Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Magia nazwiska

 

Czas czytania: ~2 min


Metropolitan najlepszym biurowcem świata

 

3zbelLURltaPwi4QspOcrm9qF4hZ3QjllGYVPGRoxrosE8fXq8ccQLZwzvJN_metropolitan1.jpg
Biurowiec Mertopolitan, dzieło biura Foster & Partners i polskiego biura JEMS Architekci zdobył 12 marca 2004 roku tytuł najlepszego biurowca świata na nieruchomościowych targach MIPIM w Cannes we Francji. Konkurentami warszawskiego biurowca były dwa obiekty - Tower Place w Londynie i Central City w kanadyjskim Vancouver. Targi MIPIM to największe targi nieruchomości na świecie, w tym roku odwiedziło je ponad 14 tysięcy uczestników z 62 krajów, ponad 5.000 firm i 3500 inwestorów. A zatem pierwsza warszawska realizacja architekta ze światowego panteonu gwiazd i od razu sukces. Jest to też na pewno zwycięstwo inwestora – amerykańskiej firmy Hines, która na inwestycję wydała 110 milionów dolarów. Okazało się, że warto zamawiać projekty u sław. Biurowiec od początku budził emocje. Jednym z powodów była niewątpliwie lokalizacja. Obiekt zbudowano na rzucie pentagonu. Zlokalizowany jest przy pl. Piłsudskiego w Warszawie. Bryła częściowo zasłoniła Teatr Wielki. Foster musiał kilkakrotnie przerabiać fasadę budynku, gdyż konserwator zabytków żądał dostosowania obiektu do otaczającej plac zabudowy „bez kantów”. Emocje budziła także szklana elewacja, poprzecinana granitowymi "żebrami". Na elewację wykorzystano ponad 3000 metrów kwadratowych szyb zespolonych. Dyskutowana była też sterowana komputerowo "inteligentna fontanna" skryta pośrodku okrągłego dziedzińca, otoczona wieńcem drzew i eleganckich sklepów. Mimo tych fajerwerków Hines ma kłopoty z wynajęciem powierzchni biurowej. W tej chwili tylko Firma McKinsey & Company Poland wynajęła na pięć lat 2224,8 m kw., a Bank Amerykański 2227 m kw. na siedem lat. Cała powierzchnia biurowa budynku to 33,5 tysiąca metrów kwadratowych. - Metropolitan to dobry budynek, ale ma też minusy - twierdzą ludzie z firm zajmujących się pośrednictwem w wynajmowaniu powierzchni biznesowych: trochę za daleko od stacji metra, poza tym nietypowy adres jak na biurowiec. Od 2001 r. wszyscy też mają "pod górkę". W Warszawie jest duża nadpodaż nowych powierzchni przy malejącym popycie. Firmy tną po kosztach, zwalniają pracowników. Znów wzrosła ilość pustostanów w Centralnym Obszarze Biznesu (do 17,4 proc.). Dużo większym wzięciem cieszą się w Metropolitanie powierzchnie handlowe. Wynajęto już 85 proc. Cena powierzchni biurowej wynosi w Metropolitanie 29 dolarów za metr. Nagroda niewątpliwie podniesie prestiż biurowca i jego wartość komercyjną.
UnGzTHFomjzY3y1VQBmcxu938uFAhfSmc5qKIJbv9EPrjhuqdpH6eGM8Ky3V_metropolitan2.jpg
HczXJLaRWnHrYRvSWgIETgwCu3H3I08DlysChwnZvvs9wof8PCsdUn6UPYzL_metropolitan3.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

.BIG – zielony biurowiec
.BIG – zielony biurowiec

.BIG – to nazwa nowego obiektu biurowego, który powstał w Krakowie przy ulicy Kapelanka, która w ost ...

Naked House – projekt domu pracowni MAZM
Naked House – projekt domu pracowni MAZM

Naked House – projekt domu jednorodzinnego pracowni MAZM powstał dla rodziny z dziećmi. Wydawać by s ...

Unikato – lekarstwo dla miasta
Unikato – lekarstwo dla miasta

Unikato – to realizacja architektoniczna wyjątkowa z wielu powodów. Budżet tej inwestycji był ekstre ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera