Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


aLL Design dla Toronto

 

Czas czytania: ~1 min


aLL Design, czyli pracownia współtworzona przez zmarłego przed kilku dniami Willa Alsopa, stworzyła projekt dwóch (z sześciu) stacji nowej sieci transportu miejskiego w Toronto. Stacje noszą nazwy Pioneer Village i Finch West, a architekci z aLL Design opracowali je we współpracy z firmą The Spadina Group Associates (TSGA).

 

z4boG9HthAiqmgJcU4xnjaevDYFu11CENznHpDNlWXZo4CYZ7DG9cm33R9cR_metro-stations-in-toronto01jpg.JPG
WV0g2yK22JxvdMkGlPTrCwgqsxBtq1WTNX7prAsFg1bnfMcVeIKxcBvkehdL_metro-stations-in-toronto02jpg.jpg

aLL Design podjęło się nadania materialnej formy stacji Pioneer Village i Finch West, lokalnej linii kolejki, która dziennie obsługuje 20 tysięcy pasażerów oraz dworca autobusowego. Utrudnieniem przy projektowaniu był niewątpliwie fakt, że stacja ta miała być zintegrowana z dworcami autobusowymi i parkingami, tworząc z nimi swoiste centra przesiadkowe.

bsT4yWYXo2TpnUlkosZy06rA2MUHSGCcfsbIfvbTOxvMzOuVCRRcOKa1MnDu_metro-stations-in-toronto03jpg.jpg
HNuCzOd9YRGO6ptNWDNeT30UgQGtId0vC2ikEwpPl2ogmzatp33RtRITBCHB_metro-stations-in-toronto04jpg.jpg

Stacja wg aLL Design otrzymała formę dwóch zupełnie różnych pawilonów, stanowiących wejścia do rozległej części podziemnej. Oba pawilony wejściowe otrzymały ekspresyjne, oryginalne formy – wszystko po to, aby przyciągnąć uwagę. Bo stacja miała się, w zamyśle autorów, stać miejscem spotkań, miała wyznaczyć przestrzeń publiczną, a nie być tylko miejscem związanym z transportem.

2l6IdKOto77MLj6gIKgDuJ5XaaWgyNxkFCYtwD9TXs3Zk8at5rcQfJTRt05p_metro-stations-in-toronto05jpg.jpg
3YWsjwzURZzOAnefxSVscznn82Bz7wjz6Mtvb9X926wpWj8l2lEWBqyWksy1_metro-stations-in-toronto06jpg.jpg

aLL Design jeden z pawilonów wejściowych ukształtowało na wzór… greckiej świątyni. Architekci mówią, że kreując formę przypominającego kształtem tubę z uproszczoną kolumnadą budynku sięgnęli po wzory z architektury starożytnej Grecji. Pawilon zbudowali z użyciem cortenu, szkła, a także wprowadzając do jego architektury kolor – charakterystyczny, czerwono-bordowy.

Corten oraz kolor brodo pojawiają się także w pawilonie dworca autobusowego, który jest znacznie bardziej rozległy. Przeszklony hol kasowy nakryto łamanym, rzeźbiarsko ukształtowanym dachem, który w całości pokryto zielenią. Uzupełniają go surowe, betonowe słupy oraz betonowa, polerowana posadzka. We wnętrzu znalazła się także świetlna artystyczna instalacja, stworzona przez studio realities:united z Berlina.

 

Foto: all-worldwide.com


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Realizacje Zagraniczne

Prudential – nowe życie wieżowca
Prudential – nowe życie wieżowca

W 1931 roku powstał projekt architektoniczny pierwszego warszawskiego wieżowca – swoją siedzibę miał ...

Expo 2020 w Dubaju: pawilon brytyjski
Expo 2020 w Dubaju: pawilon brytyjski

Expo 2020 w Dubaju wzbudza wiele emocji. Arabski kraj – organizator imprezy – dokłada wszelkich star ...

Wyniki konkursu architektonicznego "Nowe życie pomiędzy estakadami"
Wyniki konkursu architektonicznego "Nowe życie pomiędzy estakadami"

Wyniki konkursu architektonicznego "Nowe życie pomiędzy estakadami" ogłoszono jesienią 2018 roku. Je ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera