Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Frank dla Aarona, Aaron dla Franka?

 

Czas czytania: ~2 min


d8dC1i2dXA16nlfxbxbZhwxBbOD1C9YkDah6hPvoJvT0hayfoIc2jAT0GvBx_frank.jpg
Podczas tegorocznego Biennale Architektury w Wenecji Złotym Lwem za osiągnięcia życia zostanie uhonorowany Frank Gehry. Decyzja zapadła na spotkaniu zarządu Biennale, które odbyło się 27 czerwca w Palazzo Querini Dubois. Propozycję przyznania tego prestiżowego wyróżnienia Gehry’emu zgłosił dyrektor zarządu – Aaron Betsky. Jego zdaniem, amerykański architekt jak nikt inny zasługuje na tę nagrodę, bo też jak nikt inny zmienił oblicze współczesnej architektury. Jego twórczość, będąca nieustannym eksperymentem artystycznym, doskonale wpisuje się w myśl przewodnią tegorocznego Biennale – to przykład architektury „poza budynkiem”, czyli takiej, która wykracza poza jej tradycyjnie rozumiane ramy. Zdaniem Betsky’ego, Gehry uwolnił architekturę od ograniczeń modernistycznego „pudełka” i tradycyjnej praktyki budowlanej, pokazując, że rozwiązania techniczne, które oferuje architektura, nie znaczą nic, jeżeli nie są użyte do tworzenia kulturalnych artefaktów, pozwalających na nowo zrozumieć świat. Aaron Betsky twierdzi również, że żaden inny żyjący architekt nie pokazał tak wyraźnie, jak piękne i efektywne jednocześnie mogą być eksperymenty architektoniczne. Gehry jest jednym z najbardziej znanych architektów na świecie, a swoją sławę zawdzięcza przede wszystkim takim realizacjom, jak Guggenheim Museum w Bilbao (1998), czy Walt Disney Concert Hall (2005). Znakiem rozpoznawczym jego budynków są powyginane, zdekonstruowane formy o pochylonych ścianach, zbliżone nieco do kolażu ze względu na zestawienia różnych, pozornie nie pasujących do siebie materiałów, takich jak beton, kamień, druciana siatka czy blacha. Według Betsky’ego, wyjątkowość Franka Gehry’ego polega również na tym, że był on pierwszym architektem, który docenił projektowanie komputerowe. Dostrzegł w nim nie tylko narzędzie ułatwiające proces tworzenia, ale też możliwość wyzwolenia architekta od ograniczonego pola widzenia i możliwość stworzenia każdej formy, jaką tylko jest on w stanie sobie wyobrazić. Nie kwestionując decyzji szacownej Komisji, można się zastanawiać, czy przypadkiem propozycja Betsky’ego nie jest trochę ukłonem kuratora w stronę swojego starego mistrza. Betsky pracował w biurze Gehrego w latach 80-tych. Curators Powership!
BgCe7lDh3aWqioEEVeEIQgYEoDpGMov1Z3wCWYL6kYaIKP7aknuZylLO0bOv_fgehry-muzeum-guggenheima.jpg
QbJELUoAxnd82FkthST9CtkrZgrqEqhdixsv4G1JjHtIKnGi0ZPXPra5iSWz_fgehry-dancing-house.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017
Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017 zostały właśnie docenione. Po raz drug ...

Niezwykły dom dla gości
Niezwykły dom dla gości

Dom dla gości, jaki pracownia Studio 512 zaprojektowała w Teksasie sami autorzy projektu architekton ...

Skra – wyniki konkursu architektonicznego
Skra – wyniki konkursu architektonicznego

Konkurs architektoniczny na projekt nowego zagospodarowania terenu sportowego Skra w Warszawie władz ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera