Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Minimal i art

 

Czas czytania: ~2 min


5bq28OqksTDfYK5BqQMVNuiZouNYPWAXIGtGX9BBhc97f6ImjIwzuMalPsVk_muzeum-nardi.jpg
W czwartek, 26 marca, ujawniony został ostateczny projekt Muzeum Sztuki Współczesnej, które ma powstać na krakowskim Zabłociu. Wcześniej został już rozstrzygnięty przetarg na wykonanie muzeum i, jeśli nie pojawią się protesty, prowadzona przez Warbud budowa ruszy w kwietniu.
iFXjfUGu4xbZp03eYUc4RCS0inovaZrSu2I2kyXQl0mrjdkJNrqhZNkjq7Ha_muzeum-nardi-2.jpg
Konkurs na projekt adaptacji dawnej fabryki Schindlera na muzeum sztuki XXI wieku został rozstrzygnięty w czerwcu 2007 r. Zwyciężyła w nim koncepcja florenckiej pracowni Claudio Nardi Architetto, zakładająca zachowanie w maksymalnym stopniu oryginalnej tkanki starych budynków fabrycznych i uzupełnienie ich dużymi, przeszklonymi elewacjami zapewniającymi dostęp światła do sal wystawowych. Jurorzy docenili harmonijne wpisanie planowanych, nowych obiektów w otoczenie, a także szacunek, z jakim włoscy architekci odnieśli się do historii miejsca i związanych z nim emocji (w założonej na początku 1940 r. przez Oskara Schindlera Fabryce Naczyń Emaliowanych i Wyrobów Blaszanych zatrudnieni byli Żydzi, których właściciel fabryki ratował w czasie likwidacji krakowskiego getta i wydobywał z obozów w Płaszowie i Auschwitz-Birkenau). Projektanci musieli również uwzględnić rygorystyczne wymagania konserwatorskie oraz obecność w tym miejscu drugiej instytucji – muzeum historii „Emalii”. Na tym polu poległa większość z uczestniczącym w konkursie biur.
Mimo że inwestycji sprzeciwiali się radni PiS, którzy domagali się utworzenia w dawnej fabryce Schindlera Muzeum Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata, plany władz Krakowa nie zmieniły się i dawna fabryka stanie się wkrótce miejscem prezentacji sztuki najnowszej. Ostateczna wersja projektu pozostaje wierna koncepcji konkursowej. Nadal najważniejszą częścią muzealnego kompleksu będą zaadaptowane hale fabryczne, w których będą się mieścić sale ekspozycyjne, sala kinowo-widowiskowa, szatnie, kasy, kawiarnia, księgarnia i hol. Tam, gdzie będzie to możliwe, zachowane zostaną surowe, ceglane ściany podkreślające przedwojenny rodowód obiektów. Obok starych budynków powstaną nowe – z barwionego na czarno i biało betonu. Znajdą się w nich sale wystawowe o łącznej powierzchni 4 tysięcy m². Obie części założenia – starą i nową – połączy falujący dach z pełnymi przeszkleniami oraz promenada. Najważniejszą cechą projektu Claudio Nardi Architetto jest ascetyczna prostota i transparentność. Architekci uznali bowiem, że forma budynków nie może być ważniejsza od tego, co dzieje się w środku, ma być jedynie „opakowaniem” dla sztuki i wydarzeń artystycznych. Cały kompleks ma być również maksymalnie otwarty na otoczenie – zgodnie z zamierzeniem projektantów, nowe muzeum funkcjonować ma nie jak zamknięty budynek, ale zadaszona przestrzeń, łącząca różne funkcje. Temu celowi służyć będą przeszklone elewacje budynków od strony wewnętrznego placu. Szacowany koszt inwestycji to 60,6 mln zł. Budowa ma potrwać półtora rok

Podepnij swój artykuł

tagi

Horizone Studio projektuje w Krakowie
Horizone Studio projektuje w Krakowie

Horizone Studio jest odpowiedzialne za projekt architektoniczny zespołu sześciu domów jednorodzinnyc ...

Filharmonia w Jekaterynburgu nowy projekt architektoniczny od Zahy Hadid
Filharmonia w Jekaterynburgu nowy projekt architektoniczny od Zahy Hadid

Filharmonia w Jekaterynburgu – to jeden z nowszych projektów architektonicznych pracowni Zahy Hadid, ...

Respite Pavilion – niezwykły obiekt architektoniczny
Respite Pavilion – niezwykły obiekt architektoniczny

Respite Pavilion powstał w Irvine w Wielkiej Brytanii. Projekt architektoniczny tego niezwykłego obi ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera