Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Harfa Calatravy

 

Czas czytania: ~2 min


GZyiCKukOc8ppWHgk1Ny5AImgJnrmqAAHYwCIKNtpRuyFv9IP0p6hVp1F4kG_calatrava-bridge.jpg
Ehud Olmert, burmistrz Jerozolimy, chciał, by w najstarszym mieście świata, którego architektura kojarzy się z Bazyliką Grobu Świętego czy złotą Kopułą na Skale, stanął najpiękniejszy most. 25 czerwca został on uroczyście oddany do użytku.
sH42HRbogLFdTOJhNflQAyJPPhZHJA2l4F68puiKma8g2N8tTQpa4MZp5LDo_calatrava-2.jpg
Zaprojektowana przez Santiago Calatravę przeprawa łączy tradycję i nowoczesność. Zaawansowana technologia mostu wantowego ubrana została w formę nawiązującą do kształtu harfy – instrumentu biblijnego króla Dawida, który ustanowił miasto stolicą Królestwa Izraela. Kolor biały z kolei jest ukłonem w stronę tradycji – wiele budynków w Jerozolimie wykonanych jest z lokalnego wapienia. Ten materiał pokrywa również betonowe przyczółki, na których wsparty jest pomost. Biel podkreśla też lekkość i transparentność konstrukcji. Most autorstwa hiszpańskiego architekta jest elementem szeroko zakrojonego przedsięwzięcia – usprawniania transportu szynowego w Jerozolimie. Władze miejskie powierzyły Calatravie zaprojektowanie jego najbardziej reprezentacyjnego odcinka. Most stanowi bramę do miasta od zachodu i znajduje się w pobliżu głównego dworca autobusowego. To najwyższa konstrukcja w mieście i, co za tym idzie, jeden z najlepiej widocznych punktów w krajobrazie Jerozolimy. Jest też obiektem silnie oddziałującym na wyobraźnię – jego kształt przywołuje skojarzenia widzów nie tylko z harfą, ale i choćby masztem żaglowca. Gigantyczna harfa ma 360 m długości i 66 strun – lin, przymocowanych do wysokiego na 120 metrów, stalowego pylonu. Jest on najciekawszym elementem wizualnym mostu: pochylony w dolnej części, dynamicznie się załamuje, zmieniając kierunek ku górze. Liny z kolei tworzą paraboliczną, trójwymiarową strukturę, podkreślającą ekspresję i wewnętrzne napięcie konstrukcji. Załamany pylon pochylony jest w kierunku centrum miasta, pełniąc funkcję specyficznego drogowskazu. Wykonany ze stali pomost płynnie wygina się w kształt zbliżony do litery „S” i mieści tory oraz kładkę dla pieszych. Ta ostatnia poprowadzone jest podświetlanym w nocy chodnikiem wykonanym z półprzezroczystego szkła. Most zawieszony jest na wysokości 6,5 m nad ul. Shazar – jedną z najbardziej ruchliwych w mieście oraz Jaffa Road i Herzl Boulevard. Jego zadaniem jest ułatwienie komunikacji pieszej i sprawienie, że ten fragment miasta stanie się bardziej przyjazny dla ludzi. Ma on jednak pełnić nie tylko funkcje komunikacyjne – jest ramą dla znajdującego się poniżej publicznego placu. Budowa mostu trwała 6 lat i pochłonęła 73 mln dolarów.
eMP9fAa3l86nag14P2o7rX8WQ6BCpXE1feVqFjo9yZC9SEYiXxJD1Av9Msop_calatrava-3.jpg
OUk6TQmF4Iam9HMXW8iANNGUo34k5wxd7O6Bzhcx8J60Gxuwe5Z8vxxfyqUP_calatrava-4.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Heinle, Wisher und Partner Architekci projektują w Krakowie
Heinle, Wisher und Partner Architekci projektują w Krakowie

Dziś każde miasto chce mieć swoje centrum nauki – placówki takie są bowiem niezwykle atrakcyjnymi ob ...

Projekt zielonej biblioteki
Projekt zielonej biblioteki

Projekt zielonej biblioteki sami architekci nazwali „Zielonym statkiem kosmicznym” - co od razu suge ...

Dom jednorodzinny w nowym wydaniu
Dom jednorodzinny w nowym wydaniu

Polskie miasta i wsie pełne są domów jednorodzinnych sprzed 30, 40, 50 lat. Zwykle nie są to wysokie ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera