Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Ogrody na dachach

 

Czas czytania: ~5 min


Faza rozstrzygnięć w konkursie na zagospodarowanie działki po WTC

 

A67QZOZN8ZEVIGdrf4HgLgCJLsmueteDknRzf299CYMLBpGIlDEfP3kCPIPy_liebeskind.jpg
Daniel Libeskind zwyciężył w konkursie na odbudowę nowojorskiego WTC. Po prezentacji 7 rywalizujących prac w połowie grudnia 2002, komisja wybrała dwa rozwiązania. Spośród nich wyłoniony został ostateczny zwycięzca. Projekt Daniela Libeskinda (zdjęcie makiety powyżej) wykorzystuje 25 metrowej głębokości wykop po starych wieżach. Ma tam powstać plac poniżej powierzchni gruntu, a wokół niego heterogeniczna zabudowa - m.in.muzeum wydarzeń 11 września pod nazwą „Park Bohaterów” i ścieżka spacerowa, dzięki której teren tragedii będzie dostępny przechodniom. Symbolem miejsca ma być „ogród świata” – wieżowiec z ogrodem z różnych stref klimatycznych na każdej kondygnacji. Budynek będzie miał około 570 metrów. W ten sposób przewyższy wysokość starych wież WTC o 160 metrów. Krytycy sugerują, że "Ogród świata" to pomysł podobny do realizacji pawilonu holenderskiego na targach EXPO w Hannowerze.
Skromniejsza ideowo była propozycja zespołu THINK Design. Propnowali oni odbudowę WTC, jako World Cultural Center z odtworzeniem starej panoramy Nowego Jorku. Organizatorem konkursu była firma Lower Manhattan Development Corporation (LMCD) – - odpowiedzialna za zagospodarowanie działki po WTC.
ZjOCGBBqHBw6rhS7VXrFOgc1yckThIvZSHpqKCd0DuYSOeIXE5Df52tPpl2L_libeskindwtcplac.jpg
Daniel Libeskind Ścieżka nadziei Po raz pierwszy zobaczyłem Nowy Jork z pokładu statku jako nastolatek - imigrant. Jak miliony ludzi przede mną zobaczyłem najpierw Statuę Wolności i wspaniałą panoramę Manhattanu. Nigdy nie zapomnę tego widoku oraz tego, jakie przesłanie niesie ze sobą. Ten projekt mówi o tym właśnie, o moim pierwszym zetknięciu z Ameryką. Kiedy zacząłem nad nim pracę, mieszkańcy Nowego Jorku byli podzieleni pomiędzy tych, którzy chcieli działkę po WTC pozostawić niezabudowaną oraz tych, którzy chcieli jednak budować na gruzach. Długo rozmyślałem nad tą dychotomią. Pozornie wydawała się nie do rozwiązania. Nie do pogodzenia wydawało się jednoczesne oddanie czci ofiarom i zachowanie wiary w przyszłość. Starałem się znaleźć rozwiązanie, które połączy te pozornie sprzeczne punkty widzenia w nieoczekiwaną, nowatorską jedność. Poszedłem więc na działkę, żeby na niej po prostu pobyć, żeby zobaczyć ludzi, którzy chodzą wokół – żeby poczuć ich siłę oraz posłuchać ich głosów. Projekt jest zdaniem relacji z tego, co słyszałem, czułem i widziałem. Mur oporowy na terenie działki po WTC jest najbardziej dramatycznym elementem na gruzach WTC. Miał za zadanie chronić budynek przed naporem wód rzeki Hudson. Fundamenty oparły się zniszczeniu i symbolizują dla mnie utrzymanie podstawowych zasad demokracji – przejrzystość życia publicznego oraz wartość indywidualnego, ludzkiego życia. Musimy zachować te podstawy jednocześnie kreując przestrzeń intymną, skłaniającą do medytacji. Musimy wejść w ziemię, w głąb działki i tam poszukać refleksji na przyszłość. Fundamenty nie są więc tylko świadectwem tragedii lecz jednocześnie ujawniają nowy wymiar życia. Ścieżka życia przecina więc fundamenty i prowadzi od przeszłości do przyszłości. Centrum Ground Zero to więc muzeum pamięci i nadziei. Muzeum to powinno być zawsze dostępne i zaprowadzić nas w dół do obszaru refleksji, medytacji do pomnika samego w sobie. Ten pomnik to budynki otaczające plac bohaterów. Ci, których straciliśmy stali się bohaterami. Ażeby przypominać o ich utraconym życiu stworzyłem dwa duże place publiczne, park bohaterów i klin życia. Każdego roku, 11 września między godzinami 8:46 i 10:28, kiedy upadły wieże, słońce będzie się przedzierało przez cień i będzie symbolem optymizmu. Wszyscy poszliśmy obejrzeć działkę, ponad 4 miliony ludzi chodziło wokół i próbowało zrozumieć ogrom tragedii. Dlatego zaprojektowałem dwie rampy spacerowe – jedną od strony Liberty Street wzdłuż wielkiego muru oporowego a drugą od strony Geenwich, za fontanną, do południowego brzegu działki. Wszyscy mogą widzieć z nich nie tylko pomnik Ground Zero, ale też i odrodzenie życia. Istniejąca architektura stacji metra z połączeniami z całą miejską infrastrukturą jest jedną wielką afirmacją Nowego Jorku. Niebo zaś na nowo stanie się domem dzięki wieży z ogrodami. Dlaczego ogrody? Ponieważ ogrody są jedną wielką afirmacją życia. Drapacz chmur wyrasta ponad swych przodków, stare wieże WTC, potwierdzając wagę wolności i piękna, na nowo dając miastu jego duchowy symbol, kreując ikonę, która mówi o naszej witalności w obliczu niebezpieczeństwa i naszym optymizmie po tragedii. Potwierdzając, że życie zwycięży. Marc Schoonderbeek – nowojorski krytyk architektury Żyjemy w świecie po holokauście i po Hiroszymie. Wszyscy nosimy w sobie śmierć. Myślenie racjonalne jest bezradne wobec tych tragedii. Nie jest to instrument, który pozwala zdobyć fundamentalną wiedzę o człowieku. Od tego momentu każda ludzka kreacja musi odwoływać się do świata w całkowicie inny, odmienny sposób. Musimy zacząć myśleć inaczej. Bazując na innych zasadach i posługując się odmiennymi metodami. Nasza relacja wobec ducha nie może być odtworzeniem starej wiary w rozum. Musimy się zmienić, musimy naszą duchowość zbudować na nowo. Biorąc pod uwagę wszystkie doświadczenia 20 wieku. Ale mimo tego, że czasy są ciemne i trudne, istnieje nadzieja i jesteśmy właśnie na brzegu wspaniałej, nowej, twórczej ery. Libeskind nie szuka syntezy, on raczej stale próbuje pokazać nam tajemnicę człowieka. Stale zmusza do wysiłku poszukiwania nowych lądów dla ducha. Dla ducha wątpiącego w rozum, ale i się do niego odwołującego, szukającego w nim jednak nadziei.
PHCKDWfJJaxoery1tzcMBIrcvkGCJJckolCoO7k11fXs3maqK1xYbl4RjiDE_libeskindwtccentrumfinansowe.jpg
MZEa2U3mW9mqRAkzYECglRJg87l6h1WeAtSbt8AAU1JoiF8sBg4Vrl8TMZYE_stacjametrawtclibeskind.jpg
tI7Qjo93yvnNiG4wn6XZvFTT1fLmthLvfJlOXjs0pJrieDPY0NUnKOTuBkBA_wtclibeskind.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt
Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt

Szkoła i przedszkole przy ul. Twardowskiego w Stargardzie – to pierwszy obiekt architektoniczny, pow ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera