Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Wagonikiem nad rzeką

 

Czas czytania: ~4 min


z0XRgSpUTMynCj3mzo9gysVDOfOwixNUgQydsBDczwZ3SZMNDo44kre86pfS_kladka-suwowa-3a.jpg

Jak można było przeczytać w zapowiedzi ogłoszonego przez Urząd Miejski w Gdańsku w maju tego roku konkursu, kładka nad Motławą „(...) ma być funkcjonalna i estetyczna, przyjazna zarówno dla żeglarzy, jak i pieszych, otwierać i zamykać ma się szybko i sprawnie, by nie przysłaniać panoramy Gdańska od strony Polskiego Haka znajdować się ma na wysokości 2,5 m w świetle toru wodnego Motławy”.

2UVmpG9tnnjNZhWyMcaP49suQDGuKorKcMi90a6AXmlYzpP5p3WYt5S7CmtM_kladka-suwowa-2a.jpg

Według konkursowego jury najlepiej te wymogi spełniła propozycja słoweńskiej firmy Ponting. Drugie miejsce w konkursie zajął projekt biura AIM Ireneusz Maksymiuk; trzecie: konsorcjum Autorskie Studio Architektury ASA i Ryszard Miklas pracownia architektoniczna ARCHICOMP. Spore zainteresowanie wzbudził też nie wyróżniony w konkursie projekt Biura Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. w Gdańsku. Nie spełniał o wymogów konkursowych, był właściwie utopijny, ale też na tyle oryginalny i ciekawy, że zwrócono na niego uwagę wśród wielu zgłoszonych do konkursu wizji.

0V8SSEJxVBKUf8xjDCC5FFv7RDNhk08RV9gTXHbN3RoTNrLot0xVsX2ukx2C_kladka-suwowa-4a.jpg

BPBK zaproponowało bowiem budowę nad rzeką wysokiego łuku, po którym przesuwałby się wagonik, mieszczący nawet sto osób. Zamiast tradycyjnej kładki, która była by podnoszona ze względu na płynące rzeką statki, projektanci z BPBK wymyślili trwałą budowlę, która nie kolidowałaby z żeglugą, a mieszkańcom i turystom dawałby możliwość nie tylko przedostania się na drugą stronę rzeki, ale podziwiania miasta z góry.

Autorzy tak opisują swój projekt: „Niniejsza praca konkursowa proponuje przyjęcie rozwiązania unikalnego mogącego stać się jednocześnie trwałą, dynamiczną atrakcją turystyczną, promocją wysokiej technologii oraz nową ikoną przestrzenną stanowiącą silny, szeroko rozpoznawalny znak w gdańskiej reprezentacyjnej przestrzeni publicznej”.

9gxbD41NsxS54eXJuPVsPPGC90vQwcYdp1huBC5V8qd7Jey7KlCgnccV6EJr_kladka-suwowa-1a.jpg

Wysoki, stalowy łuk, który architekci i inżynierowie chcieli rozpostrzeć nad rzeką miałby podkreślać panoramę Gdańska i zapewnić punkt widokowy, którego miastu brakuje. Jako bezpośrednią inspirację dla projektu architekci wymieniają malowidło „Apoteoza Gdańska” Izaaka van den Blocka, znajdujące się na plafonie stropu Wielkiej Sali Rady Ratusza Głównego Miasta. Jak piszą autorzy: „W przedstawionej wizja Gdańska - miasta idealnego – dla podkreślenia łączności miasta z koroną wykorzystany został motyw tęczy. Nawiązując do tej alegorii proponujemy obiekt inżynierski o nowym wymiarze estetycznym, który stałby się ramą dla gdańskiej panoramy, współczesną tęczą”.

A6aAk1rKxXiRZeeKkIxNLEAVIUIyHL5ycmOAs32kPqWIE5sQiMhTjzPA3dJg_kladka-suwowa-5a.jpg

Tak jak w 1608 roku Izaak van der Blocke widział symboliczną tęczę nad Gdańskiem, tak dziś projektanci z BPBK zobaczyli „tęczę na miarę XXI wieku”, łuk, po którym na stalowej linie i rolkach przesuwałby się przeszklony wagonik, pokazując pasażerom widok na całe historyczne centrum miasta. Konsultując projekt z innymi biurami, które na świecie mają na koncie podobne realizacje, BPBK stworzyło optymalną konstrukcję, która byłaby wytrzymała i energooszczędna oraz elastyczna: łatwo byłoby zwiększyć intensywność jej użytkowania, jeśli by była taka potrzeba. Średnio w ciągu godziny wagonik mógłby przewieźć ok. 1,5 tysiąca pasażerów; czas przejazdu kolejki z jednego końca łuku na drugi miałby trwać od minuty do dwóch. Autorzy wizji stworzyli także system bezpieczeństwa dla budowli, uwzględnili m.in. możliwość dotarcia do wagonika ekip ratowniczych.

UzfLzy8VpBkQlC15A9lUFW11xJWXwHqi5GqyI8INpEpfIhwlpbfuMVyb1W2M_kladka-suwowa-6a.jpg

Ten wyjątkowy i nietypowy projekt byłby niestety droższy od tradycyjnego, cena jego budowy (ok. 16-17 milionów zł) przewyższyła koszt, założony w regulaminie konkursu. Dlatego propozycja Biura Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. w Gdańsku pozostanie na papierze.

Kładka surowa przez rzekę Motławę na wyspę Ołowiankę, projekt konkursowy
Lokalizacja: Gdańsk, okolice ul. Grodzkiej 9
Organizator konkursu: Gmina Miasta Gdańska
Projektanci: Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. w Gdańsku,
Skład zespołu: konstrukcja i mechanizm: mgr inż. Mariusz Sobczyk , mgr inż. Svend Erik Johansen, mgr inż. Mirosław Wałęga, mgr inż. Marcin Werbowy; urbanistyka i architektura: dr inż. arch. Gabriela Rembarz, mgr inż. arch. Tomasz Stanisławczyk, mgr inż. arch. Magdalena Miara, inż. arch. Paweł Seredyn
Projekt: 2012
Ilustracje: bpbk.com.pl


Podepnij swój artykuł

tagi

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017
Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017 zostały właśnie docenione. Po raz drug ...

Niezwykły dom dla gości
Niezwykły dom dla gości

Dom dla gości, jaki pracownia Studio 512 zaprojektowała w Teksasie sami autorzy projektu architekton ...

Skra – wyniki konkursu architektonicznego
Skra – wyniki konkursu architektonicznego

Konkurs architektoniczny na projekt nowego zagospodarowania terenu sportowego Skra w Warszawie władz ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera