Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Podkopują Gaudiego!

 

Czas czytania: ~2 min


XoRuI7EGl1hYfMaCLqLuxJ05AvW2EhOPMwpE2Vp2vejk5U4ja0Dp576ynBGh_gaudi.jpg
8 czerwca wszystkie ważniejsze agencje prasowe doniosły, że hiszpańskie Ministerstwo Środowiska dało zielone światło dla budowy tunelów pod szybką kolej w Barcelonie. Powstaną one pod słynnym kościołem Sagrada Familia. Eksperci obawiają się o niedokończoną bazylikę Antonio Gaudiego. Ministerstwo zapewnia jednak, że elastyczne podpory ścian, które powstaną jeszcze przed wybudowaniem tunelu, będą wystarczającą ochroną dla budowli. Hiszpański architekt Jordi Bonet, któremu powierzono ukończenie budowy świątyni, widzi poważne niebezpieczeństwo dla symbolu katolickiej stolicy, jakie mogłaby sprowadzić budowa tunelu. “Projekt może spowodować nieodwracalne szkody” – twierdzi Jordi Bonet – „Najdrobniejsza zmiana może powodować odpadanie ceramiki ze sklepień. To z kolei może prowadzić do pęknięć. Co opętało tych ludzi, żeby budować tego typu tunel obok najcięższego budynku w Barcelonie i najczęściej odwiedzanego zabytku w Hiszpanii?” Jordi Prat – urzędnik rządowy odpowiedzialny za katalońską sień kolejową, powiedział że propozycje innych podziemnych szlaków komunikacyjnych zostały odrzucone, ponieważ wymagały kopania bezpośrednio pod dziesiątkami budynków. Dodał także, że w przypadku kontynuowania projektu, inżynierowie przeprowadzą testy każdego potencjalnego zagrożenia konstrukcji znajdujących się na powierzchni. Joan Escuer, przedodniczący Catalan College of Geologists (Katalońskiego Kolegium Geologicznego) wyraził opinię, że projekt wymaga więcej szczegółowych badań, aby dokładnie określić faktyczne ryzyko szkód dla kościoła. „Jest mało prawdopodobne, żeby Sagrada Familia zawaliła się przy budowie tunelu. Jednak nie jest nieprawdopodobne, że może ponieść pewne szkody i zniszczenia.” Szybka kolei będzie łączyła Barcelonę z granicą francuską. Osoby odpowiedzialne za najwspanialszy zabytek Hiszpanii, jak również naukowcy i ludzie kultury zaprotestowali przeciwko budowie tunelu i zaproponowali wytyczenie trasy alternatywnej. Gaudi rozpoczął prace nad świątynią w 1882 roku. Jedynie 15 procent zostało ukończone za jego życia czyli do 1926 roku, kiedy zginął w wypadku samochodowym.

Podepnij swój artykuł

tagi

Apartamenty Niemcewicza 17 – nowa realizacja architektoniczna JEMS
Apartamenty Niemcewicza 17 – nowa realizacja architektoniczna JEMS

Na Starej Ochocie, w otoczeniu przedwojennej zabudowy mieszkaniowej dwa lata temu powstała nowa real ...

Szkoła z betonu od Zbigniewa Maćkowa
Szkoła z betonu od Zbigniewa Maćkowa

V Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu – to realizacja architektoniczna warta uwagi z wielu powodów. ...

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera