Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Kolej ze wstążką

 

Czas czytania: ~4 min


mfDDOVZJZlLHrGds279libzouiIZNd93feVMwMhmmr2T0rZg7RHPveFYnpx9_pkm-idea-wstazki.jpg

Od 2015 roku poruszanie się po Gdańsku ułatwiać ma Pomorska Kolej Metropolitalna. Jej linia połączy Wrzeszcz z Osową, zapewniając między innymi szybki dojazd na lotnisko. Pod koniec lipca rozstrzygnięty został konkurs na projekt ośmiu przystanków PKM. Zwyciężyła praca, która – w opinii jurorów – nawiązując do architektury Europejskiego Centrum Solidarności i Muzeum II Wojny Światowej przyczynia się do tworzenia „charakterystycznej wyłącznie dla Gdańska architektury”.

F1GsvsOneV2Yg2Fplr4sC37HaH1Y07cBnjB2qxUV4OXK16h0YKyEaI8ZlLUa_pkm-abrahama-najscie.jpg

Zwycięska koncepcja zgłoszona została przez zespół Biura Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska. Zgodnie z nią, każdy z ośmiu przystanków będzie miał inną formę, ale wszystkie utrzymane będą w podobnym stylu, dzięki czemu mają się stać rozpoznawalnym elementem miejskiego krajobrazu, ułatwiając pieszym ich identyfikację.

7RDYNMcwSmTclzJ1KliJiMzR7rLOdW0rVp7mUQVkmHNpWmBLxsrYMCEFSWQu_pkm-banino-z-lotu-ptaka.jpg
y6XlFUUR41UU5qETjVlw5KlK5htkrlaTf8MtkbxzZNMpP3rbMWEpVWe0AgVv_pkm-budowlanych-najscie.jpg

Tym, co łączy wszystkie przystanki, jest podkreślenie stref wejściowych. Inspiracją dla ich formy architektonicznej była idea 'owinięcia czerwoną wstążką' trasy kolejowej, nawiązująca do łuków z logo PKM. Pod względem funkcjonalnym, strefy te integrować mają wszystkie ciągi cyrkulacji pieszych – wejścia na perony i przejścia przez korpus trasy kolejowej (kładki i tunele), dojścia do parkingów oraz planowanych przystanków autobusowych i tramwajowych.

4LvoXh0GtyvRU4CsniLCKQRdBceD6KA0w4dp6B56jISn3ckV8XxaEoxB0ZY9_pkm-kielpinek-wnetrze.jpg
Dp6OmXDU3TZ2oCXICaNHPJB5nGjUAJwwEvxH3ctPGOG7meGi1hXdKROTsRJ9_pkm-lotniska-z-wnetrza.jpg

Strefy wejściowe przystanków zostały ukształtowane jako układ prostych zadaszeń, a ich kompozycyjną dominantę stanowić będą szyby wind oraz wysokie klatki schodowe, których obudowy będą miały formę zdeformowanych sześcianów. Ich transformacja – rozcięcie i rozsunięcie – uwarunkowana jest każdorazowo głównymi kierunkami dojść pieszych oraz ukształtowaniem terenu. Mimo tej dynamiki, bryły mają zachować spójny, geometryczny charakter. Frontowe ściany osłonowe stref wejściowych będą miały formę perforowanych ekranów z blachy przepuszczających światło i jednocześnie rzucających na posadzkę peronów i placów wejściowych cień lub specjalną iluminację. Architekci proponują, by wzory perforacji – inne dla każdego przystanku – wyłonione zostały w drodze odrębnego konkursu artystycznego.

Ox9TnqnsIA7TnDcQ929WK3V2jBRfd8xMKFDknwpKl8DQhRn0xcmZU2bnNjd2_pkm-lotnisko-z-lotu-ptaka.jpg

Strefa wejściowa poszczególnych przystanków będzie zróżnicowana – w przypadku niektórych z nich architekci zaproponowali zwiększenie wysokości zadaszenia, by wygospodarować miejsce na dodatkowe pomieszczenia – np. zaplecze socjalne dla pętli autobusowej, informację turystyczną, bar czy kiosk z prasą. Piony klatek schodowych niektórych przystanków mogą zostać dodatkowo wyposażone w ekrany osłonowe ze szkła hartowanego zabezpieczające przez wiatrem, deszczem i śniegiem.

tkN7SMpz68zOyxusC4oYtgxQ00i8e7Z6xkmpRLLRbe4Aw292SuGURfbHLndS_pkm-niedzwiednik-najscie.jpg

Integralnym elementem strefy wejściowej stacji jest aranżacja otaczającej ją przestrzeni publicznej. Dla ułatwienia ruchu w szczególny sposób podkreślone w niej zostały główne kierunki dojść do przystanków. Dopełniając motyw 'wstążki' zastosowany w architekturze przystanków, rozwiązanie to podkreślać ma ich związek z otoczeniem. W przypadku dwóch przystanków: Niedźwiednik i Rakoczego, relacja ta nabiera szczególnego charakteru – ze względu na bliskość natury budynki zostały wyniesione wysoko nad poziom terenu, stając się punktami widokowymi na okolicę. Pierwszy z nich ma być wyposażony w platformę widokowa, drugi – w okna widokowe w ścianie osłonowej.

lYMB5xezbNcmM1MsEcX9I6Zq1OxuQ1GvrAksNTa0tgFGxOh2vkxfQ5Zj62wd_pkm-rakoczego-najscie.jpg

JQrPLCKZ6wseOyzf3fQ2Tj495SYlPIVMazpOOzCdqCYHqPK8urNMTtDpRIbm_pkm-wrobla-staw-z-najscia.jpg

Ważnym aspektem zaproponowanych przez BPBK przystanków jest uwzględnienie w ich przestrzeni publicznej miejsca dla sztuki – nie tylko rzeźb, instalacji, murali i landartu, ale także teatru i literatury. Projektując przystanki, architekci potraktowali je jak 'ramy przestrzenne', których wybrane elementy – perforacja ścian osłonowych i ich iluminacja, sufity stref wejściowych pomyślane jako ekrany dla projekcji wideo – mogą być kształtowane we współpracy z artystami.

Drugą nagrodę w konkursie otrzymało gdańskie biuro Axis Mason, trzecią - Olenderek & Olenderek Architekci z Łodzi.

Projekt: Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A., Gdańsk
Zespół projektowy: mgr inż. Jan T. Kosiedowski, dr inż arch. Gabriela Rembarz, mgr inż. arch. Sławomir Bryczkowski, mgr inż. arch. Magdalena Stefanowicz, mgr inż. arch. Magdalena Miara, stud. arch. Monika Wierzba, mgr inż. arch. Tomasz Stanisławczyk, mgr inż. Grażyna Nowińska, mgr inż. arch. Anna Rożańska, mgr inż. arch. Maciej Sas

Podepnij swój artykuł

tagi

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera