Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Łuki wygrały z kantami

 

Czas czytania: ~4 min


BnZRbisYLVJWzF4jT0Ag25jXhjH6ZlfdKRnTdQQnZQCc2hVtj8gN7sK6lcIC_ingarden1.jpg
Nowe Centrum Kongresowe w Krakowie będzie nowoczesną architekturą XXI w. Takiej tam jeszcze nie było Konkurs na opracowanie koncepcji Centrum Kongresowego ogłoszono w maju 2007 roku. Zgłosiło się 36 pracowni. Na pierwszy etap wpłynęło 18 prac spośród, których jury wyłoniło trzy projekty finałowe. W drugim etapie architekci musieli przygotować szczegółowe propozycje aranżacji wnętrz sal kongresowych. Oczekiwania były ogromne. Mówiło się nawet o nowym symbolu Krakowa. - To najlepszy konkurs, jaki pamiętam - powiedział Janusz Sepioł, pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. kultury. Wtórował mu prezydent Jacek Majchrowski: - Poziom był niezwykle wysoki, stąd też wybór nie był dla nas łatwy. Pierwszej nagrody nie przyznano jednogłośnie. - Dwie najwyżej ocenione prace funkcjonalnie były bezbłędne - powiedział Bohdan Paczkowski, przewodniczący konkursu architektonicznego. Autorem zwycięskiej koncepcji okazała się pracownia Ingarden & Ewy. Dwa pozostałe miejsca przyznano w kolejności zespołowi młodych warszawskich architektów z pracowni Budopol SA oraz Biuru Projektowemu KKM z Krakowa. Koncepcję biura Ingarden&Ewy nagrodzono za harmonijne połączenie funkcji ze spektakularną i płynną bryłą, łagodnie wpisującą się w otwartą przestrzeń wiślanego. Uznanie wzbudził także sposób zaprojektowania dojazdów do części magazynowej z poziomu przyziemia, który nie wymaga zastosowania wind. Przeważyły względy funkcjonalne. Chodziło o sposób zagospodarowania narożnika ulic Konopnickiej i Monte Cassino. Jury uznało, że pomysł architektów z pracowni Ingarden&Ewy lepiej wpisuje się w teren i spójnie wyznacza pierzeje ulic. Druga nagrodzona koncepcja pracowni Budopol SA, której autorami są projektanci: Michał Tatjewski, Maciej Kowalczyk, Paweł Gumuła, zakładała wypiętrzenie na masywnym cokole dwóch brył. Architekci nazwali ją muzyczną grotą. Jury spodobał się sposób zagospodarowania części betonowego podestu, na którym zaprojektowano plac miejski w formie trawiastych tarasów z widokiem na Stare Miasto i Kazimierz. Krakowska mozaika Zwycięski obiekt ustawiony został w narożniku tuż przy rondzie Grunwaldzkim. Budynek otwiera się bezpośrednio na wschód, czyli w stronę Skałki, kościoła św. Katarzyny oraz na całą panoramę nabrzeża Wisły aż po Wawel. Zdaniem autorów z przeszklonego foyer można będzie podziwiać stary Kraków. - To była jedna z głównych decyzji projektowych. Przeszklenia pojawiły się w miejscu najbardziej eksponowanym. Konsekwencją tej dyspozycji było także uformowanie fal dachu - mówił Krzysztof Ingarden. Uwagę przykuwa barwny, eklektyczny kolaż, którym pokryto elewacje ze wszystkich stron. Autorzy nazwali go "krakowską mozaiką". Kompozycja powstała poprzez połączenie różnego typu wysokiej jakości materiałów charakterystycznych dla historycznego Krakowa. Pojawią się tam elementy ceramiczne, szklane i wapienne, wymieszane w różnych proporcjach. To abstrakcyjna i swobodna aranżacja. Kubistyczne formy o różnej barwie, którymi pokryto ściany, odsłaniają szklaną fasadę na zasadzie kurtyny, uchylając tajemnicę wnętrza. A te stanowi o wyjątkowym charakterze nowego centrum. Z zewnątrz widać bowiem czerwony rdzeń budynku. To główna sala audytoryjna, przypominająca ogromne czerwone serce obiektu. Pomieszczenie ma kształt podkowy, która okala scenę balkonami na dwóch wysokościach. Są one rodzajem tarasów przypominających powysuwane szuflady. Taki układ pozwala na zbliżenie ludzi do siebie. Wbrew pozorom będzie to dość kameralne wnętrze. Od najbliższych miejsc do sceny jest mniej niż 30 m. Widzowie nie będą zatem potrzebowali lornetek. Wnętrza zostaną utrzymane w jasnych tonacjach marmuru. Odmienna kolorystyka będzie wyróżniała natomiast poszczególne sale, których charakter to wynik współpracy biura Ingarden & Ewy z pracownią architekta Arata Isozakiego. Japoński projektant wystąpił tu w roli konsultanta. Wcześniej oba biura miały już okazję współpracować podczas realizacji głośnego projektu Muzeum Sztuki i Kultury Japońskiej Manggha, stojącego tuż obok działki, na której ma być wzniesione nowe Centrum Kongresowe. Kompletowanie dokumentacji i przygotowywanie projektu wykonawczego potrwa, co najmniej dwa lata. Drugie tyle zajmie budowa. Siedmiokondygnacyjny gmach stanie przy rondzie Grunwaldzkim z widokiem na Wawel, Muzeum Manggha oraz kościół Na Skałce. Główna sala pomieści nawet 2100 osób. W reprezentacyjnym pomieszczeniu będą występować gwiazdy oraz krakowska orkiestra i chór. Obok powstanie sala kameralna (na 600 osób), przeznaczona na kongresy, ale też na widowiska teatralne, spektakle muzyczne i występy baletowe. W foyer (ok. 2000 m kw.) znajdzie się przestrzeń na duże ekspozycje oraz zaplecze gastronomiczne. W podziemiach pojawi się parking na minimum 290 miejsc. Rozpoczęcie budowy planowane jest na 2009 rok. Całkowity koszt inwestycji to ponad 250 mln zł. Krzysztof Sołoducha
jUMBrfhJTqyWSNqk3BtV0OmnENuvrcAxzCaoW1OKs0QxZ1Fab7EPPECrOuuR_ingarden2.jpg
c7aCVK2kcDdNk8KvcdmVmh68fkj4rhrMQo3M58dYxUzaEFhVhCNJsQ4SgI4C_budopol.jpg
Y0qdosSVM0V2L4RbZJLRSrF3m6o2JppSPdz3Rl6HSjt2FGZh62Hk8oKrvp2t_budopol2.jpg
dCpdizxyA2fNGD950ScmaWj55GIHWURXKzXV8OwohJm7lW1uprlPonSUVryk_budopol3.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Przedszkole w Lądku-Zdroju
Przedszkole w Lądku-Zdroju

Przedszkole w Lądku-Zdroju powstało dla 180 dzieci. Miało pomieścić – poza salami dla kilkulatków – ...

Webinarium: VELUX Archi-Vizje: Światło w architekturze 21.06.2018
Webinarium: VELUX Archi-Vizje: Światło w architekturze 21.06.2018

Zapraszamy 21 czerwca 2018 na bezpłatne szkolenie dla architektów, którego tematem będzie: „VELUX Ar ...

Mundial 2018 – gdzie grają piłkarze
Mundial 2018 – gdzie grają piłkarze

Mundial 2018 wzbudza sporo kontrowersji, krytykowana jest lokalizacja mistrzostw (choćby to, że Rosj ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera