Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Centralny Port Komunikacyjny oczami znanych architektów

 

Czas czytania: ~3 min


Centralny Port Komunikacyjny (CPK) w Baranowie pod Radomiem ma być jedną z najbardziej spektakularnych inwestycji obecnego rządu. Gigantyczne lotnisko zintegrowane z nowymi liniami kolejowymi i drogami, zbudowane od zera – to wizja o wielkiej skali. Na razie wciąż pozostaje na papierze, ale powoli nabiera form. Także architektonicznych.

 

Centralny Port Komunikacyjny - poznaj wielką inwestycję rządową

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) w Baranowie ma być czymś więcej niż tylko lotniskiem. Tych w ostatnich latach powstało w Polsce kilka, choćby na krakowskich Balicach czy w Olsztynie. Pod Radomiem jednak ma być zbudowany potężny hub komunikacyjny, w którym samoloty będą tylko jednym z elementów.

 

Odpowiedzialna za realizację wielkiego przedsięwzięcia, jakim będzie budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie rządowa spółka we współpracy z Ambasadą Wielkiej Brytanii zorganizowała jakiś czas temu warsztaty architektoniczne. Do udziału w nich zaproszono przedstawicieli znanych brytyjskich biur, prosząc ich o opracowanie swoich wizji, jak CPK mogłoby wyglądać. Co bardzo ważne: w wyniku warsztatów nie powstały gotowe projekty architektoniczne, a dość luźne wizje dotyczące wyglądu obiektu. Mają one być inspiracją do dalszych prac nad projektem oraz nad master planem, który ma być zlecony na początku przyszłego roku.

 

Projekty architektoniczne znanych autorów

Efektem warsztatów, poświęconych wizjom Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie jest sześć koncepcji architektonicznych, które właśnie zaprezentowano publiczności. Pracownia Normana Fostera – Foster+Partners – zaproponowała podczas warsztatów budowę dwóch terminali, większego na planie klucza czy samolotu, oraz mniejszego, założonego na planie litery „X”. Oba połączyłaby wahadłowo poruszająca się kolejka, oba też miałyby być nakryte efektownymi, trójwymiarowymi i półprzezroczystymi dachami.

Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie, CPK

Foster+Partners

Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie, CPK

Foster+Partners

Zespół z pracowni Nicolasa Grimshawa zainspirował się w swojej koncepcji architektonicznej historią „Solidarności”, tworząc obiekt o „demokratycznym” charakterze, racjonalny i nieprzytłaczający. Na wzór rynków w polskich miasteczkach architekci zaplanowali centralny układ obiektu, w którym czas przesiadek ma być krótki, a odległości pomiędzy terminalami – niewielkie. 

Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie, CPK

Grimshaw

Pracownia  Chapman Taylor główną część terminala nakryła efektowną, szklaną kopułą, wyznaczając tym samym centrum założenia, pomiędzy dwoma pasami startowymi. Wnętrze bryły zaplanowano tu na sześciu poziomach, z których każdy zajęła inna funkcja – od dworca kolejowego, hali odlotów i przylotów, po poczekalnie i część komercyjną ze sklepami.

Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie, CPK

Chapman Taylor

Przedstawiciele biura Zaha Hadid Architects podczas warsztatów zaproponowali aż trzy rozwiązania; ich elementem wspólnym (podobnym zresztą do pomysłów innych pracowni) było zastosowanie na szeroką skalę przeszkleń oraz elementów przezroczystych, w naturalny sposób doświetlających wnętrza terminali. Architekci z biura założonego przez Zahę Hadid CPK w swoich projektach modyfikowali lokalizację stacji kolejowej względem hal odlotów i przylotów, szukając metody na umieszczeni jej nad ziemią lub wprost w terminalu.

Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie, CPK

Zaha Hadid Architects

Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie, CPK

Zaha Hadid Architects

Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie, CPK

Zaha Hadid Architects

W warsztatach wzięła także udział pracownia Benoy, która porwała się na projekt nieco większy – architekci narysowali nie tylko terminal, ale i całe  Airport City, zagospodarowując także tereny przyległe do CPK.

Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie, CPK

Benoy

Najbardziej ogólną wizję podczas warsztatów zaprezentowała pracownia Pascall+Watson, której przedstawiciel pokazał rozwiązania, zastosowane już w innych lotniskach, które mogłyby być przydatne także w Baranowie.

 

Kolejne prace nad projektem architektonicznym Centralnego Portu Komunikacyjnego w Baranowie mają się odbywać na przełomie tego i kolejnego roku. Wg zapewnień rządu CPK miałoby by powstać w 2027 roku.


Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Projekt Architektoniczny, Słynny Architekt, Hot

Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi
Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi

„Dwa miesiące po oficjalnej inauguracji Flow ruszamy z budową drugiego - znacznie większego i zróżni ...

Budowa Kulturoteki coraz bliżej
Budowa Kulturoteki coraz bliżej

W warszawskiej dzielnicy Wesoła być może już niedługo powstanie wyczekany budynek łączący bibliotekę ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera