Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Strażnik portu

 

Czas czytania: ~2 min


IyPV1uIL7CA57oFRiB0C2DEZhaMUff1aQVB6fLbNTLkb8t2Qn2QM4QG4fYt3_denton-corker-marshall.jpg
Santiago Calatrava narzeka, że współczesna architektura zapomniała o mostach i nie traktuje ich z należną estymą. Oskarżeniom tym zadali kłam architekci z międzynarodowego biura Denton Corker Marshall, których projekt zwyciężył w konkursie na most Te Wero w Auckland w Nowej Zelandii. Będzie to podwójny zwodzony most, wykonany z aluminium i przeznaczony dla komunikacji publicznej oraz pieszych i rowerzystów. Przeprawa będzie łączyć centrum miasta z dzielnicą Wynyard – przemysłowym terenem na nabrzeżu, który poddawany jest obecnie rewitalizacji (realizacja tego projektu jest zaplanowana na 25 lat). Denton Cocker Marshall: „Pomost podzielony jest wzdłuż na dwie niezależne od siebie części – południową, która jest dłuższa i szersza i mieści dwupasmową ulicę oraz północną, o szerokości 6 m, przeznaczoną na ścieżki piesze i rowerowe. Projektując Te Wero, musieliśmy wziąć pod uwagę przepływające pod nim duże statki – po otwarciu mostu powstanie przestrzeń o rozpiętości 40 m, która umożliwi im swobodny dostęp do portu. W tym czasie podniesione pomosty będą się układać w strukturę w formie litery „V” oraz tworzyć kąt ostry z podtrzymującym je, 60-metrowym masztem. Aerodynamiczna sylwetka wszystkich elementów mostu jest nawiązaniem do kształtu żagli nowoczesnych jachtów wyścigowych. Kiedy pomosty są opuszczone, samotny maszt stoi jak wartownik w centrum portu. W momencie ich podnoszenia zaczyna się transformacja – „żagle” wznoszą się, rozdzielają i obracają tak, że dotychczasowe krawędzie stają się teraz frontem. Potem ruch zamiera, a trzy górujące nad portem elementy przeprawy tworzą dynamiczną, elegancką kompozycję”. Konkursowe jury było zgodne. Jego przewodniczący, John Hunt – profesor na Wydziale Architektury Uniwersytetu w Auckland, wyjaśnił, że projekt Denton Cocker Marshall to wyjątkowa koncepcja, która wyróżniała się na tle pozostałych zarówno pod względem artystycznego poziomu projektu, jak i innowacyjności oraz unikalnego sposobu otwierania podwójnego pomostu. Projekt niewątpliwie robi wrażenie i choć wpisuje się w popularną we współczesnej „nadmorskiej” architekturze tendencję do nadawania obiektom kształtu żagli (wystarczy wspomnieć sztandarowy przykład Burj Al Arab, czy, opisywany przez nas niedawno, Trump Ocean Club w Panamie), robi to w bardziej subtelny i mniej oczywisty sposób. Podobnie jak wiele innych projektów biura Denton Cocker Marshall, jest potraktowany w bardzo rzeźbiarski sposób, dzięki któremu most staje się po prostu nowoczesnym, minimalistycznym dziełem sztuki. Przy opracowaniu projektu biuro Denton Cocker Marshall współpracowało z inżynierami z Hyder Consulting i Kenneth Grubb Associates. Inwestycja jest wyceniana na 50 milionów dolarów nowozelandzkich.
7lUY9dIqWwnnwRAgbHV861oaNMsw8nuYHIwpSz3t4vmA3zvAsX2EQzfAsoxo_denton-corker-marshall2.jpg
8GNNJKHKUBGCC0KwHg98GYV6jPGsmhrRR3x9MPpOoqikUrWAAgau7QOC79tW_denton-corker-marshall3.jpg
4GkGeDaenzX3PSzWDlLVgHwPb2trRXHJXYZgku9t44ONZfjyviZ6hvUAKiA0_denton-corker-marshall4.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Webinarium Geberit: Łazienka bez barier
Webinarium Geberit: Łazienka bez barier

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

Brabank – architektura mieszkaniowa obok Muzeum II Wojny Światowej
Brabank – architektura mieszkaniowa obok Muzeum II Wojny Światowej

Brabank – to nazwa składającego się z trzech budynków niewielkiego kompleksu zabudowy mieszkaniowej, ...

B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle
B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle

B3000 – tak nazwano projekt przebudowy i rozbudowy dawnego budynku wielopoziomowego parkingu, jaki o ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera