Jazda obok mostu - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Jazda obok mostu

 

Czas czytania: ~3 min


Konkurs FUTUWAWA

 

RpbTGkGDM0njULEEJCfeVxhSgKs5Kmi2HuwyUR6amKDnz4bDB4svgASTYkxI_futuwawa-kladka01.jpg

Przegląd projektów FUTUWAWA – to coroczne wydarzenie, mające na celu prezentację pomysłów i wizji dla Warszawy. Architekci, projektanci, artyści nadsyłają tu swoje koncepcje różnych rozwiązań dla miasta – od prostych i łatwych w realizacji po zupełnie futurystyczne i utopijne. Są tu wizje urbanistyczne, architektoniczne, są projekty sztuki w przestrzeni publicznej. Zebrane na stronie internetowej projekty poddawane są następnie ocenie – osobno swoją opinię wydają zaproszeni do jury specjaliści, osobno – internauci, a więc potencjalni odbiorcy i użytkownicy nadsyłanych projektów.

gt1PIAoiKzBNxExbtr9BkIacVegbRAkoY64BQx24UhiCY2Cgi2zPCv2526Id_futuwawa-kladka03.jpg
DNLpVZU2sROXq6OoMnRAVGdplUxZf40lHigBRNiNdIrj6V2O0pDcNQMJXUIH_futuwawa-kladka04.jpg

W tegorocznej edycji przeglądu FUTUWAWA oceniano 77 zgłoszonych pomysłów. Najwięcej głosów internautów zdobył projekt, opracowany przez Kamę Wybieralską i Mikołaja Molendę. Zaproponowali oni budowę ścieżki rowerowej – jednak nie do końca typowej, bo biegnącej po kładce, podwieszonej do warszawskiego Mostu Poniatowskiego nieco powyżej poziomu jezdni.

rl0iDBkdIYcCgvuVzQKjIYfcU9h6mvM8LusIiEG59KWOklXGGmruOrVuYKWt_futuwawa-kladka05.jpg
jFAaMz9KBp2cDf5mxK0EaSKKzG5IK78pFxmw9pczuh6ycRy7bzMeKa19BQqs_futuwawa-kladka06.jpg

Ów most jest najpopularniejszą przeprawą przez Wisłę – najbardziej uczęszczaną tak przez rowerzystów, jak i pieszych. Projektanci kładki (oraz każdy, kto choć raz jechał tym mostem) zauważyli: „Wspólna komunikacja odbywa się dwoma chodnikami o szerokości 2,4 m, które w miejscach krytycznych zwężają się do 1,6 m. Chodniki sąsiadują bezpośrednio, nieoddzielone barierą ochronną, z jedną z ważniejszych arterii komunikacyjnych w centrum Warszawy. Dwupasmowa jezdnia nie ma pobocza, a kierowcy nierzadko przekraczają przepisy przemierzając rzekę z prędkościami dochodzącymi do 100 km/h. W tej sytuacji rozsądnym wyborem dla wielu rowerzystów jest poruszanie się po chodniku, co generuje nie tylko ogromy dyskomfort, ale także śmiertelne niebezpieczeństwo, zarówno dla nich samych, jak i dla pieszych. Wraz z prognozowanym wzrostem ruchu samochodowego i ze zwiększającą się co roku ilością rowerzystów, także dzięki rowerom miejskim Veturillo, problem infrastruktury na Moście Poniatowskiego staje się naglący”.

Pp6EQknVE485vfwmhhQ2KSemRXQZbIC9IxKRMEGL1cl7yMnXfszRwHE8y7vo_futuwawa-kladka07.jpg

Infrastruktura rowerowa w Warszawie od kilku lat rozwija się coraz lepiej, wciąż jednak wolniej niż popularność roweru jako środka lokomocji. Trasa, wiodąca przez Most Poniatowskiego jest jedną z najmniej wygodnych i najbardziej niebezpiecznych w mieście. Dlatego też Kama Wybieralska i Mikołaj Molenda wymyślili, aby – wykorzystując strukturę nośną mostu – podwiesić poniżej niego specjalną kładkę dla rowerzystów. Szeroka na trzy metry, wykonana w lekkiej, stalowej konstrukcji kładka odseparowałaby jadących rowerami od ruchu na jezdni oraz od pieszych. Jak podkreślają autorzy: „Przewidywana wartość inwestycji jest ułamkiem kosztów, które miasto musiałoby ponieść, aby stworzyć nową, samonośną przeprawę pieszo-rowerową przez Wisłę. Lokalizacja kładki rowerowej poniżej poziomu jezdni dodatkowo separuje jej użytkowników od hałasu komunikacyjnego, daje bliższy kontakt z Wisłą, a także pozwala spojrzeć na zabytkową konstrukcję mostu z niespotykanej perspektywy”.

pBUQQyboA05YyM5SAv5MH1UKWk1NR8bMxp16l1ZbYGFTXcYABwt3djeSixXI_futuwawa-kladka02.jpg

Most Poniatowskiego – to zabytek, jednak lekka konstrukcja kładki nie stanowiłaby znaczącej ingerencji w jego strukturę. „Decyzja o lokalizacji kładki od południowej strony mostu jest warunkowana niemożliwością bezkolizyjnego połączenia jej biegu z istniejącymi ciągami komunikacyjnymi bez znacznych wyburzeń elementów zabytkowych, a także analizą nasłonecznienia” – piszą projektanci. Ścieżka za pomocą ramp i platform z poziomu chodnia schodziłaby niejako na zewnątrz mostu, aby biec wzdłuż jego południowej strony nieco poniżej poziomu jezdni. Tak, gdzie byłoby to konieczne, kładka „wracałaby” na chodnik (np. przy skrzyżowaniach), jednak większość trasy byłaby zupełnie odseparowana od ruchu pieszego i samochodowego.

Projekt wzbudził wiele komentarzy i emocji, wywoła jednak przede wszystkim pozytywne reakcje. Może dzięki temu, że zdobył taką popularność, zostanie kiedyś zrealizowany?

Strona internetowa FUTUWAWA: futuwawa.pl



Podepnij swój artykuł

tagi

Nowoczesny dom jednorodzinny na pochyłej działce
Nowoczesny dom jednorodzinny na pochyłej działce

Nowoczesny dom jednorodzinny projektu Łukasza Lewandowskiego stanął kilka lat temu w Rybniku. Na pro ...

Villa Metro – porządek w chaosie
Villa Metro – porządek w chaosie

Villa Metro – to nowoczesny i ekologiczny biurowiec, który stanął w zbiegu kilku wyjątkowo ruchliwyc ...

CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci
CWA House – nieregularna bryła architektoniczna od Beczak / Beczak Architekci

CWA House – realizacja architektoniczna z pracowni Beczak / Beczak Architekci – powstała niedaleko W ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera