Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Kwitnie, kwitnie Campus Vitra

 

Czas czytania: ~3 min


wTOH4qnt3EdUq7XrDwnXN23FksIGRDLGzUmhYJ4H837lOdbO1UjsMrwYiG0t_vitra-campus.jpg
Kampus Vitry w Weil am Rhein to miejsce architektonicznej zabawy i eksperymentów, testowania innowacji technologicznych i artystycznych poszukiwań. W latach 1955 – 1981 r. niemiecka siedziba Vitry rozrastała się i powstawały nowe budynki warsztatów i magazynów, które stworzyły kompozycję nieco przypadkową i będącą rodzajem architektonicznej improwizacji. Kiedy w 1981 r. większość kompleksu została strawiona przez pożar, zarząd Vitry postanowił, że nie powstaną tu anonimowe, standardowe czy tymczasowe obiekty. Oczywiście budynki muszą być funkcjonalne i tworzyć przyjazne miejsce pracy, ale jednocześnie powinny dostarczać doznań estetycznych i przyjemności z obcowania z dobrą architekturą. Pierwszy obiekt nowego kompleksu zaprojektował Nicholas Grimshaw. Za nim podążyły następne: Vitra Design Museum autorstwa Franka Gehry’ego, remiza strażacka Zahy Hadid, budynki zaprojektowane przez Tadao Ando i Álvaro Sizę. Składają się one na heterogeniczny zespół współczesnej architektury. Mimo zgromadzenia obiektów sygnowanych przez najjaśniejsze gwiazdy architektonicznej sceny, siedziba Vitry w Weil am Rhein wciąż nie jest dziełem skończonym. Trwa właśnie realizacja trzech kolejnych budynków. Do ich realizacji zaproszono japońskich architektów z biura SANAA - Kazuyo Sejimę i Ryue Nishizawę, Chilijczyka Alejandro Aravenę oraz szwajcarski tandem Jacquesa Herzoga i Pierre’a de Merona.
bVt6CRJPUzAqXvs45H2mEcDSchr2P8G4Z1plwvGqmmzjSe7CvTIMZslIkuGS_vitrasanaa.jpg
Propozycja Japończyków to budynek, w którym mieścić się będzie centrum dystrybucji produktów Vitry – potężna, przykryta ażurowym dachem hala na planie owalu.
JgXDoXyfvhMV6036eKQuYjyFSE7TljnfHdqhgRBad7SF8s1AZV5rVnloTbfK_vitrasanaa2.jpg
Alejandro Aravena zaprojektował natomiast budynek, w którym znajdą się sale, przeznaczone na artystyczne warsztaty. Jego bryła składa się z dwóch części o nieregularnych formach – spoczywającej na ziemi, prostej podstawy oraz nieregularnej piramidy, która sprawia wrażenie, jakby się z niej zsunęła, opierając jedną krawędzią o podłoże. Całość przypomina wiejską chałupę, z której „zjechał” dach wraz z więźbą.
Q631PQMHbIeqHzRdkPrisXnol1p66XOe7OcnZKFuSCpmXoiaZkhn7bRbZ5s1_vitraaravena.jpg
Ed3lLdm1fWYed22CdtkPULETCbxtst70I9kzNBcHruGmXPo4bJJuglSGJUH5_vitraaravena2.jpg
Trzeci nowy projekt to muzeum Vitra Haus, autorstwa Herzoga i de Meurona, w którym architekci również sięgnęli po ikonografię typowego domu, multiplikując ten motyw i tworząc spiętrzoną strukturę identycznych elementów. Ma to nawiązywać do podstawowej działalności Vitry – przemysłowego powielania dzieł sztuki użytkowej. Dwuspadowe dachy poszczególnych segmentów są także ukłonem w stronę form popularnych w architekturze tego regionu. Motyw „tradycyjnego” domu – kubika, z prostym, dwuspadowym dachem pojawił się już wcześniej w twórczości szwajcarskiej pracowni. Dom wybudowany w Leymen we Francji w 1997 roku odczytywać można zupełnie inaczej – jest architektonicznym dysonansem, budynkiem złożonym z kontrastów – archetypem, ubranym w nowoczesną formę, dziecięcym rysunkiem, odlanym z surowego betonu, masywnym domem, przypominającym jednocześnie makietę stojącą w krajobrazie, a jednak oderwaną od otoczenia poprzez ustawienie na lewitującej platformie. Wszystkie trzy obiekty zostaną ukończone w 2009 r., jednak zanim to nastąpi, zostaną zaprezentowane podczas wystawy na weneckim Biennale Architektury – „Building Vitra: New Projects”. Będzie ona miała miejsce w Spazio Culturale Svizzero, w dniach 12-30 września. Cały Vitra Campus i jego otoczenie były tematem sesji fotograficznej, przeprowadzonej przez fotografów: Olivo Barbieri’ego, Gabriele Basilico, Giovanniego Chiaramonte i Paolo De Pietra. Równolegle z ilustracją i interpretacją istniejących obiektów, prezentowane będą modele i materiały opisujące nowe projekty, będące w trakcie realizacji, co umożliwi zwiedzającym prześledzenie drogi, jaka doprowadziła Vitra Campus do osiągnięcia istotnej pozycji na światowej scenie architektonicznej. Uzupełnieniem ekspozycji będzie poprzedzający jej otwarcie wykład Jacquesa Herzoga i Alejandro Araveny, zorganizowany przez fundację Vitra Design we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych w Wenecji.
ySdzec9W9ge0oMkpSNU7P5TKWGYeUavHNpXkJwbuF5F53NTLouDzF0oHN0wC_vitraherzogde-meuron.jpg
L6oN0q64mnwldFdFXl9fDcmqnphAx2Appd5pZrVF6FyvrZhLwROvsU0wMDmi_vitra1.jpeg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Architektura dla kultury ludowej
Architektura dla kultury ludowej

Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego w Sieradzu – to nowa placówka kultury, powołana przez samorzą ...

Kultura w kasynie
Kultura w kasynie

Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera