Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Światło z chaty

 

Czas czytania: ~3 min


H1DpqvVzVjqhs2uSI7338X87KnYwylMUZgZjugBdW2TwK95gFMbEjdeUPMfV_00-michniow-print1b.jpg
Latem 1943 r. będąca siedzibą sztabu partyzanckiego wieś Michniów w świętokrzyskim została brutalnie spacyfikowana przez niemieckie oddziały policyjne. Zamordowano wówczas 203 osoby, a blisko trzydzieści wywieziono do obozu w Auschwitz i na roboty przymusowe do Rzeszy. W 1979 r. narodziła się idea zorganizowania w Michniowie ogólnopolskiego Mauzoleum Walki i Męczeństwa Wsi Polskiej w czasie II wojny światowej. Najpierw w niewielkiej, drewnianej chacie powstała izba pamięci, którą w 1997 r. zastąpiono bardziej okazałym Domem Pamięci. Teraz czas na jeszcze większą inwestycję – nowy obiekt Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich. W połowie maja został rozstrzygnięty konkurs na jego koncepcję. Zwyciężyła propozycja pracowni Nizio Design International Mirosława Nizio. Projektując muzealny budynek, architekci musieli połączyć żywą i bolesną pamięć o historycznych wydarzeniach z koniecznością stworzenia placówki odpowiadającej potrzebom i oczekiwaniom współczesnego odbiorcy. Wyrazem szacunku dla miejsca będzie zachowanie obiektów już na terenie Mauzoleum istniejących – zbiorowego grobu ofiar pacyfikacji, Piety Michniowskiej autorstwa Wacława Staweckiego, Domu Pamięci Narodowej i symbolicznego cmentarza, na którym każda polska wieś dotknięta podobną jak Michniów tragedią ma mieć swój krzyż (do tej pory postawiono już 230 takich pomników). By oddać dramatyzm wydarzeń, architekci sięgnęli po symboliczną dekonstrukcję formy, poddając bryłę rzeźbiarskiej deformacji. Długi budynek został podzielony na mniejsze segmenty, a liczne cięcia i szczeliny w elewacjach ułożą się w rysunek przenikających się krzyży. Najlepiej będzie on widoczny w nocy, kiedy obiekt będzie podświetlony od środka. Bijąca od niego poświata ma być widoczna nawet z oddali. Im dalej w głąb budynku, tym dekonstrukcja architektonicznej materii jest coraz odważniejsza, aż do punktu kulminacyjnego – ostatniego modułu, który sprawia wrażenie, jakby rozpadał się na mniejsze elementy. Ale na tym symboliczne treści budynku się nie kończą. Obrys fasady nawiązuje do kształtu wiejskiej chaty, z której wnętrza bije tajemnicze światło. Cofnięte drzwi wejściowe prowadzą do pierwszej części muzeum – Domu Pamięci, pełniącego także funkcję kaplicy. Jego podłogę przetnie pęknięcie, wzdłuż którego ustawione będą ławki tworzące nieregularny, niespokojny układ. Właściwa ekspozycja znajdzie się w kolejnych segmentach, z których każdy poświęcony będzie innym wydarzeniom z historii represji polskich wsi w czasie wojny. Z ostatniego roztaczać się będzie widok na Las Pamięci, czyli pole krzyży poświęconych poszczególnym spacyfikowanym w czasie wojny miejscowościom. Sięga ono aż do pobliskiego lasu, który staje się symbolicznym kresem wędrówki. Między krzyżami znajdą się kamienie pamięci oraz elementy małej architektury. Niespokojna bryła muzeum korespondować będzie z otaczającym terenem, którego liczne uskoki i nierówności wykorzystane zostaną do stworzenia wokół budynku mniejszych, odizolowanych miejsc kultu. Przerwy w elewacjach zaś znajdą swoje przedłużenie w postaci ścieżek dla zwiedzających. Mauzoleum będzie miało powierzchnię 16 350 m², z czego na stałą wystawę przeznaczone będzie 1700 m². Zgodnie ze współczesnymi, chętnie stosowanymi przez Nizio Design, metodami, w Mauzoleum znajdą się ekspozycje multimedialne, wykorzystujące panele dotykowe, projektory i ekrany. Nowoczesna technologia będzie jednak mieć znaczenie drugorzędne, ustępując pola olbrzymiemu ładunkowi emocjonalnemu, jaki chcieli w budynku zawrzeć jego autorzy. Planowana data rozpoczęcia budowy to 2011 r. Inwestorem jest Muzeum Wsi Kieleckiej. Zespół projektowy: autor: arch. Mirosław Nizio współpraca autorska: arch. Konrad Roślak
2TwK8ONOSTDKX1KZNykbP2lIBDBzqYJXhxvoHa9COp9blXhYZ34Ys8SrkwQi_02-0062bb.jpg
b8WCXBLmZJBTeRFdunZlMW84yh1eqslnie2PjIun6KPK74ZCygmbVSq6WR5D_05-0062b.jpg
kOb1faCx12brKiGCqkmlSsHOTGkA5JR6uqgCPV14OEQtKqMqh4QENF7LdEdO_11-0062bb.jpg
D0DumicLogvLcb4NQrTfEA1k8bkoGjoW6BWQUfTXG5lL2R2jdqmKTlH6S5Lp_18-0062bb.jpg
b1gYsX4HY7zZkkC2Igzjhglix9IX71SWmeMr1chMnkY9EqLkw0SnzdCh0W3U_20-0062bb.jpg
zegHRwJKaNVcaZm5JcdSUzWXwwVQSGJf3DkeAIvCSWPOs2ZlLKRqpiS9NtNd_23-0062bb.jpg
gmJk5aHXV3uNvmAoFc1WEVaQ1Tr3a6Z8qB4pI47trxBi3piQ7wPuEuboXBdG_25-0062bb.jpg
6JgUJ0KCtxTF0FTUR58IHkWXhuEtmGm4BSgEixoiThVbTAtrHPwpZXMaLwY5_27-0062bb.jpg
cNSedTKlXmqrTB2RscAo6rkYDEL2huFwwmXV1fH9TWI6ZJjkYdfJlqth0YFK_michniow-300bb.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera