Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


W nowej skórze

 

Czas czytania: ~2 min


JMZQA40wuPITwm1AJaQKNT18uyPSLrkm1olWDWutvfo543u5xZKx4fwfyDk1_2-columbus-circle-2.jpg
Decyzja o przebudowie budynku przy 2 Columbus Circle od początku wywoływała głosy sprzeciwu. W 2003 roku Museum of Arts & Design zorganizowało konkurs na nową siedzibę, która miała znaleźć się właśnie w tym budynku. Wtedy też rozgorzała na dobre debata publiczna, czy powinno się pozwolić na "niszczenie" architektury, która zapisała się tak silnie w historii miasta Nowy Jork. 2 Columbus Circle, powszechnie znany jako "The Lollipop Building", został zaprojektowany w 1964 roku przez Edwarda Durella Stone'a jako 12 - piętrowa modernistyczna bryła, obłożona marmurem, z wenecjańskimi motywami. Przez pięć lat był siedzibą Hungtington Hartford Gallery for Contemporary Art, później, między rokiem 1969, a 1998, znajdował się tam Fairleigh Dickinson University New York Cultural Center, siedziba New York City Cultural Affairs Department, aż w końcu powstało tam nieoficjalne schronisko dla bezdomnych. Pomimo niezbyt dobrej recepcji tej architektury - o czym świadczy przezwisko "The Lollipop Building" nadane przez jednego z krytyków - okazało się, że wielu ludziom zależało na tym, żeby budynek pozostał bez zmian i był poddawany konserwacji. O "The Lollipop Building" walczył między innymi Robert A. M. Stern, Tom Wolfe, Chuck Close, Frank Stella, Witold Rybczyński, a także kilkuset mieszkańców i zainteresowanych, którzy uczestniczyli w debatach. Zanim podjęto decyzję o przebudowie, budynek został też wpisany na listę World Monument Fund - najbardziej zagrożonych budynków. Duża presja publiczna nie wpłynęła jednak na zablokowanie przebudowy. Nowa siedziba Museum of Arts & Design jest już na ukończeniu i zostanie ono otwarte na nowo we wrześniu tego roku, a do dyspozycji instytucji będzie trzy razy więcej przestrzeni niż wcześniej. Projekt przebudowy został zaproponowany przez firmę Allied Works Architecture. Fasada budynku jest wykonana z terakoty oraz różnych rodzajów szkła, które opalizuje, delikatnie zmieniając kolor w zależności od kąta patrzenia. Została pozbawiona dwóch pięter, ale za to stanęła na szklanych kolumnach. Poprzez te elementy filtrowane jest światło do wnętrza. Kolumny są transparentne i stanowią integralną część fasady. Można w nich także prezentować dzieła sztuki. Parter jest całkowicie przeszklony. Podobnie jak w New Museum, czy starszej MOMA, ten zabieg ma wymazać granice pomiędzy wnętrzem i zewnętrzem. Dyrekcja Museum of Arts & Design ma nadzieję, że nowa siedziba nie będzie kojarzyła się jedynie z kontrowersjami dotyczącymi przebudowy budynku Stone'a, a uwaga zostanie skoncentrowana na programie muzeum.
pOWMBEUYwPCrUV04LCPfuQULZFY4Dnyr7HODiyULPJnitbR7KECuXiUnD72v_2colprzed.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Heinle, Wisher und Partner Architekci projektują w Krakowie
Heinle, Wisher und Partner Architekci projektują w Krakowie

Dziś każde miasto chce mieć swoje centrum nauki – placówki takie są bowiem niezwykle atrakcyjnymi ob ...

Projekt zielonej biblioteki
Projekt zielonej biblioteki

Projekt zielonej biblioteki sami architekci nazwali „Zielonym statkiem kosmicznym” - co od razu suge ...

Dom jednorodzinny w nowym wydaniu
Dom jednorodzinny w nowym wydaniu

Polskie miasta i wsie pełne są domów jednorodzinnych sprzed 30, 40, 50 lat. Zwykle nie są to wysokie ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera