SARP broni konkursu - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


SARP broni konkursu

 

Czas czytania: ~4 min


Stanowisko Stowarzyszenia Architektów Polskich w sprawie rezultatów konkursu na opracowanie koncepcji architektonicznej budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz stanowiska Rady Programowej Muzeum z dnia 24.02.2007 r. Stowarzyszenie Architektów Polskich przyjmuje wyniki konkursu na opracowanie koncepcji architektonicznej budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie jako rezultat rywalizacji przeprowadzonej i rozstrzygniętej w zgodzie z „Regulaminem konkursu” i wyraża głębokie przekonanie, że zwycięski projekt winien być podstawą do opracowania kolejnych faz dokumentacji projektowej i służyć realizacji gmachu Muzeum. Rozstrzygnięcie konkursu będące efektem pracy profesjonalnego jury działającego w składzie zaproponowanym przez władze Warszawy – organizatora konkursu odczytujemy jako wskazanie pracy, która najlepiej spośród projektów nadesłanych na konkurs wypełniła zadanie projektowe określone regulaminem rywalizacji. Zgodnie z blisko stuletnią tradycją konkursów architektonicznych decyzja Jury jest postanowieniem niepodważalnym, które winno by poparte w dalszych działaniach inwestycyjnych. Z dezaprobatą przyjmujemy zatem postanowienie Rady Programowej Muzeum, zmierzające do odstąpienia od realizacji projektu wyróżnionego I-szą nagrodą, godzące dodatkowo w interes zamawiającego, a pośrednio i uczestników rywalizacji. W związku z postanowieniem, w którym Rada Programowa MSN zwraca się do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z prośbą o podjęcie mediacji z Prezydentem Warszawy w sprawie odstąpienia od realizacji nagrodzonego projektu, SARP stanowczo wnosi do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz do Prezydenta Warszawy, by odnosząc się do wskazanego postanowienia Rady Programowej Muzeum zdecydowanie je odrzucili. Publiczna, otwarta dyskusja poświęcona rezultatom rywalizacji przeprowadzona w dniu 24 lutego wraz z ceremonią otwarcia wystawy prac konkursowych, a tocząca się z aktywnym udziałem wielu uczestników konkursu potwierdziła, że także oni uznali decyzję Jury za właściwą, a wyróżnioną I nagrodą pracę autorstwa Christiana Kereza, za wybitną i mogącą być podstawą dla działań inwestycyjnych. Wnosimy zatem, by dla przyszłych działań związanych z procesem inwestycyjnym dotyczącym wznoszenia budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej państwo nasze dowiodło, że ustalone i aprobowane zasady działania nie są w nim łamane. Powinniśmy też udowodnić że standardy dla tego rodzaju przedsięwzięć akceptowane uprzednio przez wszystkich uczestników zachowywane są do końca i w pełnym zakresie. Takie podejście reprezentowane jest także przez międzynarodowe organizacje skupiające architektów. Jesteśmy przekonani, że jedynym właściwym rozwiązaniem jest podjęcie przez Radę Programową Muzeum rozmów z laureatem konkursu, których celem byłoby zaproponowanie wprowadzenia do wybranego w konkursie rozwiązania ewentualnych korekt i uzupełnień. Stoimy na stanowisku, że profesjonalizm autora projektu oraz oczywista dla wszystkich elastyczność i otwartość zaproponowanego przez niego rozwiązania dają gwarancję otrzymania finalnej koncepcji spełniającej oczekiwania członków Rady Programowej, bez konieczności kompromisu dla jakości rozwiązań architektonicznych i idei projektu. Takie działanie usunie ryzyko następnego skandalu i pozwoli na realizację Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, zgodnie z założonym harmonogramem. W imieniu władz Stowarzyszenia Architektów Polskich Jerzy Grochulski – prezes SARP Warszawa, 25.02.2007 r. -------------------------
Stanowisko SARP jest zrozumiałe. Broni konkursów, bo ich urządzanie i dbanie o demokratyczne standardy wyłaniania projektów są jak najbardziej godne polecenia, a co więcej - jest to jedno z podstawowych zadań SARP. Oczywiście przy założeniu, że te standardy rzeczywiście są utrzymywane (przypominamy jesienny wyrok UOKiK w sprawie zakazu startu w konkursach z jedynym kryterium ceny i karę ponad 200 tysięcy złotych do zapłacenia z pieniędzy członków izby). Co polecamy życzliwej uwadze Zarządu Głównego SARP. Warto byłoby także przyjrzeć się krążącym od niepamiętnych czasów pocztą pantoflową informacjach o konkursach wzajemnych adoracji w których sędziowie wymieniają sobie nawzajem uprzejmości. Prosimy więc, by broniąc i chroniąc partykularne interesy korporacji zawodowej architektów Zarząd Główny nie tracił z oczu wartości społecznych. Traktujemy ten apel jako rytualny gest - jazdę obowiązkową. Liczymy jednak, że Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Prezydent Warszawy będą mieli na względzie interes ogólnospołeczny - dążenie do zbudowania w sercu Warszawy budynku muzeum na miarę XXI wieku. Jak wygląda to w innych krajach polecamy uwadze w naszych publikacjach na temat wystawy w Linzu i historii Muzeum Guggenheima. A poza tym: architektura jest zbyt ważną rzeczą, żeby można było ją pozostawić wyłącznie architektom. Z poważaniem Krzysztof Sołoducha www.sztuka-architektury.pl

Podepnij swój artykuł

tagi

Villa Metro – porządek w chaosie
Villa Metro – porządek w chaosie

Villa Metro – to nowoczesny i ekologiczny biurowiec, który stanął w zbiegu kilku wyjątkowo ruchliwyc ...

CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci
CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci

CWA House – realizacja architektoniczna z pracowni Beczak / Beczak Architekci – powstała niedaleko W ...

Dom Kota – niezwykła realizacja architektoniczna pod Szczecinem
Dom Kota – niezwykła realizacja architektoniczna pod Szczecinem

Dom Kota – to budynek dla zwierząt. Powstał na terenie schroniska w miejscowości Dobra pod Szczecine ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera