki06jpg.jpg

Lahdelma & Mahlamäki twierdzą, że ceramiczna okładzina nie tylko „ociepla” budynek, ale i stanowi nawiązanie do lokalnej tradycji budowlanej. Pogodne w wyrazie czerwone płytki mają stanowić element wyróżniający obiekt, ale także wpływać na jego odbiór. Dla inwestora i architektów ważne było, aby centrum handlowe stało się zarazem centrum lokalnej społeczności, miejscem spotkań i aby wpisało się w codzienność okolicy. Ceramiczna okładzina w żywym kolorze miała pomóc w „oswajaniu” tego mimo wszystko przysadzistego gmachu. Czy to dobry pomysł, okaże się zapewne za jakiś czas, gdy centrum handlowe zacznie w pełni funkcjonować. Zdaje się jednak, że nigdzie na świecie handlowy moloch nie wpłynął pozytywnie na rozwój relacji w lokalnej społeczności..

 

Foto: arklm.fi

 


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Realizacje Zagraniczne, Realizacje Architektoniczne

Dom w Więckowicach z Horizone Studio
Dom w Więckowicach z Horizone Studio

Dom w Więckowicach został zaprojektowany w miejscu, które wydawać by się mogło wymarzonym terenem dl ...

Prezentacja budynku Muzeum II Wojny Światowej na Politechnice Gdańskiej
Prezentacja budynku Muzeum II Wojny Światowej na Politechnice Gdańskiej

7 grudnia na Politechnice Gdańskiej będzie można posłuchać wykładu na temat architektonicznych walor ...

Vo Trong Nghia układa klocki
Vo Trong Nghia układa klocki

Vo Trong Nghia Architects za swoje zintegrowane z zielenią budynki dostali już mnóstwo międzynarodow ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera