Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Przetarg na dworzec

 

Czas czytania: ~3 min


YN58Ydo5K6ptbRXyGKMNDKEEVP1n8yhjXcrvfkRTkYvvjC63xtm3HQ0nCzXL_warszawa-wsch.JPG
Polskie dworce straszą, nie trzeba o tym chyba przekonywać nikogo. I na tym zgoda narodowa się kończy. Bo kwestia, co z nimi robić – odwieczne pytanie: remontować czy wyburzać – zdecydowanie Polaków dzieli. Niedawno PKP zapowiedziały, że dworzec Warszawa Centralna po przejściu liftingu doczeka Euro 2012, a potem zostanie zburzony i zastąpiony nowym obiektem. Oczywiście zapowiedzi te wzbudziły oburzenie części specjalistów i miłośników powojennej architektury, od dawna domagających się remontu i solidnego wypucowania dworca, który jest jednym z lepszych przykładów polskiego późnego modernizmu. Jednak do 2014 r. jest jeszcze czas, by o dworzec zawalczyć. Władze kolei zapowiedziały bowiem, że zamierzają ostatecznie rozprawić się z nim dopiero za 5 lat. Nieco w cieniu zamieszania wokół głównego dworca, rozstrzygnięty został przetarg na remont i przebudowę innego wartościowego pod względem architektonicznym obiektu PKP – dworca Warszawa Wschodnia. Podkreślić należy słowo przetarg. Nie był to bowiem konkurs architektoniczny – o wyborze propozycji decydowała jedynie cena. Jak wynika z kontroli stanu dworców kolejowych, którą jesienią ubiegłego roku przeprowadziła NIK, Warszawa Wschodnia – dworzec obsługujący najwięcej pociągów w stolicy – jest jednym z nagorzej utrzymanych obiektów w Polsce. Zaprojektowany w latach 60-tych przez Arseniusza Romanowicza budynek był w swoim czasie synonimem nowoczesności. Niestety, jak to często z obiektami wzniesionymi w czasie PRL-u bywa, oszczędności materiałowe i lata zaniedbań doprowadziły go do ruiny. W tej chwili nie spełnia żadnych norm – ani pod względem stanu technicznego i czystości, ani obsługi pasażerów, ich wygody, bezpieczeństwa i poczucia komfortu. W czerwcu PKP ogłosiły przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej i technicznej przebudowy dworca oraz nadzór autorski nad inwestycją. Jego wyniki zostały ogłoszone 11 sierpnia. Najkorzystniejsza wśród przedstawionych 14 ofert okazała się propozycja Biura Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB. Przewidziany w niej koszt realizacji projektu wynosi niecałe 950 tysięcy zł. Rozpoczęcie prac planowane jest na przełom 2010 i 2011 r. Na zewnątrz budynek niewiele się zmieni – czeka go gruntowne odczyszczenie i odświeżenie elewacji. Zachowana zostanie również obecna kubatura budynków – dworca podmiejskiego i dalekobieżnego. Najwięcej zmian pojawi się we wnętrzach, które mają zostać dostosowane do nowoczesnych standardów obsługi pasażerów. Gruntowna modernizacja czeka perony i główną halę, gdzie oprócz Centrum Obsługi Klienta pojawią się: przechowalnia bagażu, toalety, tablice informacyjne przypominające o przyjazdach i odjazdach pociągów, stanowiska internetowe i portale informacji, automaty biletowe, bankomaty, aparaty telefoniczne i zegary. Znikną natomiast obecne kioski i budki handlowe. W hali dworca przyjmującego pociągi dalekobieżne zostanie również wydzielona „strefa nocna” – przeszklone pomieszczenie zapewniające podróżnym całodobową obsługę i swobodne dojście na perony w czasie, kiedy pozostała część dworca będzie zamknięta. Metamorfozę ma również przejść otoczenie dworca. Na dwóch sąsiednich działkach – półtora- i pięciohektarowej – powstać mają biurowce, hotele i obiekty handlowe. Dworzec Warszawa Wschodnia ma być gotowy na Euro 2012. Jednocześnie, PKP prowadzić będzie remonty na innych stołecznych dworcach – oprócz odświeżenia dworca centralnego w planach jest zastąpienie nowym budynkiem dworca Warszawa Zachodnia. Będzie on pełnił nie tylko funkcje komunikacyjne, ale również komercyjne, a inwestycja zostanie przeprowadzona we współpracy z prywatnym inwestorem – firmą Nexity. W planach PKP jest też modernizacja dworca Warszawa Stadion. Na koniec zagadka: Czy wszyscy wiedzą skąd pochodzi poniższy cytat? „Architekci nie uczestniczą w konkursach i przetargach na prace projektowe, w których ocena jakości tych prac lub ocena poziomu zawodowego uczestników nie są kryteriami dominującymi.” Fot. za: www.siskom.waw.pl
2lD4q2vANgzvau1E35SlKCx76L84upxc3dGUFTBiuOAE360tLV0z45p69f9I_warszawa-wsch-2.JPG
QaII3F44oKnFHZkqdxLReTKTZodRbNnZWeqg5OhYT6WIhefzIb4JBLcVWYBy_warszawa-wsch-3.JPG
sMr8IgBYtcG1f5HC3t8nFK8Vy55baSVtKQ1nIhbLsN555zdboCl8thZyWaoH_warszawa-wsch-4.JPG
y5PD3LvffMwsKUCfUgsS4XIlFAtd2xleUWV41aMm8Hcpx9QVWqfNZXNKntCR_warszawa-wsch-5.JPG
0eooaKALlJ5Z5S3HdCPh2KTU63zfurQyazE3F52kVUMNZc0Vlr0m9jw0euwT_warszawa-wsch-6.JPG

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Lofty w fabryce
Lofty w fabryce

W 1887 roku Hugo Bressel przy ulicy Cegielnianej (dziś to ul. Wólczańska) uruchomił niewielką fabryk ...

E-konferencja: Dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze. Skorupa budynku.
E-konferencja: Dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze. Skorupa budynku.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

Plebiscyt Polska Architektura XXL 2023 – internauci wybrali najlepsze realizacje minionego roku
Plebiscyt Polska Architektura XXL 2023 – internauci wybrali najlepsze realizacje minionego roku

Znamy wyniki głosowania internautów szesnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. Publicznoś ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera