Z drewnianym brzuchem - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Z drewnianym brzuchem

 

Czas czytania: ~2 min


kbfABlsa6t5F5UdOMimWqegP8HpM1GUOuHRVGPzUp3hI8ap9h6pJH6zew1PP_meteor-szkola1.jpg

„Dążyliśmy do uzyskania nowej jakości przestrzeni edukacyjnej odpowiadającej współczesnym tendencjom do tworzenia miejsc przyjaznych, otwartych i pełnych światła”, piszą autorzy projektu w jego opisie. Choć ich wizja nie została nagrodzona w konkursie (I nagrodę otrzymał projekt zespołu z Warszawy - A1 Włodzimierza Kwiecińskiego), warto na nią zwrócić uwagę.

l1Jog1xb95HBt0wIu1NwmAiyFwfh6zMiytU7RFqLfGMD5t4KJwckN2OSdOlT_meteor-szkola2.jpg


Mając do dyspozycji dość prosty, ale zabytkowy gmach, architekci mogli swoją kreację wprowadzić tylko do wnętrz szkoły. Zespół biura Meteor Architects za priorytet w swoim projekcie przyjął jak najlepsze doświetlenie wnętrz światłem słonecznym. Z tego tez powodu pomiędzy korytarzem a klasami, tuż pod sufitem utworzono prześwity – świetliki, dzięki którym wszystkie przestrzenie wewnątrz budynku zostały doświetlone z dwóch stron, a więc słońce dociera do wnętrz i rano, i popołudniu. „Usunięcie wewnętrznego i słabo doświetlonego korytarza umożliwiło uzyskanie foremnych sal zajęć doświetlonych dwustronnym światłem i otwartej przestrzeni wypoczynku - `korytarzy`” - piszą architekci.

7PnLqpdH6daKYfZ6EsRArA6xzuTXx92l7jcgrfCS90UXVDXckMCd5Slnr9uF_meteor-szkola9.jpg

Inaczej niż w większość strych obiektów szkolnych tu korytarze nie miałyby tylko służyć komunikacji – architekci zaaranżowali je ta kształt otwartych, przyjaznych przestrzeni, służących wypoczynkowi i zabawie.

W projekcie zastosowano jeszcze jeden zabieg, mający „ocieplić” klimat wnętrz, spowodować, by stały się dla dzieci bardziej przyjazne. Ściany, dzielące korytarz i sale lekcyjne wyłożono polerowanymi drewnianymi panelami. Nie są to jednak zwykłe deski, a falujące, zagłębiające się i wybrzuszające bryły, które pobudzają dziecięcą kreatywność, a zarazem powodują, że szkolne wnętrza wydają się bardziej przytulne.

NZo27c0P4nR2gb4n1hNnY7TWnRcQgp5xEQOekdpQk4whtdaIQz1XgPEdPLVD_meteor-szkola50.jpg

Jak piszą architekci, w projekcie zależało im na stworzeniu wnętrz o atmosferze „sprzyjającej nawiązywaniu pozytywnych relacji pomiędzy dziećmi, integracji przy wspólnej zabawie i nauce”.

Przebudowa zabytkowej szkoły, projekt konkursowy
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Autorzy: Bogdan Pszonak Anna Pszonak Piotr Lutarewicz Agata Lisowska
Inwestor: Gmina Grodzisk Mazowiecki
Powierzchnia: 2.506 m²
Projekt: 2012
Wizualizacje: meteorarchitects.pl


Podepnij swój artykuł

tagi

CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci
CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci

CWA House – realizacja architektoniczna z pracowni Beczak / Beczak Architekci – powstała niedaleko W ...

Dom Kota – niezwykła realizacja architektoniczna pod Szczecinem
Dom Kota – niezwykła realizacja architektoniczna pod Szczecinem

Dom Kota – to budynek dla zwierząt. Powstał na terenie schroniska w miejscowości Dobra pod Szczecine ...

Mieszkanie Plus w Krakowie 2018 - wyniki konkursu architektonicznego
Mieszkanie Plus w Krakowie 2018 - wyniki konkursu architektonicznego

Wyniki konkursu architektonicznego na projekt osiedla w programie Mieszkanie Plus w Krakowie ogłoszo ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera