Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Ostrzelane wieżowce

 

Czas czytania: ~2 min


XnguU0xiuBNt1S1vcwERK5cnkLhA96YBWJla6JgTKwx8KVVZJEAidRStVBGm_kontrapunkt.jpg
Władzom Warszawy chcą kolejnych wieżowców przy ul. Emilii Plater, w sąsiedztwie hotelu Mariott i planowanego wieżowca Lilium Zahy Hadid. Wykonanie projektu koncepcyjnego zagospodarowania tej wartościowej działki w centrum miasta powierzono krakowskiej pracowni Kontrapunkt V-projekt. Ich propozycja ulokowania tam dwóch najwyższych w Polsce biurowców – Porta Varsovia – otrzymała wstępną akceptację Zarządu Mienia Stołecznego Miasta Warszawy. Projekt, przygotowany przez biuro architektoniczne Kontrapunkt V-projekt we współpracy ze Spółką Artystyczną Mirek Ostrowski, zakłada wzniesienie na działce, którą obecnie zajmuje liceum im. Hoffmanowej, dwóch wysokościowców, łączących funkcje biurowe i mieszkalne. Oba miałyby 230 metrów wysokości, a ich łączna powierzchnia użytkowa to prawie 135 tysięcy m². Porta Varsovia, jak nazwa wskazuje, miałaby być bramą – łącznikiem między dawną architekturą pobliskiego kościoła św. Piotra i Pawła i nowoczesną formą budynku Zahy Hadid (by nie zasłaniać Lilium, jedna z wież będzie miała wklęsłą elewację). Na tym jednak nie kończy się jej warstwa symboliczna. Wschodnie elewacje budynku przepruto otworami, która mają się kojarzyć z dziurami po kulach i w ten sposób nawiązywać do tragicznej historii miasta – ofiary wojny. W nocy otwory te będą podświetlone i wtedy budynki będą raczej przypominać planetarium niż obraz wojennych zniszczeń. W górnej części wieże połączone będą linami, pomyślanymi jako stelaż na dekoracje, mające uświetniać ważne wydarzenia w życiu miasta, min. obchody rocznicy Powstania Warszawskiego. Architekci z Kontrapunkt V-projekt już wcześniej posługiwali się symboliką. Pojawiła się ona min. w ich projekcie rozbudowy Terminala Lotniczego w Krakowie Balicach, za który otrzymali trzecią nagrodę w konkursie. Autorzy wskazują na dwie inspiracje dla formy projektu: z jednej strony były nią przecinające się smugi, jakie pozostawiają na niebie samoloty, z drugiej – smugi te nawiązują do dróg Jana Pawła II – Papieża Pielgrzyma, którego imię nosi lotnisko. Projekt jest chyba kolejną odsłoną warszawskiego, architektonicznego Kulturkampfu i próbą zniwelowania przez władze stolicy efektu, który powstał po zaakceptowaniu projektu Muzeum Sztuki Nowoczesnej Christiana Kereza. Zamiast "kłaniającego" się Pałacowi, nawiązującego do oportunistycznego oblicza Warszawy, obiektu w modernistycznym stylu, władze stolicy chcą postawić symboliczny budynek, który "zawalczy z pałacem", będzie podkreślał drugie, heroiczne oblicze miasta i tradycje powstańcze. Jest to więc wyraźnie kolejna odsłona ciekawej walki dzieci postotalitarnej "czerwonej burżuazji" z dziećmi bohaterów Powstania Warszawskiego. Sztuka-Architektury nie od dzisiaj z ciekawością przygląda się tym zmaganiom. I nie ma tutaj zamiaru pełnić roli użytecznego idioty do której, w sporze o Kereza, dało się sprowadzić część środowiska architektonicznego.
lPN5SzSSCQ9ugPKlIbIMzUSgUDX8Pn9O2lvxoR5OHMlTE4pp0402WsEZaTfm_kontrapunkt2.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Dom z czterema tarasami
Dom z czterema tarasami

Kameleonlab jest odpowiedzialny za projekt architektoniczny domu jednorodzinnego, który stanąć ma na ...

Niezwykły projekt wśród biurowców
Niezwykły projekt wśród biurowców

Kilka tygodni temu została podpisana umowa na realizację projektu architektonicznego amfiteatru, któ ...

Nowa cegła klinkierowa w ofercie marki Röben
Nowa cegła klinkierowa w ofercie marki Röben

W odpowiedzi na rosnące oczekiwania architektów i inwestorów, którzy poszukują do swoich projektów u ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera