Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Frank dla Aarona, Aaron dla Franka?

 

Czas czytania: ~2 min


d8dC1i2dXA16nlfxbxbZhwxBbOD1C9YkDah6hPvoJvT0hayfoIc2jAT0GvBx_frank.jpg
Podczas tegorocznego Biennale Architektury w Wenecji Złotym Lwem za osiągnięcia życia zostanie uhonorowany Frank Gehry. Decyzja zapadła na spotkaniu zarządu Biennale, które odbyło się 27 czerwca w Palazzo Querini Dubois. Propozycję przyznania tego prestiżowego wyróżnienia Gehry’emu zgłosił dyrektor zarządu – Aaron Betsky. Jego zdaniem, amerykański architekt jak nikt inny zasługuje na tę nagrodę, bo też jak nikt inny zmienił oblicze współczesnej architektury. Jego twórczość, będąca nieustannym eksperymentem artystycznym, doskonale wpisuje się w myśl przewodnią tegorocznego Biennale – to przykład architektury „poza budynkiem”, czyli takiej, która wykracza poza jej tradycyjnie rozumiane ramy. Zdaniem Betsky’ego, Gehry uwolnił architekturę od ograniczeń modernistycznego „pudełka” i tradycyjnej praktyki budowlanej, pokazując, że rozwiązania techniczne, które oferuje architektura, nie znaczą nic, jeżeli nie są użyte do tworzenia kulturalnych artefaktów, pozwalających na nowo zrozumieć świat. Aaron Betsky twierdzi również, że żaden inny żyjący architekt nie pokazał tak wyraźnie, jak piękne i efektywne jednocześnie mogą być eksperymenty architektoniczne. Gehry jest jednym z najbardziej znanych architektów na świecie, a swoją sławę zawdzięcza przede wszystkim takim realizacjom, jak Guggenheim Museum w Bilbao (1998), czy Walt Disney Concert Hall (2005). Znakiem rozpoznawczym jego budynków są powyginane, zdekonstruowane formy o pochylonych ścianach, zbliżone nieco do kolażu ze względu na zestawienia różnych, pozornie nie pasujących do siebie materiałów, takich jak beton, kamień, druciana siatka czy blacha. Według Betsky’ego, wyjątkowość Franka Gehry’ego polega również na tym, że był on pierwszym architektem, który docenił projektowanie komputerowe. Dostrzegł w nim nie tylko narzędzie ułatwiające proces tworzenia, ale też możliwość wyzwolenia architekta od ograniczonego pola widzenia i możliwość stworzenia każdej formy, jaką tylko jest on w stanie sobie wyobrazić. Nie kwestionując decyzji szacownej Komisji, można się zastanawiać, czy przypadkiem propozycja Betsky’ego nie jest trochę ukłonem kuratora w stronę swojego starego mistrza. Betsky pracował w biurze Gehrego w latach 80-tych. Curators Powership!
BgCe7lDh3aWqioEEVeEIQgYEoDpGMov1Z3wCWYL6kYaIKP7aknuZylLO0bOv_fgehry-muzeum-guggenheima.jpg
QbJELUoAxnd82FkthST9CtkrZgrqEqhdixsv4G1JjHtIKnGi0ZPXPra5iSWz_fgehry-dancing-house.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera