Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Powrót do świetności?

 

Czas czytania: ~2 min


lP8JO9gbQrPOdbzKksPStfcR4YZanKR9uv0s36trpR0vLg7kL2wmAzEsv0uA_krakowskie-przed.jpg
W niedzielę, 13 lipca, zostało uroczyście otwarte „nowe” Krakowskie Przedmieście. To jest dla nas bardzo radosny i doniosły dzień.(…) Krakowskie Przedmieście będzie nasza wizytówką. To jest nasz salon. – powiedziała podczas otwarcia prezydent Warszawy, Hanna Gronkiewicz-Waltz. Remont Krakowskiego Przedmieścia jest częścią przedsięwzięcia, mającego na celu przywrócenie świetności całemu Traktowi Królewskiemu – od pl. Zamkowego, przez pl. Trzech Krzyży i Aleje Ujazdowskie, aż do Belwederu. Jesienią tego roku ma ruszyć remont Alei Ujazdowskich, a w 2010 – placu Trzech Krzyży. Podobnie jak Gronkiewicz-Waltz, projektujący przebudowę ulicy architekci chcieli, by stała się ona nowym salonem stolicy i z „dziadowskiego przedmieścia”, jak nazywali ją warszawiacy, przekształciło się w jeden z najpiękniejszych traktów w Polsce i Europie. Jezdnię i chodniki pokrywają teraz trzy rodzaje kamieni: żółty z Chin, którego kolor przypomina barwę Traktu Królewskiego z obrazów Canaletta, czerwony ze Szwecji i szary ze Strzegomia. Nawierzchnia ulicy została zmodernizowana, a chodniki – poszerzone. Wzdłuż traktu zamontowano 150 nowych latarń, posadzono 74 drzewa oraz ustawiono cztery szklane bryły, w których umieszczono reprodukcje XVIII-wiecznych płócien Bernarda Bellotta zwanego Canalettem. Mają one umożliwić porównanie współczesnego wyglądu miejsc z ich wizerunkiem na obrazach sprzed stuleci. W nocy będą one podświetlane. Ograniczony zostanie ruch kołowy – zakaz wjazdu obejmie prywatne samochody, zredukowano również znacznie liczbę miejsc parkingowych. Wbrew obietnicom ratusza, w okolicy zamkniętego dla ruchu Traktu Królewskiego nie powstał jednak, i najprawdopodobniej nie powstanie, żaden podziemny garaż. Remont pochłonął 55 milionów złotych. Jego głównym projektantem był Krzysztof Domaradzki. Nie brakuje głosów zachwytu nad nowym obliczem deptaka, ale myli się ten, kto myśli, że projekt zakończył się stuprocentowym sukcesem. Brakuje między innymi ścieżek rowerowych i zlikwidowano przejście dla pieszych przed bramą Uniwersytetu Warszawskiego. Największym problemem jest jednak brak udogodnień dla osób niepełnosprawnych – krawężniki są wysokie, a nie przewidziano specjalnych podjazdów. Nie brak głosów niezadowolenia, wskazujących, że ulica stała się bardziej niebezpieczna, niż przed remontem. Architekci odrzucają te zarzuty, twierdząc, że Krakowskie Przedmieście wcale nie jest bardziej niedostępne dla osób niepełnosprawnych (ale czy, zgodnie z ideą postępu, nie powinno stać się bardziej przyjazne?), a podjazdy dla niepełnosprawnych, którzy mają problemy np. z wysiadaniem i wsiadaniem do autobusów, nazywają robieniem dołków i górek na zabytkowej ulicy, co nie jest dobrym pomysłem, nie jest też bezpieczne dla przechodniów (Marek Sawicki, jeden z projektantów). Dla jednych – elegancki, imponujący i najpiękniejszy deptak w kraju, dla innych – nieprzemyślana i nietrafiona inwestycja. Chociaż Krakowskie Przedmieście w ciągu dwóch ostatnich lat przeszło istotną metamorfozę, to, zdaniem wielu, nadal sporo brakuje mu do doskonałości.

Podepnij swój artykuł

tagi

BBGK wygrywają konkurs na technikę prefabrykacji
BBGK wygrywają konkurs na technikę prefabrykacji

Konkurs na opracowanie systemu prefabrykowanej zabudowy mieszkaniowej odbył się w ramach rządowego p ...

Apartamenty Niemcewicza 17 – nowa realizacja architektoniczna JEMS
Apartamenty Niemcewicza 17 – nowa realizacja architektoniczna JEMS

Na Starej Ochocie, w otoczeniu przedwojennej zabudowy mieszkaniowej dwa lata temu powstała nowa real ...

Szkoła z betonu od Zbigniewa Maćkowa
Szkoła z betonu od Zbigniewa Maćkowa

V Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu – to realizacja architektoniczna warta uwagi z wielu powodów. ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera