Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Wrocławskie skrzyżowanie

 

Czas czytania: ~3 min


aHsZZTI3DoLEg2Z8ty3C7CnH7UeyTOmnvzzhF2uu1yjgieNwd4poyZ2363wi_przejscie-swidnickie-63.jpg

Kilka tygodni temu rozstrzygnięto konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej zagospodarowania terenu w rejonie skrzyżowania ulic Kazimierza Wielkiego i Świdnickiej we Wrocławiu. I miejsce w konkursie zajęła propozycja biura Major Architekci.

SaEIS4pdmpLWbaOq0PM11KY1WjrUwa8nz3wv9KT2nwgLaOnctdpSdcOQgiMN_przejscie-swidnickie-11.jpg

Skrzyżowanie ulic Kazimierza Wielkiego i Świdnickiej – to jeden z centralnych punktów miasta, ruchliwy i gwarny, znajdujący się na jednym z głównych szlaków handlowo- rozrywkowych stolicy Dolnego Śląska. Jak na razie piesi w miejscu przecięcia się tych ulic muszą schodzić po schodach poniżej poziomu jezdni – do tej pory, mimo ulokowania w samym centrum, pierwszeństwo miały tu samochody. Na szczęście jednak władze Wrocławia starają się podążać za światowymi trendami i przygotowują plany likwidacji przejść podziemnych (w większość europejskich miast ruch samochodowy jest wycofywany ze śródmieść).

72kb8cI1v4oybVXGdblf194co40pjOXzSEr5NzL0tR3gCLPlUqU6r2AX5XI7_przejscie-swidnickie-94.jpg

Na ogłoszony w maju tego roku konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej zagospodarowania terenu w rejonie skrzyżowania ulic Kazimierza Wielkiego i Świdnickiej wpłynęło aż 160 ofert. W październiku poznaliśmy laureatów – zostali nimi projektanci z wrocławskiej pracowni Major Architekci.

RfXmn6Xh9GRL1a0XOcc1Hlu1BCmmc9CbmA5NNGPXzGtkYEtDTXvJiS0hCq3g_przejscie-swidnickie-31.jpg

„Celem konkursu jest uzyskanie optymalnego i wartościowego architektonicznie zagospodarowania przestrzeni publicznej zadedykowanej pieszym oraz najlepszej propozycji wykorzystania istniejącego przejścia podziemnego na ul. Świdnickiej” – można było przeczytać w regulaminie konkursu. Zespół Marcina Majora na to zamówienie odpowiedział, jak piszą autorzy, „porządkując zastaną przestrzeń urbanistyczną” oraz planując „zabiegi formalne i wizualne skierowane (…) ku wzmocnieniu osi ulic oraz odbudowaniu kameralności dawnych bulwarów spacerowych”.

V9o7Ytnhyb9XywEgwf6dpQhoIs4WnHMRLKTsXXYbOOnHWQDg7c3dpi0wXs9g_przejscie-swidnickie-20.jpg

Architekci postawili sobie za zadanie optyczne zwężenie ulicy, nadanie jej bardziej kameralnego charakteru, powrót do jej przedwojennej kubatury. Jedną z metod tego działania były specjalnie zaprojektowane boksy przystankowe, mające pomóc na nowo „oswoić” tę przestrzeń. Owe boksy – to duże kubiczne bryły, które na słupach mają unosić się ponad trasą tramwajową i autobusową. Mają one służyć nie tylko jako przystanki komunikacji miejskiej – mają być też – jak to określają architekci – „swoistym kanałem komunikacji Miasta z jego mieszkańcami”, tablicami informacyjnymi, informatorami, anonsującymi ważne wydarzenia w mieście. We wnętrzu owych boksów można organizować wystawy – są one na tyle duże, że nie przeszkodziłoby to w ich użytkowaniu. Przystanki o stalowej konstrukcji miałyby być pokryte lekkimi materiałami (np. siatką z włókna szklanego pokrytego teflonem), nocą byłby podświetlane.

wYJ24XN7TIilRUq6YCVbBKNLAAy8DSMrVxX3yCxoqAeQ5S6jdCxy9QVJJLdh_przejscie-swidnickie-23.jpg

Poza przystankami- znakami w przestrzeni architekci zaprojektowali wygodną i atrakcyjną przestrzeń publiczną – plac i pełen zieleni taras kawiarniany, a przestrzeń dawnego przejścia podziemnego chcą zamienić w przestrzeń ekspozycyjno-wystawienniczą. Zmodernizowany miałyby być także układ komunikacyjny (uspokojenie ruchu samochodowego, priorytet dla komunikacji miejskiej i rowerów) oraz m.in. oświetlenie ulic.

AMeFlPTg8RY0WQN6hTDHK2FFruivNxyxTE8R0wT0OgrbMOF6wwaSFD53norH_przejscie-swidnickie-26.jpg

„Decyzja władz miejskich o zmniejszeniu ruchu kołowego, zawężeniu ulicy i przywróceniu tych obszarów mieszkańcom Wrocławia wydaje się być słuszna. Odzyskana przestrzeń stworzy szereg możliwości dla reaktywacji życia miejskiego w tej strefie. Utworzenie dodatkowego bulwaru z zielonym tarasem w osi wschód-zachód ożywi przede wszystkim ruch pieszy w tym kierunku, który obecnie podąża jedynie w osi północ-południe” – napisali w swoim projekcie architekci z pracowni Marcina Majora. Wrocław, który już za cztery lata zostanie Europejską Stolicą Kultury, może dać dobry przykład innym miejscowościom w pracach nad odzyskiwaniem dla mieszkańców przestrzeni miast.

APy2qId8hEm0NBwOM4BV5eAyJDLLXHYmerL4JQ5o18hRXNhf8IYP8ufTcs13_przejscie-swidnickie-41.jpg

Projekt zagospodarowania terenu w rejonie skrzyżowania ulic Kazimierza Wielkiego i Świdnickiej we Wrocławiu
Organizator konkursu: Gmina Wrocław Urząd Miejski Wrocławia
Projektanci: Major Architekci
Skład zespołu: Marcin Major, Anna Owsiany, Wiktoria Sokalska, Natalia Leszczyńska, Magdalena Fichtner-Marinova, Martyna Pietras, Łukasz Orłowski
Projekt: 2012
Ilustracje: majorarchitekci.pl


Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Kultura w kasynie
Kultura w kasynie

Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...

Lofty w fabryce
Lofty w fabryce

W 1887 roku Hugo Bressel przy ulicy Cegielnianej (dziś to ul. Wólczańska) uruchomił niewielką fabryk ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera