Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Osiedle na torach

 

Czas czytania: ~3 min


91wD24mhwqgQNtt82TtUNMQpjTZvL2QQo69kypomQl2KbK4SNUdoU0VjvULH_odolany.jpg
30 marca 2009 r. PKP ogłosiły wyniki konkursu na zagospodarowanie należącego do kolei terenu na warszawskich Odolanach. Najlepszy okazał się projekt APA Kuryłowicz & Associates, zakładający utworzenie tam zespołu mieszkaniowo-biurowego z usługami. Należący do PKP 20-hektarowy teren przy ulicy Ordona od prawie 30 lat jest zaniedbany. Dziś zajmują go głównie dzikie zarośla i szrot samochodowy, a mieszkańcy boją się tamtędy przechodzić po zapadnięciu zmroku. Tymczasem jest to miejsce bardzo atrakcyjne ze względu na lokalizację – poprzemysłowa Wola przekształca się stopniowo w nowoczesną dzielnicę mieszkaniowo-biurową i planowana przez kolej inwestycja wpisuje się w te tendencje. Punktem wyjścia dla zaproponowanego przez pracownię Kuryłowicza planu urbanistycznego osiedla był dawny charakter działki, którą przecinały tory kolejowe prowadzące do hali. Nawiązując do tamtego układu, nowe założenie ma być podzielone na dwa pasy zabudowy, rozdzielone centralnym, podłużnym parkiem. W północnej części osiedla znajdą się kwartały zabudowy mieszkaniowej, oddzielone od planowanych nowych ulic akustycznym buforem stworzonym przez biurowce. Między poszczególnymi kwartałami powstaną trójkątne zieleńce. Dla południowej części kompleksu zaproponowano dwa warianty – albo powstaną tam domy mieszkalne otwarte na park, albo biurowce z dominującym nad całym założeniem wieżowcem w narożniku ulic Ordona i Gniewkowskiej. Wyznaczałby on początek ciągu zabudowy biurowej i górował nad pozostałymi obiektami, których wysokość nie przekraczałaby 7 kondygnacji. Nie wiadomo jeszcze, która opcja zostanie zrealizowana. W parterach biurowców i na skwerach przy zabudowie mieszkaniowej przewidziane są usługi, w tym osiedlowa przychodnia. Do terenów zielonych przylegać mają szkoła podstawowa oraz przedszkole ze żłobkiem. Ważnym elementem projektu jest przekształcenie siatki ulic w tej części Woli, zgodne z planami rozwoju dzielnicy. Ograniczająca teren od północy ulica Prądzyńskiego ma zostać przedłużona i połączona z prostopadłą do niej ulicą Mszczonowską. Obie będą ulicami przelotowymi, dzięki czemu odciążą zakorkowane osiedlowe uliczki. Poza tym, powstać mają nowe, lokalne ulice, komunikujące założenie w kierunku wschód-zachód i umożliwiające dojazd do biur oraz części usługowej i parku w centrum założenia. Część ulic zostanie obsadzona drzewami. Nie jest jeszcze znana data rozpoczęcia inwestycji. W specjalnym komunikacie rzecznik PKP, Michał Wrzosek, poinformował, że kolej czeka z tą decyzją na poprawę sytuacji na rynku nieruchomości, czyli, krótko mówiąc, na koniec kryzysu. Teren na warszawskiej Woli to zaledwie niewielki procent ziemi, jaka znajduje się w rękach PKP. Koleje są właścicielem 15 tysięcy hektarów, które można wykorzystać na podobne inwestycje. Projekt na Odolanach jest precedensem – wcześniej PKP nie realizowały podobnych przedsięwzięć. Spółka zamierza jednak teraz poważnie zabrać się za zagospodarowanie niewykorzystywanych gruntów, a zyski, które w ten sposób osiągnie, przeznaczy na spłatę zadłużenia.
KtcIbSFc9pTbAX1SkXhVp3uDjGRun8dWMOjmLG5Sqe040T6P47dHXcayHhAf_odolany-2.jpg
czHjkCPRoOPIoXX99O9ZaFkT02Su3ypw3XOlryL4VVOr2pW4sSf2pbA6uEmC_ordona-1.jpg
DaTn2QPkx1aV1X6NZ8c7hqe2DLB26ywlHSKPv59hc5Bc3DLf9epqJct5h7WQ_ordona-2.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt
Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt

Szkoła i przedszkole przy ul. Twardowskiego w Stargardzie – to pierwszy obiekt architektoniczny, pow ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera