Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Funkcja za formą

 

Czas czytania: ~4 min


9XEbIoR9fTPycvjdggKRcy6u0fxJPMzosdikAjINZsc0vPpCy7OooITZg0Bl_muzeum-imigrantow-miami.jpg
Na tegorocznej liście najlepszych absolwentów uczelni projektowych magazynu Wallpaper* – Gradute Directory 2011 – znalazł się jeden Polak. Maciej Jakub Zawadzki, absolwent Politechniki Warszawskiej, obecnie pracujący w biurze Bjarke Ingelsa w Kopenhadze. Prezentujemy dziś projekt, który spotkał się z uznaniem jury i zapewnił mu miejsce wśród laureatów prestiżowego konkursu – Muzeum Imigrantów Latynoskich w Miami. Projekt muzeum upamiętniającego wszystkich imigrantów, którzy przybyli na Florydę, powstał pierwotnie na konkurs „Miami Pier Museum” organizowany przez portal arquitectum.com i Uniwersytet w Miami, a następnie był rozwijany jako praca dyplomowa na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej pod kierunkiem prof. Ewy Kuryłowicz. Jak wyjaśnia autor, projekt, który sytuuje się w nurcie architektury symbolicznej, służyć ma przede wszystkim „poszukiwaniu współczesnej ekspresji architektonicznej dla wyrażenia dramatu ludzi uwikłanych w konflikty natury politycznej, terytorialnej i kulturowej”, a także stać się pretekstem do poszukiwania „ponadkulturowych symboli w przestrzeni architektury czytelnych za pomocą mechanizmów odczuwania, emocji, zmysłów i innych środków percepcji niewerbalnej”. Punktem wyjścia dla projektu muzeum było przekonanie, że architektura – jako najbardziej publiczna ze wszystkich sztuk – może zmieniać postrzeganie i zachowania społeczne. Może, jeśli zostaną spełnione pewne warunki. Jeśli u podstawy rozwiązań formalnych będzie leżała czytelna idea, a za ich pośrednictwem obiekt będzie opowiadał jakąś historię, przekazywał myśli i emocje, prowokował do refleksji. Taka postawa, zdaniem Zawadzkiego, uzasadnia zasadę, że to funkcja podąża za formą. Ta ostatnia zaś staje się polem eksperymentów z nową geometrią, w poszukiwaniu spektakularnych efektów przestrzennych przybiera rzeźbiarskie kształty, tworzy ikony. Tak właśnie ma być w przypadku muzeum imigrantów w Miami, w którym „za pomocą ekspresji w kształtowaniu formy i użytych środków wyrazu architektonicznego przypomniane zostałyby wydarzenia związane z tragicznymi losami setek tysięcy imigrantów, które są trwale wpisane w historię miasta i mają duży wpływ na jego aktualny kształt i rozwój.”. Muzeum miałoby być nie tylko pomnikiem związanym z przeszłością, ale także „symbolem podkreślającym nowy, dynamiczny, wielokulturowy wizerunek Miami” – jednego z najdalej wysuniętych na południe miast Ameryki Północnej i okna USA na kraje Ameryki Łacińskiej. Ze względu na swoją lokalizację, Miami co roku przyjmuje największą liczbę imigrantów na świecie – przybysze z Ameryki Łacińskiej stanowią ponad 50% jego populacji. Muzeum miałoby stanąć na wysuniętym w głąb morza pirsie. Inspiracją dla jego ekspresyjnej formy – oprócz ruchu migracyjnego – było także nadmorskie otoczenie obiektu oraz regularnie występujące w tym rejonie i stanowiące nieodłączny element historii miasta huragany i potężne fale. Autor projektu tak wyjaśnia genezę rozwiązań architektonicznych: „Kształt projektowanego muzeum związany jest po części z procesem migracji imigrantów latynoamerykańskich. Zewnętrzna forma obiektu ma symbolizować jego kolejne etapy i emocje z nimi związane. Przełożone na język architektury motywy mają podkreślać dramatyczne losy tych uchodźców. Podziały na elewacji i skręcenia całej formy mają symbolizować nadludzki wysiłek i trud jaki ci ludzie musieli pokonać. Nieregularne, agresywne kształty mają już z daleka dawać znak, że budynek jest symbolem ich tragicznej historii. Kolejnym czynnikiem, który był inspiracją dla zewnętrznego wyrazu obiektu to wpływ na lokalizację budynku pojawiających się cyklicznie huraganów. Aby go podkreślić w formie, elewacja została rozciągnięta na podobieństwo dużej fali morskiej.”. Budynek miałby liczyć 4 kondygnacje naziemne i jedną podziemną. Na parterze znalazłaby się mediateka umożliwiająca zwiedzającym zapoznanie się z tematyką, której poświęcone są wystawy. Część ekspozycyjna zaplanowana została jako otwarta przestrzeń, której charakter określać ma odpowiednie operowanie światłem i ciemnością, zmiany akustyczne, korekty perspektywiczne oraz nachylenie płaszczyzn ścian pod różnymi kątami. Tak ukształtowane wnętrza oraz zastosowane materiały odbijające odgłos morskich fal mają – w intencji autora projektu – wywoływać u zwiedzających „nastrój zagrożenia, niepewności i sytuacji bez wyjścia, jaki towarzyszył imigrantom na morzu podczas przeprawy”. Źródło: materiały projektanta
UinaNbAwnTRe9agVzDeSOl3k1EmajBbAcBzacFS7PTe5vb3w2fVEbsivTLav_muzeum-imigrantow-miami-2.jpg
JeQ74LFCtGiVBMnP9nRWv7BLRTDDOoakWXalhPUUpbVsi5edCSolJCkHHZdO_muzeum-imigrantow-miami-4.jpg
TAXkuIldZPMActRceA6jWWqBRPaV4f6MmJ8nitNL9RmcV7pJ02A8AXArKJIb_muzeum-imigrantow-miami-5.jpg
odszLo5VMD9sn34ec98ZTpPFEwVr7nyMguxrkCzgw2vqSzHKAoGvrajEXgXR_muzeum-imigrantow-miami-10.jpg
w8SHLrJaHiEHFus8JUUM2PiGem2zRNePsv7ZixfsPChDiRTiRqPOve7JM1YN_muzeum-imigrantow-miami-11.jpg
thMzmlpGd7uu8x6HoeIVWVOVdQxoA9QjT2SsHtN5Q4fRhiFNVmoKCph4tiQk_muzeum-imigrantow-miami-7.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Kultura w kasynie
Kultura w kasynie

Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...

Lofty w fabryce
Lofty w fabryce

W 1887 roku Hugo Bressel przy ulicy Cegielnianej (dziś to ul. Wólczańska) uruchomił niewielką fabryk ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera