Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Libeskind za każdym krzakiem

 

Czas czytania: ~2 min


Daniel Libeskind

 

HDulGaVKBz3WyjaQN3Dwq5p5kCAQ5o8DcbRNXtw1Uq6slB6VH5vM127hNf9I_hiltonwroc1.jpg
W Warszawie stanie niedługo apartamentowiec Daniela Libeskinda oraz kilkanaście nowych wieżowców na czele z tyle ambitnym, co czysto komercyjnym planem wybudowania najwyższego budynku Europy przygotowanym przez firmę Jana Kulczyka. Ten sam Libeskind rozpoczyna projektowanie w Poznaniu i Bydgoszczy. Grażyna Kulczyk w ostatniej chwili odsunęła architektów ze studia ADS od planowania nowej części Starego Browaru i na ich miejscu ulokowała Tadao Ando. W tym samym Poznaniu do planowania terenów wokół Dworca Głównego zaproszono Santiago Calatravę. We Wrocławiu startuje budowa hotelu Hilton zaprojektowanego przez francuskie biuro Gottesman-Szmelcman. W Gdańsku niedługo rozstrzygnięcie konkursu na Centrum Solidarności. Szczecin ma zamiar postawić sobie ambitną filharmonię, której projekt wyłoniono w konkursie. Widać, że trend stawiania na marketing w architekturze dotarł również i do Polski. Wielcy gwiazdorzy, specjaliści od przyciągania uwagi zaczynają zdobywać spektakularne zlecenia. Ważnym kryterium rozstrzygania konkursów na obiekty użyteczności publicznej stały się walory marketingowe projektanta i spektakularność inwestycji. Architektura wpisuje się w wielką, globalną grę rynkową i coraz bardziej staje się widoczny konflikt pomiędzy jej aspektem komercyjnym, a odpowiedzialnością publiczną związaną z charakterem zawodu architekta. Przed architektami i zarządcami miast staje więc, podobnie jak przed wieloma innymi zawodami konfrontowanymi ze współczesną logiką marketingu, dylemat, jak zaleźć się w tym nowym, wspaniałym świecie turbokapitalizmu oraz jak nie ulec łatwej pokusie wpisania się w logikę rynku. W sukurs na szczęście przychodzą petrodolary. Ogromne pieniądze pompowane w spektakularne inwestycje w od Zjednoczonych Emiratów Arabskich po Kazachstan powoli zamieniają architekturę progresywną w gadżet światowego marketingu politycznego państw i miast. W ten sposób kompromitują oni także ideę architektury ikonicznej oraz międzynarodowe zjawisko komiwojażerów jeżdżących po całym świecie z projektem pod pachą. Choć można powiedzieć, że architektura zawsze taka była. Zawsze zajmowała się głównie schlebianiem gustom możnych tego świata. Nie od rzeczy jest stary, druzgocący sąd Philipa Johnsona wedle, którego architekt to drugi, najstarszy zawód świata. Dzisiaj więc tym bardziej jest szansa udowodnić, że tak być nie musi.

Podepnij swój artykuł

tagi

Wieża ciśnień w Ciechanowie jak nowa
Wieża ciśnień w Ciechanowie jak nowa

Wieża ciśnień w Ciechanowie – to jeden z najbardziej znanych obiektów architektonicznych w tym mieśc ...

Mirosław Nizio projektuje na Ukrainie
Mirosław Nizio projektuje na Ukrainie

Pracownia Nizio Design International Mirosława Nizio, we współpracy z ukraińskim biurem Project Sys ...

Dom we Wróżenicach – drewno w roli głównej
Dom we Wróżenicach – drewno w roli głównej

Dom we Wróżenicach – to projekt architektoniczny stworzony dla czteroosobowej rodziny marzącej o wyj ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera