Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Kultura w schronie

 

Czas czytania: ~5 min


8BWYLTTQ2HRi5zLCR0e5kzUSWEmK7EyubzlDN5usoXg1b3XjK8FFToDCKAxN_i-nagroda-ch-architekci1.jpg

Fot. I nagroda: CH+ Architekci z Wrocławia

Schron przeciwlotniczy – to jedyny istniejący obiekt na terenie, na którym budowane jest osiedle Nowe Żerniki. Już choćby z tego powodu planowane w tym miejscu Centrum Kultury i Aktywności Lokalnej jest obiektem wyjątkowym. Piotr Fokczyński, główny architekt Wrocławia i jeden z sędziów w konkursie podkreśla, że siedziba Centrum Kultury traktowana jest jak okręt flagowy całego założenia.

Projektowi osiedla Nowe Żerniki towarzyszy idea, by nie była to kolejna deweloperska inwestycja, wyzyskująca w maksymalnym stopniu teren nie oferująca mieszkańcom nic poza mieszkaniem. Twórcy osiedla odwołują się do społecznych idei osiedli sprzed wojny, chcą stworzyć tu miejsce przyjazne i budujące relacje, nic więc dziwnego, że właśnie Centrum Kultury i Aktywności Lokalnej traktowane jest tu priorytetowo.

drlFkfgae8cAQO1NvSRYIw1lWkhX73nDVAWTtpuOgVaRonKt12yJMz6CrRzt_i-nagroda-ch-architekci2.jpg

Fot. I nagroda: CH+ Architekci z Wrocławia

Zadanie konkursowe nie było łatwe: należało opracować projekt adaptacji budynku schronu na potrzeby Centrum Kultury, zaplanować najbliższe otoczenie obiektu, a wszystko to wpisać w ideę przewodnią osiedla oraz stylistycznie dopasować do ogólnego wyrazu okolicy (która wszak dopiero jest zabudowywana). Bunkier powstał w 1942 roku wg projektu Richarda Konwiarza, ma ponad 22 metry długości, prawie 17 metrów szerokości i 8 wysokości. Ściany zewnętrzne są grube na 2 metry.

Do pierwszego etapu konkursu swój akces zgłosiło ponad 100 pracowni, ostatecznie prace konkursowe złożyło 47 biur; jury do drugiego etapu zakwalifikowało osiem. I to z grona złożonych przez te osiem zespołów projektów wybrano laureatów.

xyWW667rIbc8nZrpqS9DOKe2GEurJOh2sJK3pa2KUmA5ZXMpEvYpAlWBvSDn_i-nagroda-ch-architekci4.jpg

Fot. I nagroda: CH+ Architekci z Wrocławia

I nagrodę w konkursie otrzymała propozycja, zgłoszona przez Wojciecha Chrzanowskiego i jego pracownię CH+ Architekci z Wrocławia. W uzasadnieniu werdyktu członkowie jury podkreślili dojrzałość pracy i jej skromność: fakt, że nie epatuje niepotrzebnymi środkami wyrazu, doskonale podkreślając relacje pomiędzy starymi nowymi elementami budowli. Określono to wręcz tak: „Potencjał tego obiektu jest odwrotnie proporcjonalny do ilości używanych środków wyrazu”.

Jury doceniło zwłaszcza „dyspozycje przestrzenne i sposób powiązania różnych bloków funkcjonalnych, dające bogaty potencjał różnych zdarzeń i interakcji. A przy tym czyni obiekt w obiorze użytkowników dostępnym, egalitarnym i demokratycznym. Dokładnie takim jak kultura, którą ma upowszechniać i rozwijać w swych wnętrzach. Dodatkowo podkreśla tę cechę pełna dostępność dla wszystkich grup wiekowych i osób zazwyczaj wykluczonych z czynnego udziału w kulturze. Konsekwentne przeprowadzenie programu na niemal jednym poziomie prowokuje wręcz do ciągłej wymiany i fluktuacji myśli i idei, co może tylko pozytywnie wpłynąć na poziom i jakość zdarzeń kulturalnych”. Architektowi udało się przełamać zwartą, surową, zamkniętą bryłę schronu i stworzyć obiekt zachęcający do wejścia, zapraszający, przyjazny.

cVGt9e1CthzXxvcJ9MtG5ML6GpBScS5WN2sn1B22tgIfGXTXloeuYzPwS3iT_ii-nagroda-pag-pracowniaglowacki-1.jpg

Fot. II nagroda: PAG Pracownia Architektury Głowacki z Wrocławia

II nagroda także przypadła zespołowi z Wrocławia – otrzymała ją pracownia PAG Pracownia Architektury Głowacki. Architekci nadbudowali schron, a wokół budynku utworzyli zespół zabudowy oraz przestrzeń publiczną, ukształtowaną tak, aby podkreślać przebieg osi widokowych, jak można przeczytać w uzasadnieniu: „Jury było oczarowane, jakością architektury i siłą komunikatu przestrzennego. Jednocześnie doceniono trafność większości decyzji przestrzennych (na czele ze zlokalizowaniem sali widowiskowej na parterze schronu). Bardzo zgrabnie i z dużym wyczuciem wprowadzono dodatkową bryłę wkomponowaną w teren, obsługującą funkcjonalnie całość założenia. Decyzja ta pozwala na znaczne zredukowanie uciążliwości związanych z dostępem do funkcji, cały czas pozostawiając silne atuty rażenia prostym i czytelnym wyrazem przestrzennym. Bardzo wysoko oceniono decyzje powiązania kompozycyjnego terenów zewnętrznych obiektu z projektowanymi osiami urbanistycznymi. Szczególna uwagę zwracał wielofunkcyjny pomost przerzucony nad efektownym rozlewiskiem wodnym, wprowadzający oś ‘bazarkową’ w samo epicentrum przyszłych zdarzeń kulturalnych”.

A98aI84qKm5mMMu5Q0jxrqDzS4L21JoU9yVGKzOMhoMSzFosVADWtgnKCCzK_wyroznienie-r-132-architekci-1.jpg

Fot. Wyróżnianie: R 132 Architekci

7xNWWTE9saisuD4ZHKFiy3VosHesRKFvPVuFiiaoATznqwRhFRx3PtwvEMOL_wyroznienie-r-132-architekci-2.jpg

Fot. Wyróżnianie: R 132 Architekci

W konkursie przyznano też trzy wyróżnienia równorzędne – wszystkie przypadły w udziale zespołom z Warszawy.
Jedno z nich otrzymała pracownia R 132 Architekci Dżafar Bajraszewski Piotr Steckiewicz. Jak opisało ją jury konkursu: „Praca bardzo odważna i wyrazista formalnie. Także bardzo innowacyjna w zakresie dyspozycji funkcjonalnych. Zdaniem Jury, bardzo dobrze wpisuje się w filozofię prowadzenia tego typu ośrodka kultury lokalnej. Bardzo dobrze ustawiona kompozycja architektoniczna z dominującą rolą istniejącego schronu i sekwencją poszczególnych funkcji rozsypanych na zasadzie ‘randomplay’.”

6sgecM1kGfRjDJyc0zCd9UX5JpycKszy22Zgj0YbfPWBALMOXDbN1pW6Xxvj_wyroznienie-wxca-group-1.jpg

Fot. Wyróżnianie: WXCA

fZsBlOnH0Rf8p0J8rkjy8itmBXWVOi1wPPhSOV1ZM6Zq8pW0bh5g1kVynZdC_wyroznienie-wxca-group-3.jpg

Fot. Wyróżnianie: WXCA

Drugie wyróżnienie przypadło w udziale pracowni WXCA. Ich pracę można opisać jako zespół luźno rozmieszczonych bloków funkcjonalnych na wspólnej szynie urbanistyczno-architektonicznej. Jury podkreśliło: „Należy podziwiać niesamowitą konsekwencję w realizacji tego zamysłu oraz jakość jej przedstawienia za pomocą środków graficznych”.

MBp2C9JHEaz1wFe7wQ1OgL7ik9nZeUMXIvxLWTitALbjHAKg71SrzUdyaymP_wyroznienie-81wawpl1.jpg

Fot. Wyróżnianie: 81.WAW.PL

mICNYGEME8DJR9g4sxSxxNqvpW2VZdQpEAvzQrcx9zRuPv21fIaSoRNDTgoc_wyroznienie-81wawpl4.jpg

Fot. Wyróżnianie: 81.WAW.PL

Dostrzeżona została także propozycja biura 81.WAW.PL. to projekt, który „poprzez duży dziedziniec rozpięty pomiędzy dwoma blokami funkcjonalnymi daje zamawiającemu spory potencjał w organizacji wszelkiego rodzaju wydarzeń plenerowych, także luźno związanych z aktywnościami prowadzonymi w salach”.

Fot. MALWA PROJEKT

Fot. Tomasz Lichota Architekt GAP – Gabinet Projektowy

Fot. VROA ARCHITEKCI

Poza pięcioma nagrodzonymi w II etapie konkursu znalazły się też prace pracowni: VROA ARCHITEKCI; Tomasz Lichota Architekt GAP – Gabinet Projektowy; LUWE ARCHITEKCI Łukasz Węcławski oraz MALWA PROJEKT arch. Joanna Wachowicz.

Źródło: nowezerniki.pl


Podepnij swój artykuł

tagi

Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji
Rusza XI edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL - czekamy na zgłoszenia realizacji

Zapraszamy do udziału w jedenastej edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wsp ...

Wieża ciśnień w Ciechanowie jak nowa
Wieża ciśnień w Ciechanowie jak nowa

Wieża ciśnień w Ciechanowie – to jeden z najbardziej znanych obiektów architektonicznych w tym mieśc ...

Mirosław Nizio projektuje na Ukrainie
Mirosław Nizio projektuje na Ukrainie

Pracownia Nizio Design International Mirosława Nizio, we współpracy z ukraińskim biurem Project Sys ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera