Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Diament na węglu

 

Czas czytania: ~6 min


ElNRrmehIvoZYHZxlQ9n6TncSHuoJpGLvP7fPNiwBSF5wuJpbsrLSzMVsnGr_ms-02.jpg
Konkurs na projekt nowego Muzeum Śląskiego rozstrzygnięty. Zwyciężyła praca przygotowana przez austriacką pracownię Riegler Riewe Architekten. Nowe muzeum powstanie na rozległym, trzyhektarowym terenie po kopalni Katowice. Nad całością będzie górować zachowana wieża wyciągowa szybu „Warszawa”, która stanie się najważniejszym w mieście punktem widokowym. Konkurs architektoniczny na projekt muzeum ogłoszono w październiku zeszłego roku. W osiemnastoosobowym składzie jury znaleźli się m.in.: Adam Budak, kurator z Kunsthaus w Grazu, Zvi Hecker, uznany izraelski architekt, autor Muzeum Historii Palmach w Tel Awiwie, oraz Bohdan Paczowski, architekt i krytyk architektury z Luksemburga. Poza budową nowoczesnego gmachu inwestycja zakładała adaptację części zabytkowych pokopalnianych obiektów, pochodzących z przełomu XIX i XX wieku. Są wśród nich dwa szyby wyciągowe - „Warszawa II” oraz niezwykle cenny „Bartosz”, w którego maszynowni zachowała się unikatowa parowa maszyna wyciągowa z końca XIX wieku. Do konkursu dopuszczono 62 pracownie, pojawiły się znane postaci, jak: Francuzka Odile Decq, słynąca ze śmiałych projektów muzeów na całym świecie oraz Holender Dick van Gameren. Jednak ostatecznie jurorzy ocenili tylko 18 prac, bo z konkursu zrezygnowała większość zagranicznych biur. Wielu architektów odstraszyły skomplikowane warunki konkursu, które nie dawały projektantom swobody. Jednak w niczym nie przeszkodziło to pracowni architektonicznej Riegler Riewe Architekten z Grazu w Austrii, która 15 czerwca wygrała konkurs i zgarnęła pierwszą nagrodę (100 tys. zł). Projekt przewiduje umieszczenie zbiorów muzealnych pod ziemią, a stara wieża górnicza będzie wieżą widokową. Prace budowlane mają ruszyć w 2009 roku, ich zakończenie planuje się na rok 2011. Kolejnym etapem będzie adaptacja pozostałych poprzemysłowych obiektów dawnej kopalni. Zdaniem komisji konkursowej Riegler Riewe Architekten najciekawiej zintegrowali nowe powierzchnie ze starą architekturą dawnej kopalni Katowice. Umieścili zbiory muzealne i wystawy stałe na dwóch kondygnacjach pod ziemią. Jest to nawiązanie do tradycji tego regionu. Podziemne skarby są teraz kulturalno-artystyczne - mówił przewodniczący 14-osobowego sądu konkursowego Bohdan Paczowski z Luksemburga. Jak podkreślił Paczowski, zwycięski projekt poziomem znacznie odbiega od pozostałych, dlatego też nie przyznano drugiej nagrody. Oprócz oryginalnej wizji, projekt ma też zalety techniczne ze względu na ekologię i energię. Ziemia otaczająca budowlę będzie akumulatorem ciepła i zimna. Na powierzchni wzniesione zostaną szklane bryły - świetliki i poprzez nie światło w naturalny sposób spływać będzie w dół. Przeszklona zostanie także stara wieża górnicza, która teraz stanie się wieżą widokową. W jednym z zabytkowych budynków po dawnej kopalni znajdzie się kawiarnia, a drugi, większy będzie rezydencją artystów i miejscem wystaw czasowych. Laureaci konkursu: • I nagroda: Riegler Riewe Architecten z Grazu w Austrii - 100 tys. zł • III nagroda ex equo: Artur Jasiński i Wspólnicy z Krakowa oraz Dick Van Gameren Architecten z Amsterdamu w Holandii - po 50 tys. zł • Wyróżnienie specjalne: Marek Rytych z Warszawy - 50 tys. zł • wyróżnienia równorzędne: spółka Linea z Poznania, Odile Decq, Benoit Cornette Architectes z Paryża oraz HS 99 Herman i Śmierzewski z Koszalina - po 30 tys. zł. W opinii jury konkursowego czytamy: „Praca oryginalna, o wielkiej wymowie symbolicznej, związana jednoznacznie z miejscem, w którym ma powstać i z jego pamięcią, tworzy jedyny w swoim rodzaju punkt odniesienia dla kultury i historii Miasta i Regionu, promieniujący na Kraj i na zagranicę. Zejście z powierzchnią Muzeum pod ziemię podkreśla związek jego zbiorów z górniczą historią Śląska, a miejsce czarnego skarbu, skrytego w głębi ziemi, zajmują tu skarby kultury i pamięci. Ta decyzja pozwala zachować otwarty widok od strony miasta na budynki pozostałe po kopalni „Katowice”, które pozostają historycznym zwieńczeniem jej wzgórza i tworzą całość wraz z projektowanym Muzeum. Sąd konkursowy uznał to za jedno ze szczególnie ważnych kryteriów w ocenie prac. Równocześnie, szklane, krystaliczne bryły świetlnych wież, wyrastające z terenu, ukształtowanego w formie naturalnego parku, sygnalizują na zewnątrz obecność nowego założenia na tle starego. Spektakl zieleni, światła i wody i adaptacja dwóch istniejących, sąsiednich budynków na kawiarnię, restaurację i wystawy czasowe, czyni atrakcyjnym pobyt na powierzchni terenu, zaś schodząc do poziomu zbiorów, zwiedzający ma poczucie odkrywania tego, co kryje w sobie ziemia, nie tracąc kontaktu ze światłem dnia, które spływa z góry. Prosty układ planu zapewnia wielką elastyczność w jego użytkowaniu, a otoczenie go tak potężnym akumulatorem chłodu i ciepła, jakim jest ziemia, jest rozwiązaniem korzystnym, zarówno dla bilansu energetycznego, jak i dla kosztów eksploatacji”. Muzeum Śląskie od samego początku nie miało swojej stałej siedziby. W latach 20-tych korzystało z kilku sal Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach. W latach 30-tych rozpoczęto budowę nowoczesnej gmachu, który zaprojektował Karol Schayer. Imponujący, prawie ukończony budynek wyburzyli Niemcy w 1941 r. Już w dwa lata po jego przywróceniu, ogłoszono i rozstrzygnięto ogólnopolski konkurs realizacyjny SARP na nowy budynek. Jego laureatem został wówczas warszawski architekt Jan Fiszer. Realizacja inwestycji została jednak wstrzymana z braku funduszy. Dopiero w 2002 roku muzeum otrzymało – jako darowiznę miasta Katowice - miejsce pod budowę gmachu. Była to działka zlokalizowana w rejonie ulic Wita Stwosza, Ceglanej, Tadeusza Kościuszki i alei Górnośląskiej. Jednak pod koniec 2003 roku pojawił się pomysł aby Muzeum Śląskie usytuować na terenach byłej kopalni „Katowice”. Obecnie muzeum zajmuje budynek dawnego Grand Hotelu, przy alei Korfantego. Riegler Riewe Architekten, założone w 1987 roku w Grazu, jest prowadzone przez Floriana Rieglera i Rogera Rewie. Odnieśli wiele sukcesów w konkursach krajowych i międzynarodowych - zdobyli m.in. nagrodę Miesa van der Rohe, contract.world.award, itd. Architektura Floriana Rieglera i Rogera Riewe bywa często błędnie interpretowana jako jeden z wielu nurtów międzynarodowego minimalizmu. Najczęściej ogólna kompozycja ich projektów opiera się na prostopadłościennej bryle i interesujących detalach, podczas gdy beton i materiały przemysłowe w niezwykły sposób budują zwielokrotnione efekty przejrzystości i wielowarstwowości. Ich budynki często są pomyślane jako cykl połączonych ze sobą i zachodzących na siebie stref, których wykorzystanie może różnić się w zależności od położenia i innych wymaganych cech. Dla nich jakość budynku jest mierzona najpierw przez skalę funkcjonalności, a dopiero potem przez potencjał formy. RRA zaprojektowało m.in. lotnisko w Grazu, Dom Literatury i Uniwersytet Techniczny w Grazu, szpital geriatryczny w Wiedniu, supermarket Eurospar w Leibnitz czy dworzec kolejowy w Innsbrucku. Obecnie firma realizuje projekty w Austrii, Szwajcarii, Włoszech i Niemczech.
Aa2MOPRp9EMCTbDLHusTr1VrDMBOjYjvtpNwFz5k27bLbDv27AfQMwghmGu3_ms-01.jpg
EWbV4dmW31qRx10uaM0RFWE17tvbLDNz7UXWn3ypT7GMCpZpuEVnAXpparjq_ms-03.jpg
L7dYuKb5NsZN3Lks065vBcMRdrAOQn3HSEgMe85fwjxANiPbs5LEsnnRblu9_ms-04.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Szkoła z betonu od Zbigniewa Maćkowa
Szkoła z betonu od Zbigniewa Maćkowa

V Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu – to realizacja architektoniczna warta uwagi z wielu powodów. ...

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera