Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Wizja bez gruntu

 

Czas czytania: ~3 min


DNSdnAiOzXBlUka7iXLhaGVL2EYbTKQVsUMegvAslUTaiEgkuaf7hb89ibtZ_francois-roche.jpg
Klamka zapadła. Po długich wahaniach radni polskiego Cieszyna podjęli decyzję, że rezygnują z budowy nowego mostu nad Olzą, zaprojektowanego przez francuskiego architekta – François Roche’a. Cieszyn nie będzie więc miał swojej architektonicznej ikony.
L7HBJcujYI1qPmBjS2nNXsoBrbiSlnhkgjKnHFDjoygYvtxz58t4x90fXHIl_most.jpg
Projekt mostu w kształcie węzła szybko zyskał sławę. Pomysł budowy nowej przeprawy przez Olzę pojawił się w 2003 r. Miała ona powstać między istniejącymi mostami, w miejscu dawnej kładki, rozebranej ponad 25 lat temu, ułatwiać pieszą komunikację między polskim i czeskim Cieszynem i skrócić drogę między rynkami obu miast. Projekt nowej przeprawy zlecono Roche’owi. Jego, zaprezentowana w 2004 r., koncepcja spotkała się z entuzjastyczną reakcją władz obu części miasta. Przewidywała realizację dwupoziomowej konstrukcji ze stali, która pośrodku rzeki miała tworzyć węzeł, symbolicznie łączący sztucznie przed laty rozdzielone miasto. Przeprawa miała być podświetlana, a zamontowane na niej projektory miały rzucać na wodę obrazy słońca i księżyca. Z nowym mostem wiązano wielkie nadzieje – miał być atrakcją, dzięki której Cieszyn miał się stać sławny w Europie i która przyciągałaby rzesze turystów.

Szybko jednak pojawiły się problemy, wynikające z tego, że projekt Roche’a nie spełniał ani polskich, ani czeskich norm budowlanych. Główne zarzuty dotyczyły zbyt niskiego, nie uwzględniającego poziomu rzeki w czasie powodzi, umieszczenia kładki i utrudnionego do niej dostępu. Architekt uwzględnił zmiany, ale przedstawiony na początku tego roku nowy projekt daleki był od pierwotnego, który zdobył uznanie – zamiast lekkiej, ażurowej struktury pojawiła się ciężka, najeżona metalowymi prętami konstrukcja, kojarząca się niektórym ze stertą chrustu albo jeżem. Realizacja nowej koncepcji wiązałaby się również z prawie dwukrotnie większymi kosztami oraz opóźnieniami, w wyniku których obie gminy straciły szansę na uzyskanie dofinansowania ze środków Unii Europejskiej.

Czesi zareagowali szybko i jeszcze przed wakacjami wstrzymali inwestycję oraz wypłacili architektowi należne honorarium. Radni polskiego Cieszyna długo zwlekali, ale ze względu na to, że miasto nie byłoby w stanie samo sfinansować całego przedsięwzięcia, ostatecznie również się z niego wycofali, a przynajmniej na jakiś czas je wstrzymali.

Na prace projektowe oba miasta wydały około 26 tysięcy euro.

Cieszyn nie zostanie jednak bez nowej przeprawy – planowana jest budowa dwóch kładek w innych miejscach. Mają one ułatwić mieszkańcom obu części Cieszyna korzystanie z obiektów sportowych i rekreacyjnych po obu stronach Olzy.
Warto dodac, że cieszyński most powstawał pod opieką Fundacji Galerii Foksal, która zdominowała też warszawski konkurs na projekt Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Warszawski projekt ma w tej chwili kłopoty. Czas Christian Kerez też okaże się tylko wizjonerem ? Czas pokaże.

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi
Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi

„Dwa miesiące po oficjalnej inauguracji Flow ruszamy z budową drugiego - znacznie większego i zróżni ...

Budowa Kulturoteki coraz bliżej
Budowa Kulturoteki coraz bliżej

W warszawskiej dzielnicy Wesoła być może już niedługo powstanie wyczekany budynek łączący bibliotekę ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera