Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Z drewnianym brzuchem

 

Czas czytania: ~2 min


kbfABlsa6t5F5UdOMimWqegP8HpM1GUOuHRVGPzUp3hI8ap9h6pJH6zew1PP_meteor-szkola1.jpg

„Dążyliśmy do uzyskania nowej jakości przestrzeni edukacyjnej odpowiadającej współczesnym tendencjom do tworzenia miejsc przyjaznych, otwartych i pełnych światła”, piszą autorzy projektu w jego opisie. Choć ich wizja nie została nagrodzona w konkursie (I nagrodę otrzymał projekt zespołu z Warszawy - A1 Włodzimierza Kwiecińskiego), warto na nią zwrócić uwagę.

l1Jog1xb95HBt0wIu1NwmAiyFwfh6zMiytU7RFqLfGMD5t4KJwckN2OSdOlT_meteor-szkola2.jpg


Mając do dyspozycji dość prosty, ale zabytkowy gmach, architekci mogli swoją kreację wprowadzić tylko do wnętrz szkoły. Zespół biura Meteor Architects za priorytet w swoim projekcie przyjął jak najlepsze doświetlenie wnętrz światłem słonecznym. Z tego tez powodu pomiędzy korytarzem a klasami, tuż pod sufitem utworzono prześwity – świetliki, dzięki którym wszystkie przestrzenie wewnątrz budynku zostały doświetlone z dwóch stron, a więc słońce dociera do wnętrz i rano, i popołudniu. „Usunięcie wewnętrznego i słabo doświetlonego korytarza umożliwiło uzyskanie foremnych sal zajęć doświetlonych dwustronnym światłem i otwartej przestrzeni wypoczynku - `korytarzy`” - piszą architekci.

7PnLqpdH6daKYfZ6EsRArA6xzuTXx92l7jcgrfCS90UXVDXckMCd5Slnr9uF_meteor-szkola9.jpg

Inaczej niż w większość strych obiektów szkolnych tu korytarze nie miałyby tylko służyć komunikacji – architekci zaaranżowali je ta kształt otwartych, przyjaznych przestrzeni, służących wypoczynkowi i zabawie.

W projekcie zastosowano jeszcze jeden zabieg, mający „ocieplić” klimat wnętrz, spowodować, by stały się dla dzieci bardziej przyjazne. Ściany, dzielące korytarz i sale lekcyjne wyłożono polerowanymi drewnianymi panelami. Nie są to jednak zwykłe deski, a falujące, zagłębiające się i wybrzuszające bryły, które pobudzają dziecięcą kreatywność, a zarazem powodują, że szkolne wnętrza wydają się bardziej przytulne.

NZo27c0P4nR2gb4n1hNnY7TWnRcQgp5xEQOekdpQk4whtdaIQz1XgPEdPLVD_meteor-szkola50.jpg

Jak piszą architekci, w projekcie zależało im na stworzeniu wnętrz o atmosferze „sprzyjającej nawiązywaniu pozytywnych relacji pomiędzy dziećmi, integracji przy wspólnej zabawie i nauce”.

Przebudowa zabytkowej szkoły, projekt konkursowy
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Autorzy: Bogdan Pszonak Anna Pszonak Piotr Lutarewicz Agata Lisowska
Inwestor: Gmina Grodzisk Mazowiecki
Powierzchnia: 2.506 m²
Projekt: 2012
Wizualizacje: meteorarchitects.pl


Podepnij swój artykuł

tagi

Apartamenty Niemcewicza 17 – nowa realizacja architektoniczna JEMS
Apartamenty Niemcewicza 17 – nowa realizacja architektoniczna JEMS

Na Starej Ochocie, w otoczeniu przedwojennej zabudowy mieszkaniowej dwa lata temu powstała nowa real ...

Szkoła z betonu od Zbigniewa Maćkowa
Szkoła z betonu od Zbigniewa Maćkowa

V Liceum Ogólnokształcące we Wrocławiu – to realizacja architektoniczna warta uwagi z wielu powodów. ...

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera