Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Oskarża, kreuje, buduje, rozśmiesza

 

Czas czytania: ~3 min


mEUcNVKGxYJgaE3ZU9n0WFIt1d4PofaAxJEJzTiFTYpyAQv3GHbN4U7foVpv_fosterabu.jpg
Holenderskie studio OMA powoli wyrasta na największego awanturnika w świecie architektury. Z tendencją zwyżkową. Na granicy utraty wiarygodności. W lecie tego roku szerokim echem odbił się spór, który wybuchł pomiędzy biurami Fostera i Koolhaasa o projekt urbanistyczny nowego miasta Masdar-City niedaleko Abu Dhabi - Zjednoczone Emiraty Arabskie. Koolhaas zarzucił Fosterowi plagiat, skopiowanie zaprezentowanego w listopadzie 2006 roku projektu miasta „RAK Gateway“, którym OMA zwyciężyła w międzynarodowym konkursie w innym emiracie ZEA o nazwie Ras al Khaimah. Projekt biura Fostera to siatka miasta w formie rastra. Założenie ma być budowane w dwóch fazach. Pierwsza z nich przewiduje zbudowanie infrastruktury energetycznej opartej o systemy fotowoltaiczne. Na niej ma następnie powstać warstwa zurbanizowanej przestrzeni o wysokiej gęstości zabudowy. Miasto ma być całkowicie zamknięte dla ruchu samochodowego. Komunikację zapewni system kolei magnetycznej. Zacienione chodniki będą przystosowane do pieszych wędrówek. Gęsta struktura przypomina tradycyjne miasta wschodu z wąskimi ulicami i spiętrzonymi nad głową domami. Energię dostarczać będą oprócz elektrowni słonecznych także farmy wiatrowe rozlokowane wokół założenia. OMA uważa, że kwadratowy kształt założenia Fostera, jego programowa ekologiczność i powierzchnia – 4,5 kilometrów kwadratowych, a także pomysł rozrywania rastra miejskiego plamami zieleni – wszystko to jest zaczerpnięte z ich planu „RAK Gateway“. Biuro prasowe OMA rozpętało w lecie 2007 kampanię prasową chcąc udowodnić źródło inspiracji biura Fostera. Ten jednak całkowicie odrzucił sugestie Holendrów.
cFzYMDFLLPf4GRPrsIAb3P2JgicOtM6BHnaejhTJIVJNieYNc3LSDRYveu1x_fosterabu1.jpg
t245G7OZJt8bD3k4BKJVFBhdDL8h2R89yYleM7cWTk2fBW9vCzofWsFsFs9l_fosterabu3.jpg
ppRxTOudumTmkiQq9guh12WT5k1y3YjV32ew088YFZARx3tUiTXcYzshgcq3_dancingtowers.jpg
Drugim frontem otwartym przez OMA w ostatnim czasie, jest spór z Zahą Hadid. Irakijska architekt pokonała OMA w konkursie na wysokościowiec w centrum Dubaju dzięki swej propozycji wież „Dancing towers”. W odpowiedzi OMA przygotowała kampanię promującą ideę zwrotu w kierunku „antyikoniczności” we współczesnej architekturze. Przygotowano kilka renderingów, które mają pokazywać karykaturalnie wyglądające miasta wypełnione setkami coraz bardziej poskręcanych budynków. Jest to kontynuacja lini, którą OMA zaprezentowała już dwa lata temu, w czasie swej rozbudowy petersburskiego Ermitażu. Już tam lansowana była antyikonicznośc, jako odpowiedź na architekturę, której forma jest podyktowana przede wszystkim względami marketingowymi. Właśnie bazując na antyikoniczności biuro Koolhaasa zaproponowało dla Dubaju płaski, przypominający ekran ciekłokrystaliczny wysokościowiec o wymiarach 200 na 300 metrów. Jego fasada ma być ukształtowana w formie szklanych pikseli. Niestety nie spotkało się to z uznaniem jury. Stąd wściekły atak biura prasowego OMA liczącego na konkursową premię za kreowanie nowego trendu.
DRVowKhzcGAH32U4fx2EXQmMkngShcfBlUnO1lsLHUfpDDWqRzVjmJpx5Qpm_oma1.jpg
BCUwmBkgi0aX2DgoEbme5AwU5pxn2mNxx3YwqlqEDQ83E4OgsDpPBJdq84LH_oma5.jpg
8ZwzAPSCNgC3OxCERgQbyf0spnsETrtclnOCwVXjqjIRvp0Bia4LXPNDtD91_kazachoma.jpg
To kreowanie się na bezkompromisowego innowatora nie przeszkodziło jednak Koolhaasowi w skopiowaniu rozwiązania Stevena Holla w nowym projekcie zamówionym w OMA przez rząd Kazachstanu. Nowe miasteczko uniwersyteckie „Naukograd Technopolis“ w pobliżu Ałma Aty bardzo przypomina horyzontalny wieżowiec Vanke Center, który powstaje w mieście Shenzen na południowochińskim wybrzeżu. Koolhaas korzysta z idei Holla bez słowa komentarza lub usprawiedliwienia.
LLnKnlAI5BcsVzOnNXQKATPZMJKBg5UiuxWre9fs9U5B9ejDv1zy3vB959af_piramida.jpg
Agresywne pomysły marketingowe nie przeszkadzają przy tym Koolhaasowi & Co. także w przyjmowaniu intratnych zleceń na budowanie nowych ikon. W pobliżu niemieckiego Dessau OMA przymierza się do postawienia 578 metrowej piramidy, której budowa ma potrwać 30 lat. Piramida ma pełnić funkcję wielkiego grobowca, w którym każdy za 700 Euro może wykupić sobie miejsce pochówku. Pomysłodawcy w opisie projektu zwracają przy tym uwagę na wielką rolę gospodarczą, jaką ma piramida odegrać w życiu niemieckiego Dessau. Liczą na setki miejsc pracy oraz ogromny ruch turystyczny rodzin odwiedzających swoich zmarłych. W piramidzie mogłoby być pochowanych około 5 milionów osób. Widać na tym przykładzie, że nadmierne przywiązanie do idei „społeczeństwa spektaklu” ma w architekturze jednak swoje granice. W pewnym momencie kompletnie odbiera wiarygodność. Wydaje się, że „nowoczesny” i „bazujący w swoich działaniach na współczesnych technikach komunikacji” Koolhaas jest bliski osiągnięcia tego momentu, kiedy jego kolejna dwuznaczna inicjatywa narazi go już tylko na śmieszność. I wtedy nie pomoże mu żadna komunikacja.
xtSceEgWRAvleGvi8qsZXugBuN3kzdxYypJDkJHWkv27Z2q3uOvxOXRIwyDB_piramida1.jpg
kh3H6T5CMKTLS7tXrUwbUBsKQcG3v5BzedzMGrLXIZdF0xCc4a9J6pX1xrKo_piramida2.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Horizone Studio projektuje w Krakowie
Horizone Studio projektuje w Krakowie

Horizone Studio jest odpowiedzialne za projekt architektoniczny zespołu sześciu domów jednorodzinnyc ...

Filharmonia w Jekaterynburgu nowy projekt architektoniczny od Zahy Hadid
Filharmonia w Jekaterynburgu nowy projekt architektoniczny od Zahy Hadid

Filharmonia w Jekaterynburgu – to jeden z nowszych projektów architektonicznych pracowni Zahy Hadid, ...

Respite Pavilion – niezwykły obiekt architektoniczny
Respite Pavilion – niezwykły obiekt architektoniczny

Respite Pavilion powstał w Irvine w Wielkiej Brytanii. Projekt architektoniczny tego niezwykłego obi ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera