Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Spaghetti po japońsku

 

Czas czytania: ~2 min


576fdFD4Io1ul5k0ScetvTDvnoec4Ux6kWE84vwUqOnoFaWqfQzYKAFT4iAi_isozaki00.jpg
Włoska kolej nie oszczędza na dworcach. W Neapolu budynek głównej stacji zaprojektowała Zaha Hadid, we Florencji – Norman Foster. Następna na liście jest Bolonia, a gwiazdą, której nazwisko wzbogaci „dworcową” kolekcję – Arata Isozaki. Bolonia jest ważnym węzłem komunikacyjnym na trasie łączącej kontynent europejski z basenem Morza Śródziemnego oraz duże miasta włoskie. W ramach projektu modernizacji transportu kolejowego we Włoszech budowana jest linia, przeznaczona dla szybkich pociągów (TAV), łącząca Bolonię z Florencją i Mediolanem, a kropką nad „i” tej inwestycji będzie nowy dworzec kolejowy. Na powierzchni 180 tysięcy m² znajdzie się nie tylko właściwa stacja (42 tysiące m²), ale także przestrzeń komercyjna i usługowa – biura, hotele i centrum handlowe. Przewiduje się, że po modernizacji stację będzie odwiedzać ok. 180 tysięcy pasażerów dziennie. Konkurs na projekt nowego dworca głównego w Bolonii został ogłoszony w 2007, a rozstrzygnięty w ostatnich dniach czerwca tego roku. Wpłynęły na niego projekty 52 biur architektonicznych, a do ścisłego finału zakwalifikowało się 12 pracowni: 5+1AA architectural studio (Włochy); Arata Isozaki and associates (Japonia) we współpracy z Ove Arup & Partners International Ltd i włoskim biurem M+T & Partners; Cruz y Ortiz Arquitectos (Hiszpania); Ingenhoven Architekt (Niemcy); Jean Nouvel (Francja); M.B.M. z Carlo Aymonino (Hiszpania), MVRDV (Holandia); Ricci & Spaini (Włochy); Skidmore Owings & Merril (USA) z Peterem Eisenmanem i Sartogo; Souto de Moura Arquitectos (Portugalia) z Davidem Chipperfieldem (Londyn); Stefano Boeri (Włochy) i UN Studio (Holandia). Najlepszy okazał się projekt japońskiego mistrza, który ujął jury grą świateł i cieni. Budynek ma plan prostokąta, a jego dach podzielony jest na różnokształtne moduły, w których znajdują się wgłębienia, przypominające leje. Wewnątrz budynku leje te pełnią funkcję słupów-świetlików: przez wycięte w ich powierzchni okrągłe otwory wpada dzienne światło, które rzuca refleksy na ściany i podłogi. Efekt świetlistości i eteryczności podkreśla wszechobecna biel i szkło. Z prostym, geometrycznym kształtem bryły kontrastuje wnętrze dworca, w którym dominują płynne linie i łagodne krzywizny. Szacowany koszt inwestycji to 340 milionów euro.
zZS4ka0IFzqgVlqcb2l8I0ek6vTcg2AuxYZd1eFyEoLfixOOG0xs9B8Wy84B_bolonia.jpeg
0JThPcyZKsYDv3DL6fyekJlRpbrrYN0BRuVkJXLnRr0mPALePxHmkeAu1cem_bolonia2.jpeg
6i3DXeYHGfNvXnPRzb7S32NpPO1QJkYrNkB0C9lbjPQfTQEvwgFTzEGbZtg9_bolonia3.jpeg
HA5xIwaa4XWKmA702JiMMMDW21JvLRrle5AA7DhTeAAvI4ytZavxwDRyNcZQ_bolonia4.jpeg
5mFiO5b5s5X69XIbv1rRxeThQwI35KEUwNVXLEkUmgd6RPjNXz3zNcis6GZV_bolonia5.jpeg

Podepnij swój artykuł

tagi

Muzeum Szpiegostwa – bryła architektoniczna pełna tajemnic
Muzeum Szpiegostwa – bryła architektoniczna pełna tajemnic

W połowie lipca 2019 roku w Waszyngtonie zostanie otwarte Międzynarodowe Muzeum Szpiegostwa - Intern ...

Webinarium Dimplex: Pompy ciepła w praktyce. Studium przypadku cz.2 - budownictwo jednorodzinne
Webinarium Dimplex: Pompy ciepła w praktyce. Studium przypadku cz.2 - budownictwo jednorodzinne

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

Webinarium Saint-Gobain: Villa Metro jako przykład zrównoważonego projektowania
Webinarium Saint-Gobain: Villa Metro jako przykład zrównoważonego projektowania

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera