Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Przetarg na dworzec

 

Czas czytania: ~3 min


YN58Ydo5K6ptbRXyGKMNDKEEVP1n8yhjXcrvfkRTkYvvjC63xtm3HQ0nCzXL_warszawa-wsch.JPG
Polskie dworce straszą, nie trzeba o tym chyba przekonywać nikogo. I na tym zgoda narodowa się kończy. Bo kwestia, co z nimi robić – odwieczne pytanie: remontować czy wyburzać – zdecydowanie Polaków dzieli. Niedawno PKP zapowiedziały, że dworzec Warszawa Centralna po przejściu liftingu doczeka Euro 2012, a potem zostanie zburzony i zastąpiony nowym obiektem. Oczywiście zapowiedzi te wzbudziły oburzenie części specjalistów i miłośników powojennej architektury, od dawna domagających się remontu i solidnego wypucowania dworca, który jest jednym z lepszych przykładów polskiego późnego modernizmu. Jednak do 2014 r. jest jeszcze czas, by o dworzec zawalczyć. Władze kolei zapowiedziały bowiem, że zamierzają ostatecznie rozprawić się z nim dopiero za 5 lat. Nieco w cieniu zamieszania wokół głównego dworca, rozstrzygnięty został przetarg na remont i przebudowę innego wartościowego pod względem architektonicznym obiektu PKP – dworca Warszawa Wschodnia. Podkreślić należy słowo przetarg. Nie był to bowiem konkurs architektoniczny – o wyborze propozycji decydowała jedynie cena. Jak wynika z kontroli stanu dworców kolejowych, którą jesienią ubiegłego roku przeprowadziła NIK, Warszawa Wschodnia – dworzec obsługujący najwięcej pociągów w stolicy – jest jednym z nagorzej utrzymanych obiektów w Polsce. Zaprojektowany w latach 60-tych przez Arseniusza Romanowicza budynek był w swoim czasie synonimem nowoczesności. Niestety, jak to często z obiektami wzniesionymi w czasie PRL-u bywa, oszczędności materiałowe i lata zaniedbań doprowadziły go do ruiny. W tej chwili nie spełnia żadnych norm – ani pod względem stanu technicznego i czystości, ani obsługi pasażerów, ich wygody, bezpieczeństwa i poczucia komfortu. W czerwcu PKP ogłosiły przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej i technicznej przebudowy dworca oraz nadzór autorski nad inwestycją. Jego wyniki zostały ogłoszone 11 sierpnia. Najkorzystniejsza wśród przedstawionych 14 ofert okazała się propozycja Biura Projektów Architektonicznych i Budowlanych AiB. Przewidziany w niej koszt realizacji projektu wynosi niecałe 950 tysięcy zł. Rozpoczęcie prac planowane jest na przełom 2010 i 2011 r. Na zewnątrz budynek niewiele się zmieni – czeka go gruntowne odczyszczenie i odświeżenie elewacji. Zachowana zostanie również obecna kubatura budynków – dworca podmiejskiego i dalekobieżnego. Najwięcej zmian pojawi się we wnętrzach, które mają zostać dostosowane do nowoczesnych standardów obsługi pasażerów. Gruntowna modernizacja czeka perony i główną halę, gdzie oprócz Centrum Obsługi Klienta pojawią się: przechowalnia bagażu, toalety, tablice informacyjne przypominające o przyjazdach i odjazdach pociągów, stanowiska internetowe i portale informacji, automaty biletowe, bankomaty, aparaty telefoniczne i zegary. Znikną natomiast obecne kioski i budki handlowe. W hali dworca przyjmującego pociągi dalekobieżne zostanie również wydzielona „strefa nocna” – przeszklone pomieszczenie zapewniające podróżnym całodobową obsługę i swobodne dojście na perony w czasie, kiedy pozostała część dworca będzie zamknięta. Metamorfozę ma również przejść otoczenie dworca. Na dwóch sąsiednich działkach – półtora- i pięciohektarowej – powstać mają biurowce, hotele i obiekty handlowe. Dworzec Warszawa Wschodnia ma być gotowy na Euro 2012. Jednocześnie, PKP prowadzić będzie remonty na innych stołecznych dworcach – oprócz odświeżenia dworca centralnego w planach jest zastąpienie nowym budynkiem dworca Warszawa Zachodnia. Będzie on pełnił nie tylko funkcje komunikacyjne, ale również komercyjne, a inwestycja zostanie przeprowadzona we współpracy z prywatnym inwestorem – firmą Nexity. W planach PKP jest też modernizacja dworca Warszawa Stadion. Na koniec zagadka: Czy wszyscy wiedzą skąd pochodzi poniższy cytat? „Architekci nie uczestniczą w konkursach i przetargach na prace projektowe, w których ocena jakości tych prac lub ocena poziomu zawodowego uczestników nie są kryteriami dominującymi.” Fot. za: www.siskom.waw.pl
2lD4q2vANgzvau1E35SlKCx76L84upxc3dGUFTBiuOAE360tLV0z45p69f9I_warszawa-wsch-2.JPG
QaII3F44oKnFHZkqdxLReTKTZodRbNnZWeqg5OhYT6WIhefzIb4JBLcVWYBy_warszawa-wsch-3.JPG
sMr8IgBYtcG1f5HC3t8nFK8Vy55baSVtKQ1nIhbLsN555zdboCl8thZyWaoH_warszawa-wsch-4.JPG
y5PD3LvffMwsKUCfUgsS4XIlFAtd2xleUWV41aMm8Hcpx9QVWqfNZXNKntCR_warszawa-wsch-5.JPG
0eooaKALlJ5Z5S3HdCPh2KTU63zfurQyazE3F52kVUMNZc0Vlr0m9jw0euwT_warszawa-wsch-6.JPG

Podepnij swój artykuł

tagi

Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji
Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji

Zapraszamy do udziału w jedenastej edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wsp ...

Wieża ciśnień w Ciechanowie jak nowa
Wieża ciśnień w Ciechanowie jak nowa

Wieża ciśnień w Ciechanowie – to jeden z najbardziej znanych obiektów architektonicznych w tym mieśc ...

Mirosław Nizio projektuje na Ukrainie
Mirosław Nizio projektuje na Ukrainie

Pracownia Nizio Design International Mirosława Nizio, we współpracy z ukraińskim biurem Project Sys ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera