Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Lotniczo napakowany

 

Czas czytania: ~2 min


E586Ut3XdMq3AApQly8d3uPC3a3YLOanwfkhxwjzV7Zz8ivrINZIcQaVTElV_swidnik.jpg
Ponad dwa lata po rozstrzygnięciu konkursu przed podlubelskim lotniskiem w Świdniku zapaliło się zielone światło. Wojewoda lubelska wydała właśnie pozwolenie na budowę obiektu i w ten sposób uzupełniła pulę dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia realizacji inwestycji. Projekt terminalu w Świdniku opracowało polsko-hiszpańskie konsorcjum biura architektonicznego ARE Grzegorza Stiasnego i Jakuba Wacławka oraz firm Sener i Polconsult. Jak przystało na tego typu obiekt, nie zabraknie w nim „lotniczych” skojarzeń – symetryczny budynek terminalu o rzucie zbliżonym do litery T z łagodnie zaokrąglonymi narożnikami ma, w zamierzeniu autorów, przywodzić ma na myśl ogon samolotu, pokrywająca go, płynnie wygięta biała membrana – poszycie nowoczesnych statków powietrznych, a duże przeszklenia elewacji – wloty powietrza do silników odrzutowych. Aby urozmaicić dach nabierający w tym przypadku charakteru pełnoprawnej, piątej – oglądanej z góry – elewacji budynku, architekci przepruli go okrągłymi świetlikami o różnej wielkości. Nie będą one jednak wyłącznie dekoracją – zapewnią odpowiednie oświetlenie wnętrza, naturalną wentylację oraz wspomogą system oddymiania. Wrażenie lekkości, które dawać ma bryła budynku, kontynuowane będzie wewnątrz – w głównej hali terminalu. Dzięki otwarciu jej na otoczenie dużymi przeszkleniami, zastąpieniu słupów dźwigających dach delikatnymi, trójdzielnymi podporami a pełnych ścian działowych – taflami szkła, ma ona dawać wrażenie otwartej przestrzeni. Jak podkreślali autorzy projektu, walorem terminalu w Świdniku ma być czytelna organizacja wnętrza dzięki oddzieleniu podjazdów i wejść strefy przylotów i odlotów. W centralnej części budynku architekci zaprojektowali peron dla szynobusów, które mają zapewnić łączność między lotniskiem i miastem. Lotnisko w Świdniku ma być gotowe w 2012 r. i początkowo obsługiwać około 300-400 tysięcy pasażerów rocznie. Projekt terminalu został pomyślany tak, aby w miarę zwiększających się potrzeb można go było rozbudować w obie strony, równolegle do pasa startowego. Ten zaś będzie miał 2,5 kilometra długości i będzie mógł przyjmować wszystkie rodzaje samolotów. Niewątpliwą ciekawostką Portu Lotniczego w Świdniku będzie… kolonia susła perełkowanego. Zwierzęta zajęły teren trawiastego lotniska pod koniec lat 70-tych, a zamieszkiwany przez nie obszar został w 2004 r. objęty programem Natura 2000. Projekt musiał więc uwzględnić ochronę tych rzadkich gryzoni. Decyzja wojewody ma rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że prace przy budowie mogą rozpocząć się nawet w przypadku złożenia odwołania. Przetargi na budowę terminalu oraz płyty lotniska i dróg dojazdowych zostały już ogłoszone. Szacowany koszt budowy lotniska to 350 – 400 milionów złotych, z czego około połowa pochodzić ma z funduszy unijnych.
A7IlyiBdi0GKdYWWAC0SwdKyifSopYyj1rLQWBAyWaLaOmEhfVmYRnhLHlCu_swidnik-2.jpg
nPwUXtk55VXIxnoAUclK26O7GdkQ6m6hEkPRETO0QR3r2FU8Ze18DfX4dVfT_swidnik-3.jpg
8TmJybywck7KmOldrkymlRPuxXW0CL42Qra95J5hVJ8LBhkG6gddtZGutA5Q_swidnik-4.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt
Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt

Szkoła i przedszkole przy ul. Twardowskiego w Stargardzie – to pierwszy obiekt architektoniczny, pow ...

Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji
Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji

Zapraszamy do udziału w jedenastej edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wsp ...

Wieża ciśnień w Ciechanowie jak nowa
Wieża ciśnień w Ciechanowie jak nowa

Wieża ciśnień w Ciechanowie – to jeden z najbardziej znanych obiektów architektonicznych w tym mieśc ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera