Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Dworzec z libido

 

Czas czytania: ~5 min


QgMhcVQawH3e3xAiLMjv5kgczrNGquQkgrgIpN08kFsfG8DjyPGuJ6fBIpHH_aklodz1.jpg
Problem, z którym Łódź boryka się od lat – załatwiliśmy od ręki. I tym samym zakończyliśmy eliminacje do wielkiego finału Akcji-kreacji. Tym razem nie chodziło o Piotrkowską.

Nie zastanawialiśmy się, jak przywrócić do życia główną ulicę Łodzi ani jak odświeżyć jej nieco przygasły blask. Zajęliśmy się łódzkim tematem numer dwa – dworcem. Od pewnego czasu wiadomo, że jedna z dwóch głównych stacji Łodzi – Fabryczna – zyskać ma zupełnie nowe oblicze. W związku z planami budowy tunelu kolejowego przecinającego miasto ze wschodu na zachód – którym w przyszłości przebiegać będą nie tylko konwencjonalne linie kolejowe, ale także linia tzw. Kolei Wysokiej Prędkości – fragment najważniejszej trasy kolejowej Polski w XXI wieku, w tym również nowy dworzec, schowany ma zostać pod ziemią.
OGnQxZ65sgV4Pwkc5G4d02cr71hrzT1Sr73zBiI2zescHLxXWNQAJFqoYwEa_aklodzpubl.JPG
Z jednej strony – świetnie – cała szpetna infrastruktura zniknie z krajobrazu miasta. Z drugiej – biorąc pod uwagę ponad 150-letnią historię architektury dworców kolejowych, które zawsze stanowiły niezwykle istotny akcent w panoramie miasta – może jednak warto, żeby jego budynek choć częściowo z ziemi wystawał? I takie właśnie zadanie postawiliśmy przed zaproszonymi architektami – zaprojektować nadziemną część dworca, odpowiadając jednocześnie na kilka ważnych pytań. Bo właściwie nie wiadomo, czym powinien być współczesny dworzec. Reprezentacyjną bramą do miasta i jego wizytówką, jak przyjmowano przez dziesięciolecia? Czy może centrum handlowym, co jest modelem lansowanym współcześnie? A może jeszcze czymś innym?

Na to i wiele innych pytań próbowali odpowiedzieć projektanci z czterech łódzkich biur – Architekci Łosiak Siwiak, Libido Architects, Formo Design i MAKAA architekci.
vpJqGvOw0CQOxKN6JqVZMkVGFG2coSzLT7XIWIJE4SzYGZ3ZFs7yhT0tXIET_formook.jpg
Najbardziej radykalną i zarazem malowniczą wizję zaproponowali architekci z Formo Design. Ich projekt zakładał umieszczenie dworca poniżej poziomu gruntu z tym, że zamiast zasłaniania go, postulowali utworzenie odkrytej zielonej niecki, dnem której przebiegać miałyby linie kolejowe i która byłaby organicznie połączona z pobliskim parkiem. Odkrycie peronów umożliwiłoby otwarcie dworca na panoramę Łodzi.
QXOQtKJyvIvmOngKNOBVPhdDl1up6UGr12NhwNAsHzuiRSDmoaci54pyfejd_makaaok.jpg
Architekci z pracowni MAKAA skupili się na rozwiązaniu problemów komunikacyjnych – zaproponowali przykrycie skrzyżowania przed dworcem biomorficzną platformą, umożliwiającą bezkolizyjne przedostanie się do miasta. Największy nacisk położyli na wytworzenie relacji między bryłą nowego dworca a leżącym po przeciwnej stronie skrzyżowania budynkiem Łódzkiego Domu Kultury, który miałby się stać pierwszym 'kulturalnym' przystankiem dla pasażerów wysiadających na dworcu Fabrycznym.
OQClcXLJ26C1ouFXARwHanW82xlRD179oY1zbfCCZqMzaKFhMuqDVIoLereb_losiakok.jpg
Najbardziej spektakularne rozwiązanie zaproponowała pracownia Łosiak Siwiak – ich koncepcja polegała na silnym zaznaczeniu sylwety dworca w panoramie miasta. Tak jak kiedyś znakami rozpoznawczymi stacji bywały wieże zegarowe, teraz funkcję drogowskazu pełniłby wyrastający z podziemnej stacji wieżowiec. Jego forma nawiązywać miałaby do bramy/łuku triumfalnego, którego symbolika jest wyraźnym odwołaniem do historii Łodzi – cztery 'nogi', na których byłby wsparty, to cztery kultury, które ukształtowały miasto. Motyw ten został powtórzony na elewacjach budynku pokrytych czterokolorową mozaiką, której każdy kolor oznaczać miałby jedną z kultur.
TZOrclUbEIsSA14IRI1HgH3URwdHTJRUJfIsP6WcFc3mgFQFPCH6fOVuPvu9_libidook.jpg
oQq7Bnvo1RTMkNEHtRwnjeY7iOFYkq5IiifnWHJYDTtdHsKV6JfKiYMSxxiq_libidook1.jpg
Architekci z pracowni Libido Architects, zanim zaproponowali formę dla budynku nowego dworca, skupili się na diagnozie stanu obecnego i znalezieniu odpowiedzi na najbardziej podstawowy problem. Otóż, nie dość, że na dworzec Fabryczny trudno trafić, to jeszcze generuje problemy komunikacyjne w mieście, ma słabo rozwiniętą infrastrukturę obsługującą podróżnych, brakuje w jego otoczeniu parkingów i punktu informacji turystycznej. Podstawowym zadaniem, jakie postawili przed sobą architekci, było naprawienie obecnych dysfunkcji. Ponadto, doszli do wniosku, że skoro po otwarciu linii nowoczesnej kolei Łódź zostanie wpięta w ogólnoeuropejską sieć komunikacji, zyska na atrakcyjności jako miejsce dobre do inwestycji i atrakcyjne turystycznie. Warto więc wyjść naprzeciw nowym potrzebom i do budynku dworca wprowadzić funkcje obsługujące biznes – centrum kongresowe – oraz turystów – wielofunkcyjną przestrzeń służącą kulturze. Dworzec powinien stać się także miejscem, gdzie można zdobyć wszelkie potrzebne wiadomości dotyczące miasta – począwszy od klasycznych informacji turystycznych i kulturalnych po doradztwo inwestycyjne. Tak według Libido Architects powinna działać brama do miasta w XXI wieku. A jak powinna wyglądać? Powinna atrakcyjnie, przyjaźnie i czytelnie organizować otoczenie, żeby podróżny niemal intuicyjnie odczytywał lokalizację i układ poszczególnych funkcji – od komunikacji, po rekreację. Architekci zdecydowali o zachowaniu zabytkowej części istniejącego dworca, wprowadzając do niej lokale handlowo-usługowe obsługujące pasażerów. Nowa bryła dworca w koncepcji LIBIDO Architects to prostopadłościan o elewacjach pokrytych ażurową siatką. Jej znakiem rozpoznawczym miałaby być wieża nawiązująca do historycznej architektury dworcowej.
W głosowaniu publiczności zwyciężył projekt LIBIDO Architects i to właśnie ta pracownia zamknęła listę uczestników wielkiego finału Akcji-kreacji, który już za miesiąc odbędzie się w Muzeum Architektury we Wrocławiu.

Szczegóły już wkrótce na portalu!

Zobacz specjalny serwis poświęcony Akcji Kreacji

7fxTUr00vxKuTjEWyBmZV2qi1UbOriQxFf1yZTwNjTWyD7kH3VCRa3whmlYM_akl7ok.JPG
t52PnOvHHKZB5WKbdP58GDiHCE0hKTr3ZPV8v7V99d0h9nGrs7W4PJUkDf85_akl9ok.JPG

Podepnij swój artykuł

tagi

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt
Nowy obiekt architektoniczny od Art-Projekt

Szkoła i przedszkole przy ul. Twardowskiego w Stargardzie – to pierwszy obiekt architektoniczny, pow ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera