Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Na co zwrócić uwagę przy wyborze posadzki do hangaru lotniczego?

 

Czas czytania: ~3 min


Stale rozwijająca się komunikacja powietrzna wymaga inwestycji w infrastrukturę naziemną dla samolotów. Jedną z takich inwestycji z pewnością są posadzki do hangaru lotniczego. Oto 6 praktycznych porad na co zwrócić uwagę przy ich wyborze.

 

0oJuyX9Y59bY2fnIbBglqFJGxLjLeF9OcrNOG5NZ1IfuSGxuQ7sbT83LGc6R_1-flowcoat-sk-lufthansa-maltajpg.jpg

Stale rozwijająca się komunikacja powietrzna wymaga inwestycji w infrastrukturę naziemną dla samolotów. Jedną z takich inwestycji z pewnością są posadzki do hangaru lotniczego. Przy zastosowaniu współczesnych technologii i materiałów wybudowanie hangaru nie jest projektem skomplikowanym, ale wybór odpowiednio dopasowanej posadzki, może być problematyczny. Oto 6 praktycznych porad na co zwrócić uwagę przy ich wyborze.

 

 

coHYxOOANUoWSABotTMtHqIO1iHXnsktoGIR1g3d8fQNy5GrSP5phG2AFILs_2-flowcoat-sk-1-ryanair-1jpg.jpg

1. Wytrzymałość

Posadzka w hangarze lotniczym jest poddawana różnym obciążeniom, które mogą uszkodzić podłoże betonowe w przypadku braku odpowiedniej warstwy zabezpieczającej. Przede wszystkim, co oczywiste, musi wytrzymać ciężar samolotów. Na przykład samolot Boeing 737-800 używany m.in. przez Ryanair, to ok. 40 ton masy własnej. Ruch takiego pojazdu stanowi duże wyzwanie dla posadzki w kategorii obciążeń mechanicznych. Również obciążenia „wagi lekkiej”, takie jak ruch pojazdów obsługi naziemnej, wózków czy urządzeń wyposażonych w koła, to ryzyko zarysowania posadzki, tak samo jak kontakt z narzędziami czy częściami zamiennymi.

 

2. Odporność chemiczna

Wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z serwisowaniem samolotów, posadzka jest narażona na oddziaływanie substancji chemicznych zawartych w paliwie lotniczym, płynach eksploatacyjnych (np. Skydrol®) czy smarach. W związku z tym, system posadzkowy do hangaru lotniczego musi być odporny zarówno na krótko-, jak i długookresowe oddziaływanie rożnego rodzaju chemikaliów.

pEUjLHfS7uNlJe8fyTIVFO8DVJOfdJIdTuUPNkfc9uuUR9zPEURLFHIdZl5s_3-flowcoat-sk-1-ryanair-2jpg.jpg

3. Kolorystyka

Kolorystyka posadzki w hangarze lotniczym może wydawać się drugorzędną sprawą. Warto jednak pomyśleć o jasnej i błyszczącej powierzchni, która bardzo dobrze odbija światło i pozwala uzyskać lepszą widoczność w pomieszczeniu bez konieczności instalowania dodatkowych punktów świetlnych. W dobrze doświetlonym hangarze mechanikom bardziej komfortowo pracuje się w miejscach takich jak podwozie, czy pod skrzydłami samolotu, oraz łatwiej jest dostrzec wszystkie ciała obce i uchronić samolot przed potencjalnym uszkodzeniem (ang. FOD – Foreign Object Damage).

 

4. Estetyka

Z kolorystyką posadzki wiąże się estetyka hangaru. Nie jest to przecież tylko przestrzeń robocza i zaplecze techniczne – chociaż i takie strefy powinny wyglądać dobrze. O ile z wymienionych w punkcie 3. powodów najczęściej wykonuje się posadzki w jasnych odcieniach szarości, to można również wykorzystać inne kolory do wyodrębnienia ciągów komunikacyjnych lub obszarów nieroboczych. Można zastosować kolorystykę linii lotniczych czy portu lotniczego lub wykonać na posadzce logo.

ryAuqpld6hFaZXVPZmRj8tN5GMOwUtWoZZJMg6TJGgKOsgAHEarl91KbsuNA_5-flowcoat-sk-royal-australian-airforce-raaf-australiajpg.jpg

6. Antyelektrostatyczność

Właściwości antyelektrostatyczne nie są obowiązkowe dla posadzek w hangarach lotniczych. Warto jednak rozważyć wykonanie posadzki chroniącej przed wyładowaniami elektrostatycznymi zaawansowane technologicznie, kosztowne podzespoły elektroniczne będące elementami awioniki czy urządzeń diagnostycznych.

 

Posadzki żywiczne to technologia, która pozwala zabezpieczyć podłoże betonowe hangarów lotniczych przed typowymi obciążeniami. Charakteryzują się wysoką wytrzymałością mechaniczną – na nacisk, uderzenia i zarysowania oraz odpornością chemiczną, w tym na substancje chemiczne zawarte w paliwach, smarach czy płynach hydraulicznych.

 

Można wykonać je w dowolnym kolorze, z wykończeniem matowym lub błyszczącym. Dają możliwość wykonania każdego wzoru, kolorystycznego wydzielenia stref i realizacji innych elementów zgodnie z potrzebami i wymogami projektu. Dodatkowo są nienasiąkliwe, bezspoinowe i łatwe w czyszczeniu – mogą być sprzątane metodą ręczną lub maszynową, a dzięki zastosowaniu specjalnych żywic i taśmy miedzianej zyskują właściwości antyelektrostatyczne.

 

Zobacz wizytówkę firmy Flowcrete Polska

Źródło: materiał prasowy


Podepnij swój artykuł

tagi

Chemia Budowlana

Dom podwójny – recepta na chaos
Dom podwójny – recepta na chaos

Dom podwójny – to nowy projekt biura Kluj Architekci. Nie jest to jednak zwykły dom, obmyślony na zl ...

Drewniana szkoła po norwesku
Drewniana szkoła po norwesku

Drewniana szkoła powstała w mieście Larvkik w Norwegii na zlecenie lokalnych władz samorządowych. Gm ...

Schronienie przed zimnem od Utopia Arkitekter
Schronienie przed zimnem od Utopia Arkitekter

Schronienie – to po islandzku „skýli” - i taką właśnie nazwę nosi projekt, stworzony przez szwedzką ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera