Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Odlot w ażurach

 

Czas czytania: ~2 min


KfUqWDBfmOMBKWPR6xVTSY6eaXwsh2VGsSRr56cm2aryZwGvTCDJM7cCKLTM_fuksas-architects-lotnisko-w-shenzen8.jpg
Pekin, Szanghaj, Gnangzhon – trzy największe. Do tej listy dołączy kolejne: Shenzhen. Zakończył się konkurs na projekt nowego terminalu przy Shenzhen Bao’an International Airport, który ma być czwartym pod względem wielkości portem lotniczym w Państwie Środka. Wygrała go włoska pracownia Fuksas Architects. Shenzhen to czwarte co do wielkości miasto w Chinach, jeden z najważniejszych dla tego państwa ośrodek przemysłu i turystyki. W związku z tym, potrzebuje lotniska, które nie tylko będzie mogło rocznie obsługiwać około 40 mln pasażerów lotów krajowych i zagranicznych, ale również będzie efektowną bramą miasta, zapewniającą przybywającym gościom spektakularne powitanie, a odlatującym – niezapomniane pożegnanie. Takie zadanie postawiono architektom, którzy wzięli udział w, ogłoszonym w połowie 2007 r., konkursie. Do udziału w nim zaproszono sławy światowej architektury. Byli wśród nich Norman Foster – projektant lotniska w Pekinie, Fuksas Architects, Reiser and Umemoto, Gerkan Marg and Partners, czy, zmarły przed zakończeniem konkursu, w październiku 2007 r., Kisho Kurokawa. Do samego końca nie było zdecydowanego faworyta, a w ostatecznej rozgrywce liczyły się dwie pracownie: Fuksas Architects z Włoch (Massimiliano i Doriana Fuksas) i Reiser and Umemoto z USA. Ostatecznie palma pierwszeństwa przypadła architektom z Rzymu – ażurowa, biomorficzna struktura ze stali pokonała konstrukcję z betonu przedstawioną przez Nowojorczyków. Zaproponowany przez Fuksas Architects Terminal 3 będzie miał 400 tys m² powierzchni. Jego plan ma formę krzyża, a znajdująca się na jednym z jego końców hala odpraw pasażerów przykryta jest lekkim, ażurowym dachem przypominającym skrzydła, lub też ogromną płaszczkę. Wspiera się on na ustawionych pod kątem smukłych kielichach. Różnej wielkości otwory, wycięte we wzorowanej na sieci powłoce dachu lotniska, wpuszczają dzienne światło i pozwalają zminimalizować korzystanie ze sztucznego oświetlenia. Z kolei ukryte między podwójną warstwą dachu mechaniczne systemy wentylacji, umożliwiają kontrolę wahań temperatury, a więc redukcję energii elektrycznej, potrzebnej do klimatyzacji wnętrza. Pierwszy etap budowy ma się zakończyć w 2015 r. Cały terminal będzie gotowy w roku 2035.
Q6Qp7OmzDmOC1mXJoBPjhkR5aQ2Xl6tvAiN54oN0f5JeetwLl2F5WADL5mUk_fuksas-architects-lotnisko-w-shenzen9.jpg
QzfgHfowYB66NOJJgx0vj5jju2baAKgl3YM75wC8DQAbYPiNHwwHlFOBSm5A_fuksas-architects-lotnisko-w-shenzen5.jpg
TR8TsvGoYiSM4q5tqd0tbJJ5rFQrYkGvVxgjLPQ76qwsdGQM4PIJwmaDNKNU_fuksas-architects-lotnisko-w-shenzen4.jpg
eA4meuZoVnFqHHCVFTYg4LZjf9Tc5NybFPPZrHgEv2hk8HHMlUW8XGb7H8hX_fuksas-architects-lotnisko-w-shenzen3.jpg
b2S5PcNIQcThQZc19it45pFm4Qq4izurHI0MnoQW6FxInZ3LpdvTlQR7X2ZQ_fuksas-architects-lotnisko-w-shenzen2.jpg
tzugkh7JduhJwtdsG0JZ3mrD4dKkxK0fzujnNMoYdbMWhHb3lIRCFXN0FLzB_fuksas-architects-lotnisko-w-shenzen6.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera