Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


W nowej skórze

 

Czas czytania: ~2 min


JMZQA40wuPITwm1AJaQKNT18uyPSLrkm1olWDWutvfo543u5xZKx4fwfyDk1_2-columbus-circle-2.jpg
Decyzja o przebudowie budynku przy 2 Columbus Circle od początku wywoływała głosy sprzeciwu. W 2003 roku Museum of Arts & Design zorganizowało konkurs na nową siedzibę, która miała znaleźć się właśnie w tym budynku. Wtedy też rozgorzała na dobre debata publiczna, czy powinno się pozwolić na "niszczenie" architektury, która zapisała się tak silnie w historii miasta Nowy Jork. 2 Columbus Circle, powszechnie znany jako "The Lollipop Building", został zaprojektowany w 1964 roku przez Edwarda Durella Stone'a jako 12 - piętrowa modernistyczna bryła, obłożona marmurem, z wenecjańskimi motywami. Przez pięć lat był siedzibą Hungtington Hartford Gallery for Contemporary Art, później, między rokiem 1969, a 1998, znajdował się tam Fairleigh Dickinson University New York Cultural Center, siedziba New York City Cultural Affairs Department, aż w końcu powstało tam nieoficjalne schronisko dla bezdomnych. Pomimo niezbyt dobrej recepcji tej architektury - o czym świadczy przezwisko "The Lollipop Building" nadane przez jednego z krytyków - okazało się, że wielu ludziom zależało na tym, żeby budynek pozostał bez zmian i był poddawany konserwacji. O "The Lollipop Building" walczył między innymi Robert A. M. Stern, Tom Wolfe, Chuck Close, Frank Stella, Witold Rybczyński, a także kilkuset mieszkańców i zainteresowanych, którzy uczestniczyli w debatach. Zanim podjęto decyzję o przebudowie, budynek został też wpisany na listę World Monument Fund - najbardziej zagrożonych budynków. Duża presja publiczna nie wpłynęła jednak na zablokowanie przebudowy. Nowa siedziba Museum of Arts & Design jest już na ukończeniu i zostanie ono otwarte na nowo we wrześniu tego roku, a do dyspozycji instytucji będzie trzy razy więcej przestrzeni niż wcześniej. Projekt przebudowy został zaproponowany przez firmę Allied Works Architecture. Fasada budynku jest wykonana z terakoty oraz różnych rodzajów szkła, które opalizuje, delikatnie zmieniając kolor w zależności od kąta patrzenia. Została pozbawiona dwóch pięter, ale za to stanęła na szklanych kolumnach. Poprzez te elementy filtrowane jest światło do wnętrza. Kolumny są transparentne i stanowią integralną część fasady. Można w nich także prezentować dzieła sztuki. Parter jest całkowicie przeszklony. Podobnie jak w New Museum, czy starszej MOMA, ten zabieg ma wymazać granice pomiędzy wnętrzem i zewnętrzem. Dyrekcja Museum of Arts & Design ma nadzieję, że nowa siedziba nie będzie kojarzyła się jedynie z kontrowersjami dotyczącymi przebudowy budynku Stone'a, a uwaga zostanie skoncentrowana na programie muzeum.
pOWMBEUYwPCrUV04LCPfuQULZFY4Dnyr7HODiyULPJnitbR7KECuXiUnD72v_2colprzed.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji
Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji

Zapraszamy do udziału w jedenastej edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wsp ...

Wieża ciśnień w Ciechanowie jak nowa
Wieża ciśnień w Ciechanowie jak nowa

Wieża ciśnień w Ciechanowie – to jeden z najbardziej znanych obiektów architektonicznych w tym mieśc ...

Mirosław Nizio projektuje na Ukrainie
Mirosław Nizio projektuje na Ukrainie

Pracownia Nizio Design International Mirosława Nizio, we współpracy z ukraińskim biurem Project Sys ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera