Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Muzeum Historii Żydów Polskich

 

Czas czytania: ~4 min


Muzeum Historii Żydów Polskich

 

Cz1kG91JR1qp9cxsXvBBFrfculnchKkO4ikxEfi15kXCWayar17Gtzl8vVmy_mhzp.jpg
W Konkursie zwyciężył projekt zespołu Rainer Mahlamaeki, Lahdelma & Mahlamaeki Architects, Finlandia Jury w swoich rozważaniach uznało, że ten projekt jest pracą najlepszą nie tylko ze względu na swoją zwartą formę i bardzo staranną wewnętrzną modularną organizację, ale również ze względu na sposób, w jaki definiuje wstrząsającą przestrzeń publiczną wokół Pomnika Bohaterów Getta. Zaprojektowany na planie kwadratu i o tych samych wymiarach jak zdefiniowana na nowo przestrzeń wokół pomnika, ten ortogonalny budynek otwiera się poprzez dramatyczną plastyczną przestrzeń zarówno na pomnik jak i na park. Ta dramatycznie zakrzywiona przestrzeń, posiadająca fakturę wapienia i oświetlona od góry, została przez Autorów przyrównana do rozstąpienia się morza - Yam Suf, co można interpretować jako rytuał przejścia albo transcendencji pomiędzy długą drogą Polsko-Żydowskiej historii a symbolicznym i szczodrym otwarciem się na pokojową i płodną przyszłość. Forma ta wychodzi na centralną przestrzeń komunikacyjną w skład, której wchodzą schody i windy, co pozwoli wizytującym na łatwe dostanie się do głównych powierzchni wystawowych Muzeum, do kondygnacji podziemnej zawierającej stała ekspozycję i do kondygnacji górnej, zawierającej bibliotekę i mediatekę, jak również do audytorium i centrum edukacyjnego na pierwszym i drugim piętrze. Oddzielając skrzydło administracyjne od skrzydła zawierającego funkcje muzealne, to przestrzenne pękniecie rozszerza się ku dołowi i oświetla główna ekspozycje tematyczną na niższej kondygnacji. Fakt, że ta przestrzeń została tak elastycznie zaprojektowana wokół tej centralnej części zapewniającej komunikację, był kluczowym kryterium, które Jury wzięło pod uwagę przyznając pierwszą nagrodę tej pracy. Należy zwrócić uwagę, że ta sekwencja jest naturalnie oświetlona w różnych miejscach z góry. Wśród różnych pomysłowych rozwiązań tego projektu, należy wspomnieć o rampie oferującej bezpośredni dostęp z monumentalnego holu do restauracji na poziomie parteru, zapewnienie przestrzeni o charakterze komercyjnym w osobnym jednokondygnacyjnym budynku i zapewnienie niezależnego dostępu do audytorium od ulicy Lenartowskiego. Chociaż szereg szczegółów będzie można bardziej dopracować, Jury jest pewne, że na podstawie tego projektu będzie można zbudować budynek stosowny do jego przeznaczenia i dobrze wpisany w kontekst urbanistyczny i historyczny. Opinie architektów po konkursie STEFAN KURYŁOWICZ: To świetny wybór. Zapowiada się współczesny gmach na światowym poziomie architektonicznym. Szkło na fasadzie daje duże możliwości kształtowania bryły. Szczególnie ciekawe są też wnętrza. Wierzę, że muzeum przyciągnie do Warszawy tłumy turystów. GRZEGORZ STIASNY, architekt z pracowni ARÉ: Nagrodzony projekt oceniam jako dość interesujący. Brak mu jednak zdecydowania. Ciekawe jest rozcięcie budynku, ale ten pomysł pojawiał się też w innych pracach. Dużo lepszy, bo nowatorski jest projekt Kengo Kumy. Budynek japońskiego architekta w naturalny sposób wtapia się w krajobraz. Ma coś, czego nie ma projekt Finów: jest dyskretny i jednocześnie intrygujący. WŁODZIMIERZ MUCHA z biura Bulanda & Mucha Architekci, finalisty konkursu: Wybrano doskonałą pracę. Ogromna zaleta projektu to oszczędna i prosta w formie elewacja. Surowa symbolika pasuje do tematyki budynku i miejsca, w którym stanie. Dziwi mnie jednak wyróżnienie dla pracy Daniela Libeskinda. Moim zdaniem ma zbyt brutalną formę, wydaje się nawiązywać tylko do Holocaustu, pomija zaś resztę długiej historii polskich Żydów. MAREK DUNIKOWSKI z biura architektonicznego DDJM z Krakowa, finalisty konkursu: Projekt fiński to budynek lekki i delikatny, zaprojektowany z wielką kulturą. Nie do przyjęcia jest dla mnie natomiast projekt Daniela Libeskinda - zbyt powierzchowny i przerysowany. Nie wiem, dlaczego przyznano mu wyróżnienie. Nie doceniono wybitnej pracy Kengo Kumy, budynku zaprojektowanego wrażliwie i konsekwentnie, który byłby absolutną perełką architektury w Polsce. Opinie internautów Olśniewający Libeskind. Otwarta księga z powyrywanymi kartkami! Jakiż piekny! Tylko Zyd, ktory przeżywa historię Narodu Księgi, mógł coś tak znakomitego zaprojektowac. Jaka szkoda, że ten gmach nie stanie w Warszawie. Byłby sławny na cały świat - jak opera w Sydney albo Staua Wolności w Nowym Jorku. Gdzie ta komisja miała oczy?
TYJKp4U4dic2GOiDq2RlWZC3J0tbGIHqNAvlboINoSPmFh1krSL02tTdHWhC_mhzp1.jpg
TzAmyPXEOAPttydyoWVFuGynVTaP212QECttHvd1DMrZqPvV5EaYJpzVNQFw_mhzp2.jpg
jveXnHti6AL0H7GFYk8CYP7J1qbpQKD8KKg3XdR8RXL4cFCIXl3By8mFKPSL_mhzplibeskind.jpg
TS9oE60b17sVUAxNrrzzeMpaKQPtQP8CxTQmGmAIi9qG6ikOpLWdG2T2fGQ4_mhzphecker.jpg
kNoO0QCs8Y1bvwmSWMpGAG4htAGN0jtbusK5JOZd7wfQGfvIEbrSkKqkoUfk_finowie.jpg
puCurPzDor8iGZPFoUd6cyWbq9ayCCYhuYwPOCFrx6M1GIPz15nJOz0qfKMs_fin1.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Architektura dla kultury ludowej
Architektura dla kultury ludowej

Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego w Sieradzu – to nowa placówka kultury, powołana przez samorzą ...

Kultura w kasynie
Kultura w kasynie

Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera