Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Nowe życie we wnętrzu

 

Czas czytania: ~2 min


Hfa4FRumcXAHx9qBk1F8voYniXhPdOh7bGQJItWPMpC0sKGDiizGewIjMi7S_appa-bedzin.jpg
W ubiegłym roku zakończył się pierwszy etap remontu modernistycznego dworca PKP w Będzinie. Poddane rewaloryzacji elewacje powróciły do wyglądu z czasów największej świetności – lat 30-tych XX wieku – kiedy budynek był nowoczesnym obiektem wpisującym się w najnowsze trendy architektoniczne. Teraz czas na dalszy ciąg dworcowej metamorfozy – wkrótce ma się rozpocząć kapitalny remont i przebudowa wnętrz.
3fiqN8PvWx9iVJrJkx2LuQCcz2pUlYiWsPGFqfm2NaUGOjYPCapBbHkWh96j_appa-bedzin-2.jpg
W ramach dotychczasowych prac nie tylko przywrócono pierwotny wygląd elewacjom, ale także wymieniono instalację elektryczną, wodno-kanalizacyjną, ciepłowniczą i teleinformatyczną w południowym skrzydle budynku, przygotowano pomieszczenia dla kas biletowych, sanitariaty i pokoje dla kierowców taksówek. Ostatni etap prac obejmie zagospodarowanie części obiektu przeznaczonej na funkcje administracyjno-handlowe. Warunkiem przystąpienia do nich było przeniesienie do gmachu dworca siedziby Straży Miejskiej i objęcie budynku monitoringiem, co ma go zabezpieczyć przed powtórną dewastacją. Nowe biuro straży zostało oficjalnie oddane do użytku 30 czerwca 2009 r.

Koncepcję „nowego” holu przygotowała Autorska Pracownia Projektowania Architektury „Appa – Jan Pudło”. Jak zapewniają architekci, zaproponowane przez nich zmiany, uwzględniające wymogi konserwatorskie, nie naruszą oryginalnej architektury dworca, a jednocześnie umożliwią przywrócenie na niego życia. Część obecnej, zbyt dużej na potrzeby obiektu poczekalni zajmie przestrzeń komercyjna. Obie strefy rozdzieli szklana ściana, która zapewni wizualną łączność między nimi i da wrażenie pozbawionej podziałów przestrzeni. Witryny sklepów ciągnące się wzdłuż lewego skrzydła budynku wychodzić będą poza jego bryłę – na plac z fontanną, który zajmie miejsce obecnego zaniedbanego i zaśmieconego skweru. Z poziomu placu klatka schodowa poprowadzi bezpośrednio na peron lub do holu głównego. Będzie się nią również można dostać na umieszczony na poziomie peronów taras, stanowiący przedłużenie kawiarni znajdującej się wewnątrz dworca. Z myślą o niepełnosprawnych na peronach zostaną zamontowane windy.

Zanim jednak rozpoczną się prace remontowe, kolej musi wykonać izolację torowiska nad przejściem podziemnym dworca. Zbierająca się w nich obecnie woda nieustannie zalewa dworzec, uniemożliwiając rozpoczęcie przebudowy holu. Kolej zapowiada, że z osuszeniem torowiska upora się jesienią tego roku. Wtedy samorząd ruszy ze swoją częścią zadania i, jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, realizacja nowego holu, sklepów i punktów gastronomicznych zakończy się już w przyszłym roku. Szacowany koszt inwestycji to 3,3 miliona złotych (do tej pory miasto wydało na rewaloryzację dworca 1,8 miliona).

Koncepcję zagospodarowania Dworca Głównego PKP w Będzinie można oglądać w gablocie wystawionej w Urzędzie Miasta.

Opis I etapu remontu modernistycznego dworca PKP w Będzinie tutaj
MvhmMnJxYH4wJBi726Hwhe1iKOboSNkwsb8LBtjI8OvsErreux8s4oOW9jv4_appa-bedzin-3.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Filharmonia w Jekaterynburgu nowy projekt architektoniczny od Zahy Hadid
Filharmonia w Jekaterynburgu nowy projekt architektoniczny od Zahy Hadid

Filharmonia w Jekaterynburgu – to jeden z nowszych projektów architektonicznych pracowni Zahy Hadid, ...

Webinarium SSAB: Tworzenie innowacyjnych dachów i fasad zaczyna się od szwedzkiego oleju rzepakowego
Webinarium SSAB: Tworzenie innowacyjnych dachów i fasad zaczyna się od szwedzkiego oleju rzepakowego

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

Respite Pavilion – niezwykły obiekt architektoniczny
Respite Pavilion – niezwykły obiekt architektoniczny

Respite Pavilion powstał w Irvine w Wielkiej Brytanii. Projekt architektoniczny tego niezwykłego obi ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera