Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Harfa Calatravy

 

Czas czytania: ~2 min


GZyiCKukOc8ppWHgk1Ny5AImgJnrmqAAHYwCIKNtpRuyFv9IP0p6hVp1F4kG_calatrava-bridge.jpg
Ehud Olmert, burmistrz Jerozolimy, chciał, by w najstarszym mieście świata, którego architektura kojarzy się z Bazyliką Grobu Świętego czy złotą Kopułą na Skale, stanął najpiękniejszy most. 25 czerwca został on uroczyście oddany do użytku.
sH42HRbogLFdTOJhNflQAyJPPhZHJA2l4F68puiKma8g2N8tTQpa4MZp5LDo_calatrava-2.jpg
Zaprojektowana przez Santiago Calatravę przeprawa łączy tradycję i nowoczesność. Zaawansowana technologia mostu wantowego ubrana została w formę nawiązującą do kształtu harfy – instrumentu biblijnego króla Dawida, który ustanowił miasto stolicą Królestwa Izraela. Kolor biały z kolei jest ukłonem w stronę tradycji – wiele budynków w Jerozolimie wykonanych jest z lokalnego wapienia. Ten materiał pokrywa również betonowe przyczółki, na których wsparty jest pomost. Biel podkreśla też lekkość i transparentność konstrukcji. Most autorstwa hiszpańskiego architekta jest elementem szeroko zakrojonego przedsięwzięcia – usprawniania transportu szynowego w Jerozolimie. Władze miejskie powierzyły Calatravie zaprojektowanie jego najbardziej reprezentacyjnego odcinka. Most stanowi bramę do miasta od zachodu i znajduje się w pobliżu głównego dworca autobusowego. To najwyższa konstrukcja w mieście i, co za tym idzie, jeden z najlepiej widocznych punktów w krajobrazie Jerozolimy. Jest też obiektem silnie oddziałującym na wyobraźnię – jego kształt przywołuje skojarzenia widzów nie tylko z harfą, ale i choćby masztem żaglowca. Gigantyczna harfa ma 360 m długości i 66 strun – lin, przymocowanych do wysokiego na 120 metrów, stalowego pylonu. Jest on najciekawszym elementem wizualnym mostu: pochylony w dolnej części, dynamicznie się załamuje, zmieniając kierunek ku górze. Liny z kolei tworzą paraboliczną, trójwymiarową strukturę, podkreślającą ekspresję i wewnętrzne napięcie konstrukcji. Załamany pylon pochylony jest w kierunku centrum miasta, pełniąc funkcję specyficznego drogowskazu. Wykonany ze stali pomost płynnie wygina się w kształt zbliżony do litery „S” i mieści tory oraz kładkę dla pieszych. Ta ostatnia poprowadzone jest podświetlanym w nocy chodnikiem wykonanym z półprzezroczystego szkła. Most zawieszony jest na wysokości 6,5 m nad ul. Shazar – jedną z najbardziej ruchliwych w mieście oraz Jaffa Road i Herzl Boulevard. Jego zadaniem jest ułatwienie komunikacji pieszej i sprawienie, że ten fragment miasta stanie się bardziej przyjazny dla ludzi. Ma on jednak pełnić nie tylko funkcje komunikacyjne – jest ramą dla znajdującego się poniżej publicznego placu. Budowa mostu trwała 6 lat i pochłonęła 73 mln dolarów.
eMP9fAa3l86nag14P2o7rX8WQ6BCpXE1feVqFjo9yZC9SEYiXxJD1Av9Msop_calatrava-3.jpg
OUk6TQmF4Iam9HMXW8iANNGUo34k5wxd7O6Bzhcx8J60Gxuwe5Z8vxxfyqUP_calatrava-4.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017
Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017 zostały właśnie docenione. Po raz drug ...

Niezwykły dom dla gości
Niezwykły dom dla gości

Dom dla gości, jaki pracownia Studio 512 zaprojektowała w Teksasie sami autorzy projektu architekton ...

Skra – wyniki konkursu architektonicznego
Skra – wyniki konkursu architektonicznego

Konkurs architektoniczny na projekt nowego zagospodarowania terenu sportowego Skra w Warszawie władz ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera