Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Ślepota i chmurka

 

Czas czytania: ~5 min


3Nk8JnVfzE8RCg3lVADNnUNg9MBYgsVudRfXCNlatJfb4sCV8u1rI9E9Uanq_gzmg-bert-theis.jpg
Wiadomo już, o jakie dzieła sztuki wzbogaci się nietypowa kolekcja Galerii Zewnętrznej Miasta Gdańska. Wyniki czwartej edycji międzynarodowego konkursu na obiekty artystyczne dla Dolnego Miasta zostały ogłoszone 11 lipca 2011 r. Celem realizowanego przez CSW 'Łaźnia' projektu jest stworzenie w przestrzeni miejskiej kolekcji dzieł sztuki, które trwale zmieniają jej charakter. Kolekcja ta powstawać ma przez lata, a realizowane w jej ramach dzieła wyłaniane w regularnie ogłaszanych zamkniętych, międzynarodowych konkursach. Zrealizowane do tej pory obiekty, pokazujące, że sztuka w przestrzeni publicznej może doskonale współgrać z rozwojem urbanistycznym dzielnicy, są dla organizatorów przedsięwzięcia niewątpliwą zachętą do kontynuowania tych działań. Miejscem interwencji, jakie wskazano artystom zaproszonym do czwartej edycji konkursu było skrzyżowanie ulic Kamienna Grobla, Dobrej i Toruńskiej (łącznie z mostem i betonowymi bulwarami nadrzecznymi). Oczekiwano, że w swoich projektach wezmą pod uwagę historyczny charakter ulic oraz lokalizację na przecięciu tras pieszych prowadzących z miejsc realizacji obiektów, które wybrano w poprzednich konkursach oraz siedziby CSW 'Łaźnia' i średniowiecznych fortyfikacji położonych na granicy Dolnego Miasta. Jury czwartej edycji konkursu przyznało nagrodę główną i dwa wyróżnienia. Pierwszą nagrodę otrzymał Bert Theis za pracę „Blind / Ślepcy”. Wyróżnienie pierwszego stopnia odebrał Thorsten Goldberg za „Occurence / Zjawisko”, drugiego stopnia zaś – Weronika Kiersztejn i Michał Kozik za „Green Gate Project / Projekt Zielona Brama'.
5ympovMheEYzf072urZXZKq1Cb9lccOBuenzoQntKZKmFmi4Stl0Gm5X8T5v_gzmg-bert-theis-2.jpg
Uzasadniając swoją decyzję o przyznaniu pierwszej nagrody Bertowi Theisowi, jurorzy podkreślili, że zaproponowana przez niego praca – nowa balustrada mostu na ul. Toruńskiej z prętami układającymi się w napis „Ślepi urbaniści”, łączy w sobie funkcjonalizm, estetykę i refleksję społeczną, sprawiając, że to, co użyteczne staje się jednocześnie piękne i wymowne. Theis zwraca tu uwagę na poważny problem, z jakim borykają się dzisiejsze miasta – fakt, że decyzje urbanistyczne podejmowane są zwykle w oparciu o krótkoterminową logikę ekonomii. Zadaje pytanie, czy transformacja urbanistyczna i architektoniczna ulegającego procesowi gentryfikacji Dolnego Miasta uwzględnia całą złożoność społeczną i historyczną tego miejsca, a także jakie będą konsekwencje dramatycznych zmian, które spowoduje. Jego praca „snuje rozważania, które będą ewoluować przez kolejne lata, towarzysząc dalszym zmianom” i będzie „nabierać nowych znaczeń i prowokować do refleksji”. W ten sposób stanie się wpisanym w konstrukcję mostu „uniwersalnym dziełem sztuki odnoszącym się do czasów obecnych i do przyszłości”. Jurorzy podkreślili także, że w przypadku Berta Theisa sztuka w przestrzeni publicznej zawsze nawiązuje do szczególnego kontekstu społecznego i historycznego. Poza wyrafinowaną estetyką i konceptualnym przekazem, jego interwencje mają też charakter funkcjonalny – „Potemkin Lock", pawilon narodowy Luksemburga zaprojektowany przez niego na Biennale w Wenecji w 1995, pozwalał zwiedzającym na odpoczynek w białej przestrzeni przy dźwiękach kompozycji, w której wykorzystano głos Marcela Duchampa. Z kolei Platforma Filozoficzna zrealizowana w 1997 w ramach Skulpturen Projekte Munster pełniła także funkcję postoju dla rowerzystów lub sceny dla tancerzy tanga.
QPdKe6FC9IfzixsiqvCcFOvPkLysmhugdd5Ck6QhoppQ2P1Z18ics93DsKN8_gzmg-thorsten-goldberg.jpg
Przyznając pierwszą nagrodę projektowi Theisa, jurorzy zaproponowali jednocześnie, by jako jej uzupełnienie zrealizować pracę Thorstena Goldberga – „Occurence / Zjawisko”, która „dopełni ją poprzez swój odmienny wymiar” – efemeryczny, nietrwały i zaskakujący, a przez to sprzyjający spotkaniom zaciekawionych przechodniów.
bhfXTFONaSMhT0LL7WloIU6dtOTkfQunhNpSkvDAZdZ0jHQ8OqTGwKplafve_gzmg-thorsten-goldberg-2.jpg
„Zjawisko" to chmura sztucznej mgły, która ma się pojawiać się w momencie, gdy pieszy przekracza most przy ulicy Toruńskiej i w ten nietypowy sposób witać gości odwiedzających Dolne Miasto. Goldberg opisuje to w następujący sposób: "Chmurka będzie jasnoróżowa i będzie pojawiać się na betonowych schodach tarasu sąsiadującego z mostem. Wydmuchiwana z dysz wywołujących mgłę, błyskawicznie będzie formować się w chmurę wielkości 3x5m. „Zjawisko” będzie trwało moment – około minuty. Kolor i forma będą nawiązywały do waty cukrowej i do osiadającego cumulusa. Czujniki wywołujące pojawienie się chmurki nie będą reagować na przejeżdżające samochody, tylko na co dziesiątego pieszego udającego się przez most w kierunku wschodnim. „Zjawisko” będzie skierowane bezpośrednio do niego – będzie jego „własną chmurką". Jednocześnie światło i mglista forma będą pełniły funkcję sygnału widocznego z oddali”.
ma2gc4OJlSKuHCGD8ATwO6QGi5rbDJHBTS1IPHQCRlgPFQn1YZubTnHuTgNl_gzmg-weronika-kiersztejn-i-michal-kozik.jpg
Drugie wyróżnienie przypadło w udziale duetowi młodych polskich artystów – Weronice Kiersztejn i Michałowi Kozikowi. Ich „Zielona Brama” jest projektem wielowarstwowym, którego strona wizualna odnosi się do dwóch dystansów, z jakich postrzega się dziś świat: lokalnego i globalnego. Dystans lokalny czyli bezpośrednie „bycie” we wnętrzu miejskim i jego widzenie wyrażony został za pomocą języka współczesnej architektury i pnącej zieleni, które budują balustrady mostu łączącego Dolne Miasto ze Starym Przedmieściem. Pojęcie zielonego mostu uzyskuje w ten sposób nowe, współczesne znaczenie.
yoLE37SJifYMPU2av6BB4iQDPFyKMMizMHmLAgXkun6yNJ7YPV88L982lgw3_gzmg-weronika-kiersztejn-i-michal-kozik-2.jpg
Drugi dystans to globalna sieć Google, dzięki której niemal każdy fragmentu globu jest dostępny przez internet i można go zobaczyć z dowolnego miejsca na świecie. Odzwierciedla go graficzna kompozycja w posadzce mostu: „Posadzkę mostu pokrywa swoisty wzór-mozaika, który poza wartością estetyczną jest równocześnie kodem QR (bardziej zaawansowaną wersją kodu kreskowego). Kod QR wtopiony w posadzkę mostu może być zeskanowany przez każdego, kto na mapach Google zauważy most Dolnego Miasta. Skanując go uzyska dostęp do strony internetowej, która opisuje koncepcję zielonej architektury Dolnego Miasta”. W tak podwójnie skonstruowanym projekcie – jednocześnie lokalnym i globalnym – jurorzy dostrzegli „staranie młodych architektów, by miasto, aspirując do świata, nie zatracało swojej lokalnej wyjątkowości; by owa lokalna wyjątkowość była drogą do uczestnictwa w świecie”.
uWYB5UsXxq2hxfDm7PE5XCtxXAEf2ZbDmYvfxvmUzTXCiIUyuYmT4jE3AuO0_gzmg-weronika-kiersztejn-i-michal-kozik-3.jpg
Wszystkie prace zgłoszone do konkursu zostaną zaprezentowane w CSW Łaźnia. Otwarcie wystawy odbędzie się 9 września 2011. Wernisażowi towarzyszyć będzie uroczyste wręczenie nagród laureatom konkursu. Kurator projektu: Jadwiga Charzyńska Koordynacja: Anna Szynwelska Fot: materiały prasowe Portal Sztuka-Architektury.pl jest patronem medialnym Galerii Zewnętrznej Miasta Gdańska

Podepnij swój artykuł

tagi

B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle
B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle

B3000 – tak nazwano projekt przebudowy i rozbudowy dawnego budynku wielopoziomowego parkingu, jaki o ...

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017
Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017 zostały właśnie docenione. Po raz drug ...

Niezwykły dom dla gości
Niezwykły dom dla gości

Dom dla gości, jaki pracownia Studio 512 zaprojektowała w Teksasie sami autorzy projektu architekton ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera