Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Opera jako laboratorium

 

Czas czytania: ~2 min


6v5D2Farfk61jPjDS3rdko3LpkedkuG87eP7Sl8cAWkDEoAU5kUA4CdXr5xx_ugo-architecture-i-kooper-magda-piotrowska2.jpg

Zorganizowany przez Teatr Wielki – Operę Narodową i firmę BMW projekt „OperaLab”, jak piszą jego pomysłodawcy, „jest platformą tworzoną z myślą o łączeniu eksperymentów artystycznych z formą i ideą, gdzie spotyka się sztuka z technologią, umożliwiająca dialog pomiędzy różnymi wizjami współczesnego miasta, budowanego poprzez sztukę oraz dyskusje o współczesnym projektowaniu, jako efektywnym instrumencie transportującym idee”. Jednym z elementów projektu były dwa konkursy: architektoniczny, na tymczasowy pawilon Teatru Wielkiego, który miałby stanąć w przestrzeni Warszawy oraz konkurs dla diznajnerów, na produkt, kojarzący się z marką Teatru Wielkiego.

saTYgXNGMrHpozBmiJAWXOmCKbW9ZDki6UIctySQ1hnXoaSRjwSavhWm1FZN_ugo-architecture-i-kooper-magda-piotrowska4.jpg
kglqfwB0apyyQ4nMt8I56G46BRdF8akpgMTtAm7VEi3ZsJjGUFK4CNjBBHF5_ugo-architecture-i-kooper-magda-piotrowska6.jpg
fFGWcgK8EHJVfmsdCQvGGEU80s5Jj81REGMHSizKL4seRAl00tAUtZOugH37_ugo-architecture-i-kooper-magda-piotrowska8.jpg

W konkursie architektonicznym, którego wyniki ogłoszono w grudniu 2012 roku nie przyznano pierwszej nagrody, zaś laureatów dwóch równorzędnych drugich nagród zaproszono do dalszych negocjacji nad wyłonieniem projektu, który ma zostać zrealizowany. Owe równorzędne drugie nagrody zdobyli Karol Żurawski oraz zespół w składzie: Rafał Oleksik, Agnieszka Wyrwas, Krzysztof Stępień. Można je obejrzeć na stronie peralab.pl.

g8wvuaYpDaIERFkcXVJGyHNuJJCXqoaRfaj0WEnM2302r9LqnPtdwUUGusWQ_ugo-architecture-i-kooper-magda-piotrowska11.jpg
7Vic7B4dkkhrU85Mzjrea36AL1nTR97eoaBGiJdzEzS3QFWf9rjus19wguY5_ugo-architecture-i-kooper-magda-piotrowska3.jpg
HueZaQYVSVAs092B29YsOvbGx4pui5iZuXI40zu8o5kuEkiyFjERrLiVTlBx_ugo-architecture-i-kooper-magda-piotrowska5a.jpg

Na konkurs nadeszło wiele zgłoszeń – jednym z nich była propozycja zespołu dwóch pracowni: UGO architecture Hugona Kowalskiego i Kooper Magdy Piotrowskiej. Architekci stworzyli pawilon, którego kształt jest wynikiem głębokiej analizy gmachu Teatru Wielkiego, monumentalnego, klasycystycznego gmachu Antoniego Corazziego (i autora powojennej rozbudowy, Bohdana Pniewskiego). Autorzy „rozebrali” gmach Teatru na części (na poszczególne bryły) i ułożyli je wertykalnie. Jak piszą: „Budynek Teatru Wielkiego z uwagi na wyraz architektoniczny oraz pełnioną rolę w założeniach urbanistycznych miasta zostaje skonfrontowany z formą pierwotną – piramidą”. Co ważne, owe bryły miałby być zawieszone na linach, tworząc coś w rodzaju elastycznej, przestrzennej scenografii.

wzW77GJMkRZEfNXnzoelvpm220oWmvgrdWQpVK5N46kXYUuaY7B1dBVdUqYD_ugo-architecture-i-kooper-magda-piotrowska9.jpg
fTLFsEjDNFxVG2ZKgdnObSMFUQX5CQuuJpClsksHYy4A0OsUW3OVPjYEV89l_ugo-architecture-i-kooper-magda-piotrowska10.jpg
uHU4NNDWnq9ukvLGmo2Vj8MCA0G37uNCiZLmQoseM0DGgyvythodJVnx05cm_ugo-architecture-i-kooper-magda-piotrowska14.jpg

Wzniesiona z pojedynczych brył piramida daje możliwość modyfikacji, zmiany, która w hierarchicznym gmachu Teatru Wielkiego nie jest możliwa. Projekt biur UGO i Kooper ma za zadanie stworzyć wrażenie otwartości, płynności przestrzeni – ma w odróżnieniu od budowli Corazziego nie wymagać od widza długiego procesu inicjacji, a dać mu możliwość łatwego, naturalnego wejścia w kontakt z tym, co teatr oferuje. To zaburzenie przypisanej tradycyjnym teatrom kolejności i hierarchii kolejnych pomieszczeń, prowadzących widza ku scenie „powoduje przewartościowanie znaczenia Teatru, jego otwarcia na życie codzienne. To nie aktorzy ale widzowie stają się przedmiotami przedstawienia. Widz nie musi przechodzić długiej inicjacji aby znaleźć się przed obliczem Sztuki, to Sztuka wychodzi mu naprzeciw”, podkreślają autorzy koncepcji.

Wizualizacje: UGO architecture i Kooper Magda Piotrowska


Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Architektura dla kultury ludowej
Architektura dla kultury ludowej

Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego w Sieradzu – to nowa placówka kultury, powołana przez samorzą ...

Kultura w kasynie
Kultura w kasynie

Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera