Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Organizm wielofunkcyjny

 

Czas czytania: ~3 min


G2EuCmwrhi9ANwWktHYcK84f1LL7L4cOm2yP9begI1EIK2UTmzhUyS9lDXxE_dcelek-schemat-funkcjonalny-dyplom.jpg
W każdym mieście są miejsca, których ogromny potencjał przez wiele lat jest konsekwentnie marnowany. Choć czasami pojawiają się ambitne plany inwestycyjne, a nawet ogłaszane są konkursy na zagospodarowanie tych terenów, nic się nie zmienia. Albo raczej – stale zmienia się na gorsze. Jedną z takich newralgicznych lokalizacji we Wrocławiu jest działka, na której stoi dworzec autobusowy. Miejsce ważne przynajmniej z dwóch powodów: po pierwsze – jako dworzec jest wizytówką miasta, po drugie – ze względu na jego lokalizację w samym centrum, pod bokiem drugiej, przechodzącej właśnie poważny lifting wizytówki – głównego dworca PKP. Czy to mało atrakcyjne miejsce ma szansę na drugie życie? Swój pomysł na jego przekształcenie zaproponował w pracy dyplomowej Dawid Celek – student architektury na Politechnice Wrocławskiej – który podzielił się z nami swoją koncepcją. Tematem projektu był wielofunkcyjny kompleks, na który składać się mają: hotel, budynki biurowe, centrum handlowe, restauracja oraz wysoki budynek mieszkalny.
Q7t3WVSGtRHADYORY3UV0u3lRjkxfuX5FwuVfOmdEQrxNJbKTKbnuNlh6Jpq_dcelek-dworzec-autobusowy-dyplom.jpg
Najpierw diagnoza stanu obecnego: będąca przedmiotem pracy działka, na której stoi dworzec, ograniczona jest ulicami Borowską, Suchą, Joannitów i Dyrekcyjną. Zarządca przyznaje, że teren jest wykorzystywany nieekonomicznie, ale nie jest w stanie zainwestować w jego przebudowę. Zmiany są jednak nieuniknione, ponieważ wraz z budową nowego stadionu na EURO 2012 planowane jest przeniesienie komunikacji autobusowej z centrum miasta w okolice obwodnicy Wrocławia, co ma odciążyć ruch miejski. Na terenie obecnego dworca pozostałyby jedynie połączenia dolnośląskie oraz autobusy miejskie, a więc możliwe byłoby znaczne zmniejszenie jego powierzchni i wykorzystanie pozostałego terenu na nowe, potrzebne w centrum miasta funkcje.
edvV8wWMIIzekyPq8jksz17P8rC7o6tXHHEGiuM7TVptBgOTW0rBrrUOpCO0_dcelek-lot-ptaka-dyplom.jpg
Autor pracy wyjaśnia, że jego podstawowym założeniem było „harmonijne połączenie w jednym miejscu obiektów o odmiennej funkcji, zapewniając wszystkim korzystne wzajemne oddziaływanie”, a także maksymalne wykorzystanie potencjału wynikającego z lokalizacji i przeznaczenie znacznej części powierzchni działki na aktywność użytkowników i rekreację. Jednym ze sposobów, żeby to osiągnąć, ma być podniesienie budynków na wysokość sześciu metrów ponad poziom parteru. Dzięki temu możliwy byłby swobodny przepływ ruchu pieszego, a projektowany obiekt „nie wyciąłby z publicznej mapy Wrocławia działki o dużym znaczeniu i potencjale, ale spowodował, że stanie się ona tętniącym życiem organizmem”.
7WMi6eRIys0FrmTT3rw9N240UnTG7UVBXS26ctZkHgX2IOlgvSKsS4dTv03Y_dcelek-przekroj-3d-dyplom.jpg
Ważnym punktem odniesienia dla projektu była sytuacja urbanistyczna w południowej części miasta, w której znajduje się dworzec. Wciąż w znacznej części niezagospodarowana, od wielu lat wskazywana jest jako nowe centrum biznesowe Wrocławia. Powstający w okolicy wieżowiec – Sky Tower, zainspirował autora pracy do ulokowania w ramach nowego kompleksu, przy skrzyżowaniu ulic Borowskiej i Suchej, wieżowca mieszkalnego. Jego wertykalna bryła ma podkreślić rangę i miejski charakter lokalizacji. Wszystkie pierzeje ulic okalających działkę zostały zamknięte przez budynki dostosowane wysokością i formą do historycznego układu ulic i sąsiedniej zabudowy.
ER0Aq5elXvLdD8e0nDhLdWlJgwy9M09AQBhYm4xuJRtBEhMZytv9Aisgvt04_dcelek-schemat-koncepcyjny-dyplom.jpg
W zamierzeniu autora pracy, architektura projektowanego kompleksu ma być dynamiczna i miejska, a jednocześnie sprzyjać relaksowi i rekreacji. Ujednolicona forma budynków ma nadać założeniu spójny charakter o miejskim charakterze oraz przyjaznym wnętrzu zachęcającym do spędzania czasu na jego terenie. Dziedziniec ten ma być otoczony zabudową o miękko ukształtowanych formach i obniżony o jedną kondygnację w stosunku do ulicy, aby odizolować go od hałasu komunikacji miejskiej i dworca autobusowego.
OLCUjjzUGpth0M0QAfa5e7os3bwbg54M4kUgiyuMc3UUgDMMExLgCVs3RSwA_dcelek-galeria-handlowa-dyplom.jpg
Z6Ai3YpzMfiRgTXZVahWHCfXl3utdIyjY0DeKA42B6su1mtTSpuxCGpI70g4_dcelek-rzut-parteru-dyplom.jpg
tueC3BlbivPSV6oLttAWZYxGaONvar0E4ylONJe6Tye6oFrzOQV4nztEXS3t_dcelek-perspektywa-noc-dyplom.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Apartamenty Niemcewicza 17 – nowa realizacja architektoniczna JEMS
Apartamenty Niemcewicza 17 – nowa realizacja architektoniczna JEMS

Na Starej Ochocie, w otoczeniu przedwojennej zabudowy mieszkaniowej dwa lata temu powstała nowa real ...

Szkoła z betonu od Zbigniewa Maćkowa
Szkoła z betonu od Zbigniewa Maćkowa

V Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu – to realizacja architektoniczna warta uwagi z wielu powodów. ...

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera