Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Podkopują Gaudiego!

 

Czas czytania: ~2 min


XoRuI7EGl1hYfMaCLqLuxJ05AvW2EhOPMwpE2Vp2vejk5U4ja0Dp576ynBGh_gaudi.jpg
8 czerwca wszystkie ważniejsze agencje prasowe doniosły, że hiszpańskie Ministerstwo Środowiska dało zielone światło dla budowy tunelów pod szybką kolej w Barcelonie. Powstaną one pod słynnym kościołem Sagrada Familia. Eksperci obawiają się o niedokończoną bazylikę Antonio Gaudiego. Ministerstwo zapewnia jednak, że elastyczne podpory ścian, które powstaną jeszcze przed wybudowaniem tunelu, będą wystarczającą ochroną dla budowli. Hiszpański architekt Jordi Bonet, któremu powierzono ukończenie budowy świątyni, widzi poważne niebezpieczeństwo dla symbolu katolickiej stolicy, jakie mogłaby sprowadzić budowa tunelu. “Projekt może spowodować nieodwracalne szkody” – twierdzi Jordi Bonet – „Najdrobniejsza zmiana może powodować odpadanie ceramiki ze sklepień. To z kolei może prowadzić do pęknięć. Co opętało tych ludzi, żeby budować tego typu tunel obok najcięższego budynku w Barcelonie i najczęściej odwiedzanego zabytku w Hiszpanii?” Jordi Prat – urzędnik rządowy odpowiedzialny za katalońską sień kolejową, powiedział że propozycje innych podziemnych szlaków komunikacyjnych zostały odrzucone, ponieważ wymagały kopania bezpośrednio pod dziesiątkami budynków. Dodał także, że w przypadku kontynuowania projektu, inżynierowie przeprowadzą testy każdego potencjalnego zagrożenia konstrukcji znajdujących się na powierzchni. Joan Escuer, przedodniczący Catalan College of Geologists (Katalońskiego Kolegium Geologicznego) wyraził opinię, że projekt wymaga więcej szczegółowych badań, aby dokładnie określić faktyczne ryzyko szkód dla kościoła. „Jest mało prawdopodobne, żeby Sagrada Familia zawaliła się przy budowie tunelu. Jednak nie jest nieprawdopodobne, że może ponieść pewne szkody i zniszczenia.” Szybka kolei będzie łączyła Barcelonę z granicą francuską. Osoby odpowiedzialne za najwspanialszy zabytek Hiszpanii, jak również naukowcy i ludzie kultury zaprotestowali przeciwko budowie tunelu i zaproponowali wytyczenie trasy alternatywnej. Gaudi rozpoczął prace nad świątynią w 1882 roku. Jedynie 15 procent zostało ukończone za jego życia czyli do 1926 roku, kiedy zginął w wypadku samochodowym.

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi
Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi

„Dwa miesiące po oficjalnej inauguracji Flow ruszamy z budową drugiego - znacznie większego i zróżni ...

Budowa Kulturoteki coraz bliżej
Budowa Kulturoteki coraz bliżej

W warszawskiej dzielnicy Wesoła być może już niedługo powstanie wyczekany budynek łączący bibliotekę ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera