Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Jahn za Gottfrieda

 

Czas czytania: ~2 min


Zbudowany w 1972 r. według projektu Jerzego Gottfrieda, wieżowiec Śląskiej Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych był 30 lat temu symbolem nowoczesności. Kiedy stracił dawny blask, uznano, że trzeba go wyburzyć. Jego historia będzie jednak miała ciąg dalszy. Od ubiegłego roku PKP szukały partnera do modernizacji biurowca, znajdującego się w pobliżu Spodka. W końcu inwestycją zainteresowała się firma Hines Polska – filia amerykańskiego dewelopera, działającego na terenie obu Ameryk, w Europie i Azji. W Polsce znana jest z jednej realizacji – biurowca Metropolitan w Warszawie, zaprojektowanego przez Normana Fostera. Katowickie plany Hines obejmują przebudowę istniejącego wieżowca oraz budowę drugiej wieży. Tym razem projekt również zostanie powierzony znanemu architektowi – Helmutowi Jahnowi, autorowi min. siedziby Unii Europejskiej w Brukseli, Sony Center w Berlinie i One Liberty Place w Filadelfii. W pierwszej kolejności na działce koło Spodka powstanie nowy, 32-piętrowy biurowiec, oferujący 41 tysięcy m² powierzchni do wynajęcia. Modernizacji 80-metrowego wieżowca Śląskiej DOKP poświęcony będzie drugi etap prac. Przewiduje ona m.in. nadbudowę czterech kondygnacji (będzie ich w sumie 21) oraz rozbudowę w poziomie, w celu uzyskania 23 tysięcy m² powierzchni pod wynajem. Oba budynki będą biurowcami klasy A. Jak zapewnił rzecznik PKP, Michał Wrzosek: Zamiarem autora koncepcji architektonicznej jest realizacja obiektu z duszą. To ma być nowa ikona Katowic. Helmut Jahn zapowiedział, że jego projekt będzie kontynuacją myśl Jerzego Gottfrieda. Prostopadłościenne bryły wież nadal będą stanowiły stylistyczną przeciwwagę Spodka. Urozmaiceniem ich klasycznych form będą nadwieszone, również prostopadłościenne, struktury, na których dachach znajdą się tarasy. Budynki będą wyrastać ze wspólnej, niskiej podstawy, przeznaczonej na przestrzenie handlowe i usługowe. Na jej dachu ma powstać ogród. Choć Jahn deklaruje, że chce pozostać wierny założeniom stylistycznym autora wieżowca Śląskiej DOKP, forma budynku zostanie zmieniona w takim stopniu, że jego pierwotny kształt stanie się zupełnie nieczytelny. Betonowa wieża niemal całkowicie zostanie schowana pod nowymi elewacjami. Czy można w takiej sytuacji mówić o historii z happy-endem? Nie wiadomo jeszcze, kiedy rozpoczną się prace budowlane i jaki jest przewidywany termin ich zakończenia. Nie ujawniono również szacunkowej wartości inwestycji. Według rzecznika PKP, umowa inwestycyjna powinna zostać podpisana we wrześniu tego roku. PKP zapowiadają, że projekt katowicki nie będzie jedynym takim przedsięwzięciem. W kilku innych miastach trwają podobne negocjacje z prywatnymi inwestorami, mające na celu przekształcenie zaniedbanych powierzchni biurowych i dworcowych w wizytówki miast. Ich przedmiotem są m.in. dworce główne w Katowicach i Poznaniu oraz dworce Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia. Czy wyjdzie im to na dobre?

Podepnij swój artykuł

tagi

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017
Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017 zostały właśnie docenione. Po raz drug ...

Niezwykły dom dla gości
Niezwykły dom dla gości

Dom dla gości, jaki pracownia Studio 512 zaprojektowała w Teksasie sami autorzy projektu architekton ...

Skra – wyniki konkursu architektonicznego
Skra – wyniki konkursu architektonicznego

Konkurs architektoniczny na projekt nowego zagospodarowania terenu sportowego Skra w Warszawie władz ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera