Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Lotnisko z kratownic

 

Czas czytania: ~3 min


E1LvALA9sxsXtpzKYcbOExQVn4KnuGCdqDn1Gm8Xr8LFFYImTgdbsUehLuyO_lotnisko.jpg
Kielczanie już wiedzą, jak będzie wyglądać ich lotnisko. W poniedziałek, 16 lutego, ogłoszono wyniki konkursu na opracowanie koncepcji architektoniczno-budowlanej i funkcjonalno-przestrzennej Regionalnego Portu Lotniczego Kielce, który ma powstać w Obicach. Spośród pięciu prac wybrany został projekt przedstawiony przez Konsorcjum Polconsult & APA Kuryłowicz & Associates. Polconsult, czyli Biuro Studiów i Projektów Lotnictwa Cywilnego, był też członkiem konsorcjum utworzonego z hiszpańskimi firmami Sener i ARE, które wygrało w rozstrzygniętym w sierpniu ubiegłego roku konkursie na projekt terminalu Portu Lotniczego Lublin.
a2sBryQeTh6YT4xu1UwNgaIHDqqPqnb5ZGI7nHxMArK9vzV6luSPS0mrHRRl_lotnisko-1.jpg
Zwycięska praca zakłada budowę terminalu, który docelowo będzie obsługiwać 4,5 miliona pasażerów rocznie oraz obiektów pomocniczych, min. administracyjno-biurowego i wieży kontroli lotów. Terminal będzie prostą, przeszkloną bryłą, przykrytą dachem przeprutym różnej wielkości otworami w kształcie rombów. Wzdłuż dłuższych elewacji budynku, otwory te staja się coraz większe, płynnie przechodząc w nieregularną siatkę „obejmującą” szklane ściany. Część administracyjno-biurowa będzie się mieścić w horyzontalnym budynku, znajdującym się obok lekko odchylonej od pionu wieży kontroli lotów. Na elewacjach obu budynków pojawi się siatka o romboidalnych polach, nawiązujących do dachu terminalu. Widać tutaj wyraźne inspiracje ostatnimi realizacjami biura Herzog & de Meuron lub też Jürgena Meyera. APA Kuryłowicz: „Terminal wyznacza linię zabudowy dla pozostałych obiektów zabudowy portowej, takich jak budynek administracyjny z wieżą kontroli lotów, projektowany zespół cargo oraz hangar serwisowy. Utworzony w ten sposób linearny charakter zabudowy kształtuje zasadę kompozycji urbanistycznej. Uporządkowana kompozycja zagospodarowania przed terminalem jest zapowiedzią ogólnej koncepcji przestrzennej budynku, której głównym założeniem było jasne i proste ukształtowanie wnętrza i funkcji, tak aby ułatwić pasażerom orientację, a co za tym idzie usprawnić procedurę odpraw. Strefy przylotów i odlotów oraz związane z nimi funkcje rozmieszczone są tak, aby strumienie pasażerów i osób im towarzyszących nie krzyżowały się ze sobą, a droga pasażera do wyjścia na płytę była relatywnie krótka i prosta.
rnvVMVH4V8T7E6Sa58nupIaeRjZbaKgtbz0t2m1aWviNu8nYNA7pOwULTgtD_lotnisko-2.jpg
Duża transparentność elewacji nie ogranicza zarówno widoczności na płytę lotniska jak i dopływu światła do wnętrza terminalu. Podkreśli to przestronność oraz jego prosty układ. Budynek terminalu zaprojektowany z myślą o podróżnych i im przyjazny stanie się godną wizytówką Kielc i Regionu Świętokrzyskiego”. Inwestycja będzie realizowana etapami, by możliwe było jak najszybsze uruchomienie lotniska i generowanie zysków. Najpierw powstanie budynek administracyjno-biurowy, na którego dwóch pierwszych kondygnacjach znajdzie się centrum obsługi pasażerów. Na tym etapie z kieleckiego lotniska będzie mogło korzystać około 300-500 tysięcy osób rocznie. Budowa dużego terminalu będzie realizowana w drugiej i trzeciej części inwestycji. Przewodniczący jury, prof. Piotr Nita z Politechniki Świętokrzyskiej, podkreślał wysoki poziom zwycięskiej pracy „zarówno w sferze twórczego kształtowania kompozycji i architektury, jak i w zakresie przedstawionych bardzo szczegółowo rozwiązań funkcjonalnych i konstrukcyjnych". Wyróżniała się ona także pod względem wiedzy inżynierskiej i znajomości specyfiki projektowania lotnisk. Nita chwalił również, że jako jedyna ze zgłoszonych koncepcji „przedstawia nieszablonową propozycję rezygnacji z realizacji terminalu pasażerskiego w pierwszym etapie funkcjonowania portu lotniczego, lokalizując jego funkcje tymczasowo na parterze celowo pod tym kątem zaprojektowanego budynku administracyjnego. Pomysł taki pozwolił uzyskać bardzo korzystne wskaźniki finansowania realizacji pierwszego etapu inwestycji". Pierwszą nagrodą w konkursie było 75 tysięcy zł. i zaproszenie do opracowania szczegółowego projektu budowlanego. Dokumentacja ma powstać w ciągu najbliższego półrocza. Jesienią tego roku lub wiosną przyszłego powinno się rozpocząć przygotowywanie gruntu pod budowę lotniska – tzw. makroniwelacja terenu, czyli roboty ziemne, polegające na jego wyrównaniu. Konieczne jest również wykupienie brakujących 50 hektarów gruntu od prywatnych właścicieli. Zdaniem prezydenta Kielc, Wojciecha Lubawskiego, jest szansa na ukończenie budowy lotniska w 2014-2015 roku. Podobno kilka firm wyraziło już zainteresowane udziałem w tej inwestycji.
lhRwKynTWgCgSqjYaUkvyjDLXGhHCp2Wxx0bNb4r1qsQdqoMpRMWOYjK9eKT_lotnisko-3.jpg
KjgDE5Df7x4Bf4wftglbFyCOIOrIdSXO9MIXZSffeMKMd7hLgDKNlR4PiXUd_lotnisko-4.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle
B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle

B3000 – tak nazwano projekt przebudowy i rozbudowy dawnego budynku wielopoziomowego parkingu, jaki o ...

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017
Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017 zostały właśnie docenione. Po raz drug ...

Niezwykły dom dla gości
Niezwykły dom dla gości

Dom dla gości, jaki pracownia Studio 512 zaprojektowała w Teksasie sami autorzy projektu architekton ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera