Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Dworzec Metropolitalny – tak będzie wyglądał

 

Czas czytania: ~2 min


Dworzec Metropolitalny w Lublinie ma skupić w jednym miejscu komunikację kolejową i autobusową. Ale inwestycja ma na celu nie tylko wzniesienie nowoczesnego budynku dworca wraz z peronami i nowym układem drogowym. Wokół powstać ma przyjazna mieszkańcom przestrzeń publiczna.

 

E0YkjJ1jjYLfTFKXw0CJMhzDkwm38KvNw8DjXvcZkRa3HTuqiqoKCo0SKhbd_dworzec-metropolitalny-widok-od-pkpjpg.jpg

Dworzec Metropolitalny w Lublinie ma być inwestycją, która ułatwi życie mieszkańców, ale wpłynie też pozytywnie na cały fragment miasta. Nie będzie to bowiem tylko inwestycja infrastrukturalna, połączy też w sobie funkcje komunikacyjne z dobrą architekturą – podobnie, jak miało to miejsce m.in. we Wrocławiu czy Solcu Kujawskim.

 

Projekt Dworca Metropolitalnego w Lublinie wyłoniono w drodze wieloetapowej procedury. Najpierwsz powstały liczne projekty architektoniczne, z nich wybrano dwa najlepsze, które następnie poddano konsultacjom społecznym. W ten sposób, niejako z połączenia tych dwóch wizji z oczekiwaniami mieszkańców, narodziła się ostateczna koncepcja tej przestrzeni. „W ramach budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego zostaną przebudowane istniejące oraz wybudowane nowe ulice w centrum Lublina. Zupełnie nowy wygląd jezdni, chodników, ścieżek rowerowych wraz z nowo projektowaną zielenią i małą architekturą zyskają m.in. ulice: Młyńska, Gazowa, Krochmalna, Dworcowa, 1-go Maja, oraz Pocztowa” - podkreślają władze miasta.

DbUqovXRZ22qZT4lI6f7XD5j4d74beXouudb6o6Qm7vfQFJYjR4ABQPtFcrV_dworzec-metropolitalny-peronyjpg.jpg

Sam Dworzec Metropolitalny, jak i jego otoczenie zostało zaprojektowane przez biuro D+M Architects, które w swoich koncepcjach uwzględniło także wyniki konsultacji społecznych. W ten sposób narodziła się spójna wizja dworca, otoczonego prze żywy, zaplanowany z myślą o mieszkańcach kawałek miasta. Plac Dworcowy stanie się deptakiem, ul. 1-go Maja i ul. Młyńska na odcinku Dworcowa/pl. Bychawskich zamienią się w zamienią się w woonerfy, czyli ciągi pieszo-jezdne, na których piesi mają pierwszeństwo przed autami. Część peronowa dworca autobusowego zostanie osłonięta zielonym dachem, który połączony będzie z budynkiem stacji kolejowej.

 

Dworzec Metropolitalny, choć nade wszystko ma być funkcjonalny, powinien stać się także estetyczną budowlą. Przeszklone elewacje dworca czy dekoracyjny sposób ukształtowania zadaszeń, a także spora ilość zieleni mają nadać temu miejscu przyjazny wyraz. „To kolejna kluczowa inwestycja dla estetycznego zagospodarowania przestrzeni Lublina. Zdegradowany obszar zyska zupełnie nowe oblicze i mam nadzieję, że spełni oczekiwania mieszkańców zarówno jeśli chodzi o funkcjonalność jak i estetykę” - podkreślał niedawno Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.


Wg planów budowa Dworca Metropolitalnego w Lublinie rozpocznie się na przełomie 2019 i 2020 roku, a zakończy się dwa lata później. Koszt inwestycji szacowany jest na 190 mln zł z czego ok. 140 mln zł ma stanowić wsparcie z funduszy Unii Europejskiej.

 

Źródło: lublin.eu


Podepnij swój artykuł

tagi

Projekty Architektoniczne

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera