Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Dworzec - nowy, stary

 

Czas czytania: ~3 min


hiIDfb78RSO9uRLH0ItGyQbfhnqtNai4FKApleSFuYPlHeHesu5nR3XLdFB5_dworzec-nowy.jpg
Wiadomo już, jak za cztery lata będzie wyglądał wrocławski Dworzec Główny PKP. W ubiegłym tygodniu został rozstrzygnięty konkurs architektoniczny na koncepcję rewitalizacji XIX-wiecznego gmachu. Za najlepszy jury uznało projekt warszawskiej pracowni architektonicznej Grupa5 – uczestników stołecznej edycji Akcji-Kreacji. PKP podsycało apetyty na nowy dworzec, informując o dużym zainteresowaniu konkursem, także wśród architektów zagranicznych. Ostatecznie jednak rewitalizacja wrocławskiego dworca nie przyciągnęła wielu biur. Do konkursu zgłosili się wyłącznie polscy architekci, mało tego – w określonym terminie wpłynęło zaledwie 7 prac. Zwycięski projekt odnowy dworca został doceniony za „całościową ideę łączącą walory urbanistyczne miejsca jako struktury funkcjonalno-przestrzennej miasta z multikompleksowym zespołem komercyjno-usługowym, w którym dworzec jest jednym ze zintegrowanych elementów funkcjonalnych całego kompleksu". Za sprawą nowych elewacji dworzec odmłodnieje na zewnątrz, ale zasadnicze zmiany rozegrają się w środku. Zwycięska koncepcja przewiduje przeznaczenie jak największej powierzchni na funkcje komercyjne – w podzielonej na dwa poziomy głównej hali dworca znajdzie się galeria handlowa, a także restauracje i sala bankietowa. Powstaną też dodatkowe pomieszczenia biurowe i wielofunkcyjne. Szybką komunikację między kondygnacjami zapewnią ruchome schody. W dzisiejszych piwnicach zostaną ulokowane funkcje dostawczo-obsługowe oraz parking. Pasaż handlowy zostanie przykryty szklanym dachem, a równolegle do niego będzie się rozciągać zielony pasaż rekreacyjny. Hala ma być czynna tylko w ciągu dnia – nocą pasażerowie będą korzystać z nowego pawilonu, który powstanie przy ul. Suchej. Tzw. nocny dworzec będzie dwupiętrowym budynkiem z tarasem na duchu, pełniącym nie tylko funkcję poczekalni, ale też łącznika między wyjściem z tunelu pod torowiskiem dworca, a przystankami tramwajowymi i dworcem autobusowym. Lifting czeka także perony. Wprawdzie pozostaną one na swoim miejscu – w przeszklonej hali, ale jej stalowa konstrukcja zostanie wyczyszczone i odnowiona, a szyby – wymienione. Na perony prowadzić będą ruchome schody, a między torami pojawi się trawa, co jest rozwiązaniem często spotykanym na nowoczesnych, europejskich dworcach. W rewitalizacji budynku dworca ważny jest jego status zabytku. W związku z tym, holu zostaną zachowane oryginalne stropy, drzwi, okna, boazerie i sztukaterie, a wymieniona zostanie jedynie posadzka. Architekci zapewniają, że będą uzgadniać z konserwatorem wszystkie szczegóły inwestycji. Duże zmiany czekają również teren przed głównym wejściem do budynku – pojawią się tu trawniki, drzewa i ścieżki spacerowe, a cały plac będzie zaaranżowany tak, by można tu organizować przedstawienia, happeningi i koncerty. Michał Leszczyński, kierownik zespołu Grupy5, przyznaje, że tego typu projekt powstał w jego pracowni po raz pierwszy. Nie ukrywa też, że podczas projektowania, inspirowali się rozwiązaniami, zastosowanymi podczas rewitalizacji dworców w Berlinie, Mediolanie, Dreźnie i Hanowerze. Prace remontowe rozpoczną się w gmachu głównym, a dworzec ma być gotowy na piłkarskie mistrzostwa EURO 2012. Remont samego gmachu Dworca Głównego będzie kosztował 112 milionów złotych. Pozostałe nagrodzone prace: • II miejsce: KANON, Grzegorz Chojnacki (Otrębusy) • III miejsce: JE – Studio Projektowe, Juliusz Erdman (Wrocław) Wystawę prac konkursowych będzie można oglądać od piątku 19 września w godzinach od 10 do 18 w sali wystawowej, w budynku holu Dworca Głównego (obok KFC).
TTpw7ACH10ULsC07z2MGeA7Un5r51jlZYdc6vpjBarSmrhjcMrER9xknRRuh_dworzecwroc.jpg
U0AlsXOaToyshoYjxNzitLCshAkFESa0tO1VP7eOS6EOXViRJZbFJspjXln9_dwglowny.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Webinarium Geberit: Łazienka bez barier
Webinarium Geberit: Łazienka bez barier

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

Brabank – architektura mieszkaniowa obok Muzeum II Wojny Światowej
Brabank – architektura mieszkaniowa obok Muzeum II Wojny Światowej

Brabank – to nazwa składającego się z trzech budynków niewielkiego kompleksu zabudowy mieszkaniowej, ...

B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle
B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle

B3000 – tak nazwano projekt przebudowy i rozbudowy dawnego budynku wielopoziomowego parkingu, jaki o ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera