Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Kraków buduje kładki

 

Czas czytania: ~3 min


tKidQegpkAaet11P78dPYCWD5WfxEOp52TIc8B6BSlqRTXoQLPdedy7po1I6_lewicki-latak.jpg
Budowa dwóch nowych, pieszo-rowerowych kładek była jedną z najbardziej oczekiwanych przez krakowian inwestycji. Obie miały zostać oddane do użytku w 2008 r., tymczasem realizacja pierwszej – zaprojektowanej przez Andrzeja Gettera – ruszyła dopiero w grudniu, a druga, autorstwa Biura Projektów Lewicki-Łatak, w połowie stycznia tego roku dostała pozwolenie na budowę. Jeśli wszystko dobrze pójdzie, powinna zostać ukończona w 2010 r. Realizowana już pieszo-rowerowa kładka powstaje na miejscu dawnego mostu łączącego Podgórze (ul. Brodzińskiego) z Kazimierzem (ul. Mostowa). Kształt eleganckiej, stalowo-drewnianej konstrukcji inspirowany był złożonym liściem. Na całej szerokości koryta rzeki przeprawa będzie pozbawiona pionowych podpór, a podstawowym elementem nośnym będzie łukowato wygięta, stalowa rura, podparta w miejscu pozostałości przyczółków poprzedniego mostu. Budowa ma się zakończyć jeszcze w tym roku. Konkurs na projekt drugiej kładki, tym razem łączącej Kazimierz z Ludwinowem, został rozstrzygnięty w 2006 r. Przypominająca przeplatające się wstążki przeprawa zaprojektowana przez zespół Piotra Lewickiego i Kazimierza Łataka, urzekła jury nowatorstwem i romantycznym charakterem. Będą ją tworzyć trzy pomosty – dwie platformy o niewielkim nachyleniu przeznaczone będą dla osób poruszających się na wózkach i rowerzystów, a trzecia, sinusoidalna, powstanie z myślą o pieszych. Jej pomost będzie umieszczony częściowo poniżej poziomu dwóch pozostałych, a częściowo będzie ponad nie wyrastał, w kulminacyjnym momencie osiągając wysokość ośmiopiętrowego budynku (mierząc od poziomu nadrzecznego bulwaru). Jego powierzchnia pokryta będzie drewnianymi schodami. Asymetryczną kompozycję mostu podkreśli również rożne potraktowanie przyczółków – po stronie pokrytego kamieniem bulwaru Inflanckiego będzie on zrobiony z kamienia, natomiast naprzeciwległy zostanie umieszczony w wale ziemnym. Co ważne, lekka, odpowiednio wyprofilowana konstrukcja nie będzie zasłaniała widoku na Wawel. Opóźnienie w wydaniu pozwolenia na budowę wynikało głównie z dwukrotnej zmiany lokalizacji przeprawy, która ostatecznie została przesunięta o 20 metrów w górę rzeki. Autorzy projektu zapewniają, że kładka będzie atrakcją zarówno dla mieszkańców miasta, jak i licznie odwiedzających go turystów. Ma to być najbardziej oryginalny w Polsce most o takim przeznaczeniu. Jego niezwykły charakter ma dodatkowo podkreślać dwupoziomowa iluminacja. Wewnętrzną, oświetlającą pomosty, stanowić będą reflektory umieszczone w ażurowej, blaszanej balustradzie, zewnętrzna zaś będzie eksponować jedynie środkową – sinusoidalną kładkę. Dzięki temu w nocy przeprawa będzie wyglądać jak świetlista, falująca wstęga łącząca brzegi Wisły. Na budowie nowej kładki zyskają również nadrzeczne promenady. Na bulwarze Inflanckim pojawi się mała architektura, a jego nawierzchnia zostanie pokryta barwionym na czarno betonem oraz mieszanką betonu i bazaltu. Wprowadzony również zostanie system nawadniający rosnące tu drzewa. Bulwar Wołyński czekają mniejsze zmiany – tu zostanie jedynie od nowa uformowany i pokryty darnią fragment wałów.

Podepnij swój artykuł

tagi

Szkoła z betonu od Zbigniewa Maćkowa
Szkoła z betonu od Zbigniewa Maćkowa

V Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu – to realizacja architektoniczna warta uwagi z wielu powodów. ...

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera