Kto do dworca ? - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Kto do dworca ?

 

Czas czytania: ~2 min


JjPjXIyYJRe12ZSPEdCUjvBInzYRtnWQfDXV8HlNe4hVzsafiIM1CJoZVxoZ_port.jpg
W ubiegły czwartek firma Port Authority of New York and New Jersey zaprezentowała trzy koncepcje przebudowy terminalu autobusowego na Manhattanie. Ze zwykłego dworca ma się on przekształcić w nowoczesny wieżowiec. Porth Authority w Midtown na Manhattanie to najważniejszy dworzec autobusowy w Nowym Jorku. Codziennie korzysta z niego około 200 tysięcy pasażerów. Projekt modernizacji zakłada nadbudowanie nad terminalem wieżowca o powierzchni 1,3 miliona stóp kwadratowych. Znajdą się w nim pomieszczenia niezbędne dla funkcjonowania dworca oraz biura. Deweloperem są spółki Vornado Realty Trust i Larence Ruben Company, które wykupiły prawa do terminalu Port Authority na 99 lat. Budowa ma ruszyć pod koniec przyszłego, albo na początku 2010 r., ale jeszcze nie wiadomo, komu zostanie powierzony projekt biurowca. Ważą się losy trzech koncepcji, przedstawionych przez znane biura architektoniczne: Rogers Stirk Harbour & Partners z Wielkiej Brytanii oraz Pelli Clarke Pelli i Kohn Pedersen Fox ze Stanów Zjednoczonych. Amerykańskie pracownie zaproponowały projekty, operujące prostymi formami i szklanymi elewacjami. Koncepcja studia Kohn Pedersen Fox Architects to strzelista, lśniąca, pokryta szkłem wieża wysoka na 48 pięter. Jej gładka, odbijająca światło powierzchnia i mocno zaakcentowane narożniki przywołują skojarzenia z bryłą lodu. Projekt biura Pelli Clarke Pelli Architects z kolei to 47-piętrowy, monolityczny blok, którego północną i południową elewację akcentują i urozmaicają kurtynowe ściany, pokrywające powierzchnie budynku motywem monumentalnych fal. Od propozycji amerykańskich architektów zdecydowanie odbiega koncepcja biura Richarda Rogersa, które dla Nowego Jorku zaprojektowało już Tower 3, mającą stanąć na miejscu World Trade Center. Projekt biurowca dla Port Authority zakłada budowę 42-piętrowej wieży, skomponowanej z czterech prostopadłościennych brył – pudełek, umieszczonych jedno nad drugim. Elewacje urozmaicają stalowe kratownice, która nadając budynkowi technologiczny i industrialny charakter. Choć podobne elementy często występują w pracach Rogersa, to jednak w tym wypadku czytelne są nawiązania do wczesnych jego projektów, między innymi paryskiego Centre Pompidou. Oprócz budowy wieżowca, przewiduje się modernizację istniejącego dworca, min. dodanie 17 peronów i unowocześnienie istniejących oraz budowę nowych ruchomych schodów. Projekt ma zostać wybrany w ciągu najbliższych 2 miesięcy. Szacunkowy koszt inwestycji to 500 milionów dolarów.

Podepnij swój artykuł

tagi

Villa Metro – porządek w chaosie
Villa Metro – porządek w chaosie

Villa Metro – to nowoczesny i ekologiczny biurowiec, który stanął w zbiegu kilku wyjątkowo ruchliwyc ...

CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci
CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci

CWA House – realizacja architektoniczna z pracowni Beczak / Beczak Architekci – powstała niedaleko W ...

Dom Kota – niezwykła realizacja architektoniczna pod Szczecinem
Dom Kota – niezwykła realizacja architektoniczna pod Szczecinem

Dom Kota – to budynek dla zwierząt. Powstał na terenie schroniska w miejscowości Dobra pod Szczecine ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera