Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Reanimacja placu

 

Czas czytania: ~4 min


L1dxBh2Oc5zwV9IFUm0jnY7DuDNujh2yI65gaKj5RWRFSvL2VFOJiEpa2yek_rr-a-8-nowytarg-lata-60te.JPG
Wrocławski plac Nowy Targ – choć położony w samym sercu miasta – nie tętni życiem. Nie ma tam ławek, fontanny i kawiarnianych ogródków. Nie ma ludzi. A jeśli są, to albo po prostu tędy przechodzą, albo parkują samochody. Nie zostają na dłużej, bo i nie ma po co. W końcu jednak miasto postanowiło ten stan rzeczy zmienić i ogłosiło konkurs na zagospodarowanie płyty placu. Zwyciężyła w nim koncepcja wrocławskiej pracowni Roman Rutkowski Architekci (Roman Rutkowski, Piotr Guliński).

Na konkurs wpłynęło ponad 80 prac. Zadaniem, z jakim musieli się zmierzyć architekci, było zaprojektowanie nowej aranżacji płyty placu z uwzględnieniem mebli miejskich i oświetlenia, zjazdów na podziemny parking, który ma powstać pod placem, pawilonu usługowego, straganów targowych, możliwości organizacji imprez masowych oraz miejsca na fontannę bez projektu jej formy.

Nowy Targ od lat wzbudza kontrowersje. Zabudowa z początku lat sześćdziesiątych, która zastąpiła doszczętnie zniszczone w czasie obrony miasta w 1945 r. przedwojenne kamienice, spędza sen z powiek zarówno krytykom powojennego modernizmu, którym marzy się rekonstrukcja budynków historycznych, jak i mieszkańcom miasta, którym pod warstwą brudu trudno dostrzec niewątpliwą wartość architektoniczną obecnych obiektów. Tymczasem założenie zaprojektowane przez Annę i Jerzego Tarnawskich, Włodzimierza Czerechowskiego i Ryszarda Natusiewicza, jest jednym z najlepszych przykładów powojennej, wrocławskiej architektury i urbanistyki – spójnym zespołem, o którego charakterze decyduje geometryczna kompozycja elewacji budynków i płyty placu.

Autorzy zwycięskiej koncepcji, doceniając wartość powojennej realizacji i powołując się na prawa autorskie żyjących jeszcze twórców projektu, zrezygnowali z daleko idących ingerencji w charakter placu. Przede wszystkim zachowali jego geometrię – wyraźny raster dzielący płytę na duże, kwadratowe pola o boku długości 5 metrów – rozciągając ją na obszar, który ma zostać włączony w obręb placu, a który dziś pełni funkcję parkingu. Także pozostałe elementy projektu – pawilon usługowy, stragany handlowe i basen fontanny – zostały wyprowadzone z obecnego modułu płyty placu.

Jednym z wymogów konkursowych było zaprojektowanie pawilonu handlowo-usługowego, który oddzieli plac od ruchliwej ulicy św. Katarzyny. Stanie on w miejscu, gdzie już w pierwotnej koncepcji z lat pięćdziesiątych zakładano budowę podobnego obiektu. Wówczas jednak planów tych nie udało się zrealizować. Współczesnemu budynkowi architekci nadali oszczędną, geometryczną formę prostopadłościanu ze stali i transparentnego lub matowego szkła. Pawilon nakryty będzie wysuniętym, ażurowym dachem, dla którego inspiracją były kraty zainstalowane przez mieszkańców w balkonach otaczających plac budynków. Ciekawy zabieg wprowadzenia elementów nawiązujących do spontanicznej działalności mieszkańców ma złagodzić geometryczny rygor kompozycji, a jednocześnie jest ukłonem w stronę wizualnej identyfikacji miejsca tworzonej przez jego wieloletnich użytkowników. Ażurowy dach można będzie całkowicie zasłonić elektrycznie sterowanymi roletami materiałowymi. Pawilon będzie mieścił dwa sklepy, kawiarnię i wyjście z parkingu podziemnego. Drugi – niższy i węższy – budynek o analogicznie ukształtowanych elewacjach i dachu architekci zaproponowali umieścić przy północnej pierzei placu, gdzie partery budynków mieszkalnych są pozbawione punktów handlowych i usługowych.

Naprzeciwko wyższego pawilonu, w zachodniej części placu, stanąć mają cztery stragany targowe, a w strefie południowej – scena z rzędem ławek. Organizacji imprez plenerowych sprzyjać ma pozostawienie dużej powierzchni placu pustej. Obecny kwadratowy kwietnik przekształci się w fontannę, dookoła której rozmieszczono leżaki (architekci zaproponowali przywrócenie na plac oryginalnej fontanny Neptuna, która stała tu przed wojną, a obecnie znajduje się w zbiorach wrocławskiego Muzeum Architektury). Zimą basen fontanny może być przekształcany w lodowisko. Projekt zakłada także uzupełnienie zielni na placu, postawienie lamp, ławek i stojaków na rowery.

Drugą nagrodę w konkursie otrzymała warszawska pracownia WXCA, trzecią – biuro architektoniczne Archico z Gliwic, a wyróżnienie – ASPA Pracownia Architektoniczna z Wrocławia i Wałbrzycha.
ILoQGzOflLSsROzsnk7mNYMLMUffY2rQDelm5KoRiFVzBnIBgCXCv69Z2YFi_rr-a-nowytarg-1.JPG
Zobacz polemikę z wynikami konkursu
CJo12q0nlpGAkrZd99eJclXeny464W5YbR6dhbeWOaWa7O9cAPi5sST6n1lV_rr-a-nowytarg-2.JPG
f9zc8ZE5pQCpsfmvvGqISRpQsiXqzqQeRc5qLodwSPaQjGbHri7Ew63021lm_rr-a-nowytarg-3.JPG
fw1tYjnP25XP6ZNCncOY0Q5nF1GCPWeHPuw9gxk267dzA3z6vt7dgNcAefjl_rr-a-nowytarg-4.JPG
bh7CrCTB4xOD2RVi3fB8rjarXco4BK2b0FReFNj7gltz8VCe3Xrx8ueactdp_rr-a-nowytarg-5.JPG
zwEIanuTLkGvuE2SNtsKk4zJdtHzh8KiIxm5UrEG1yVgqK1ej9qST83Ol31s_rr-a-nowytarg-6.JPG
lMKQaLTCKAicB2yXZP0RUPmdRpX3fnUgvT6OhcRdeXMygEzGPCHsN3NfGgay_rranowytarg-kraty-proste.JPG

Podepnij swój artykuł

tagi

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt
Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt

Szkoła i przedszkole przy ul. Twardowskiego w Stargardzie – to pierwszy obiekt architektoniczny, pow ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera