Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Mała czarna

 

Czas czytania: ~3 min


BlW8TglvbD031RYYMkhoGnUst6X8XPz3gzW9GFLokqy2VGc5v8CvG2TbUjLW_krak.jpg
Architekci z Florencji wygrali konkurs na projekt muzeum sztuki współczesnej w dawnej Fabryce Schindlera. Jury zachwala projekt za jego prostotę, minimalizm i harmonię - cechy zupełnie niepodobne do włoskiego stylu. Sędziowie rozstrzygający międzynarodowy konkurs byli zaskoczeni. Spodziewali się, że zwycięski projekt to raczej propozycja Skandynawów albo Niemców. Z takim "północnym", ascetycznym i minimalistycznym myśleniem o architekturze kojarzył im się projekt, który wybrali do realizacji. Wpisali się w zastaną tkankę 11-osobowe jury, któremu przewodniczył prof. Konrad Kucza -Kuczyński za najlepszą uznało pracę Claudio Nardiego i architekta z jego grupy projektowej Leonarda Marii Proliego (40 tys. zł nagrody i realizacja). W projekcie jury doceniło - jak czytamy w uzasadnieniu - "harmonijne, szanujące emocjonalne i historyczne walory Fabryki Schindlera wpisanie się muzeum sztuki współczesnej w zastaną tkankę". Architekci mieli bardzo trudne zadanie. - Na terenie fabryki nie tylko obowiązują rygory miejscowego planu zagospodarowania przestrzeni, ale też restrykcyjne wytyczne konserwatora zabytków. - mówi Janusz Sepioł pełnomocnik prezydenta Krakowa d.s. kultury i jeden z jurorów konkursu. - Projekty musiały uwzględniać istniejące tam hale fabryczne, na których rewitalizację wydano już 4 mln zł i brać pod uwagę koegzystencję w tym miejscu drugiej instytucji - muzeum miejsca, poświęconego historii "Emalii". Dlatego choć zakwalifikowaliśmy aż 18 zespołów z 22 zgłoszonych z Polski, Finladii, Niemiec i Włoch , to prace nadesłało tylko osiem z czego dwie nie spełniły warunków konkursu. Mała czarna Muzeum zaprojektowane przez Włochów jest - jak żartował Janusz Sepioł - dobrze skrojone jak mała czarna. Skromne, eleganckie, za to zrobione z dobrych materiałów. To był jedyny projekt, gdzie muzeum nie tylko nie góruje nad otoczeniem, ale nawet jednym piętrem schodzi pod ziemię. Autorzy m.in. zachowali konstrukcję dawnych hal, przy czym przepruli mur największej z nich otwierając ją na dziedziniec. Przewidzieli też dwa przeciwlegle wejścia do obiektu tak, że muzeum sztuki będzie oddzielone od muzeum miejsca mieszącego się w budynku administracyjnym. Druga nagroda - 30 tys. zł - przypadła projektowi zespołu Zvi Hecker Architect z Berlina. To architektura zbyt dominująca, nadekspersyjna, zanadto trendy w tym miejscu. - argumentował przewodniczący jury. Przyznano też trzy wyróżnienia, które dostały prace krakowskich archietktów: IMB Asymertii i zespołu Wojciecha Miętki, Marcina Mikosa i Ryszarda Kańskiego oraz niemieckiego zespołu Christiana Grayera. Spokojnie, wszystko się pomieści Do końca roku Włosi powinni opracować projekt ostateczny i w przyszłym roku mogłaby ruszyć budowa muzeum, które ma kosztować ok. 40 mln. Pieniądze na ten cel przewidziano w planie inwestycyjnym dla Krakowa na lata 2007-11. Jest tylko jeden problem - niechęć kilku radnych PiS. Gdy już ogłoszono konkurs, radni zaczęli protestować przeciwko lokacji muzeum w takim miejscu. Używali m.in. argumentów, że sztuka współczesna jest zbyt krytyczna i obrazoburcza, by umieszczać ją w miejscu tak obciążonym martyrologiczną historią. Radni uważali, że na Zabłociu powinno powstać zamiast muzeum sztuki - Muzeum Sprawiedliwych wśród Narodów Świata. Chcieli tam zbudować granitową ścianę z wyrytymi nazwiskami 6 tys. polskich Sprawiedliwych i zrobić muzeum maszyn do wytwarzania naczyń emaliowanych. Czy projekt autorstwa Włochów przekona radnych? Janusz Sepioł zapewnia, że w dawnym budynku administracyjnym Fabryki Schindlera będzie można tak uwiecznić miejsce, jak i stworzyć Muzeum Sprawiedliwych. To jest przecież tysiąc metrów na ekspozycje. Kim jest Nardi? Claudio Nardi zaczynał jako projektant mody, pracował dla Valentino, Ferre czy Tods'a. Zaprojektował, m.in. z Leonardem Marią Prolim, wiele budynków w tym dla władz portowych w Marina di Carrara, uniwersytetu w Novoli, osiedle mieszkaniowe w Ammanie, kompleks hotelowy w Dubaju, centrum biznesowe w Tbilisi. Źródło: GW Kraków
9wXEujKTXjVn2uLYbYVA9CK2uHaTaOwMpmWV9IJTcwtic1b38fh1rHMvw5CU_krak1.jpg
fK3NM90NLraboSxbXzaW4mG7sAgFXEtK5k2JnEmzqNTZmwpiOcbSvTmuayQo_krak2.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera