Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Terminal jak nowy

 

Czas czytania: ~2 min


Od maja 2015 roku pasażerowie warszawskiego lotniska na Okęciu mogą korzystać ze zmodernizowanego i unowocześnionego Terminala 1. Powstały w latach 90. gmach został poddany gruntownej przemianie i dziś jest nowoczesnym i funkcjonalnym obiektem. Za moderni

 

qxFCBijEh5Bf6yazcItb4DaWGwY6FLdUUlMUpFQx5jyNuN511uxtrLKC2p4a_terminal1-okecie01.jpg

Terminal 1 na warszawskim lotniku im. Fryderyka Chopina na Okęciu oddano do użytku w 1992 roku. Przez lata jego znakiem rozpoznawczym był ogromny, łamany dach o charakterystycznym, buraczkowym kolorze. Nietrudno się domyślić, że już wiele lat temu budynek przestał spełniać normy, stawiane współcześnie tego typu obiektom. Terminal 1 wymagał modernizacji.

Ey3V41uvpYfwq9rybYd3v51GekrQwyczI0XEwjGrZVzjYa7oYXHguQQjPw7U_terminal1-okecie02.jpg

Terminali lotniczych powstało w ostatnich latach w Polsce dziesiątki. Niektóre – jak twierdzą specjaliści – nie są potrzebne, powstały w zbyt małych miastach, nie dadzą rady się utrzymać. Inne zyskują na popularności są rozbudowywane. W 2008 roku powstał Terminal 2 na Okęciu; znane także z udanej architektury jest lotnisko w Jasionce pod Rzeszowem. Przy okazji EURO 2012 wybudowano terminal na lotnisku we Wrocławiu; swój port lotniczy ma Lublin.

2TrFdvAQShfspxW4CItuREAyQ9FLUKvgeGAqJ9uLq0xGBPdkG0pyuUfvTLds_terminal1-okecie03.jpg

Terminal 1 na warszawskim Okęciu przeszedł modernizację według projektu pracowni  Estudio Lamela. Zmienił się jego wygląd, ale o wiele bardziej nowoczesne stało się też wyposażenie oraz rozplanowanie przestrzeni. Terminal skomunikowano ze stacją kolejową, łączącą lotnisko z centrum miasta; znacznie bardziej nowoczesny (szybszy i mniej zawodny) jest teraz system odbioru bagażu – sortownia oraz system transportu walizek jest najnowocześniejszym tego typu rozwiązaniem w Polsce. Terminal wyposażony jest też w więcej punktów handlowych i usługowych, wzrosła liczba stanowisk do odprawy pasażerów. Dobrą wiadomością dla fanów lotnictwa jest też zapewne fakt, że dzięki modernizacji terminalu powrócił na Okęcie taras widokowy, z którego można podziwiać odlatujące samoloty. Do holu głównego terminalu wrócił też  charakterystyczny element wyposażenia starej hali - podwieszony pod sufitem szybowiec Foka.

IxRzmSMUqqTmFEoQdkKUlsfw61jFGdlhv9lyLVNyga9sXD7LC4d2McdVILQ5_terminal1-okecie04.jpg

Terminal 1 na lotnisku Okęcie zmienił swój wygląd zewnętrzny: nie pozostał ślad po łamanym dachu, teraz hala jest stalowo-szklana, jasna i czysta, a dach pokryły panele słoneczne, produkujące energię.

vve9OheqaEoyDNsprrctNpRFCDsQmolVsZ0O2rCXRr5tF4BHkwDtnqd7JwTa_terminal1-okecie05.jpg

Modernizacja Terminalu 1 lotniska im. Chopina w Warszawie

Inwestor: Port lotniczy Warszawa-Okęcie

Projektanci: Estudio Lamela

Wykonawca: Hochtief Polska

Projekt oryginalny: 1990

Realizacja: 1992

Realizacja modernizacji: 2015

Powierzchnia użytkowa: 94 082 m2

Powierzchnia zabudowy: 38 292 m2

Koszt inwestycji: 322 mln zł

Źródło ilustracji: www.lamela.com


Podepnij swój artykuł

tagi

Webinarium Geberit: Łazienka bez barier
Webinarium Geberit: Łazienka bez barier

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

Brabank – architektura mieszkaniowa obok Muzeum II Wojny Światowej
Brabank – architektura mieszkaniowa obok Muzeum II Wojny Światowej

Brabank – to nazwa składającego się z trzech budynków niewielkiego kompleksu zabudowy mieszkaniowej, ...

B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle
B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle

B3000 – tak nazwano projekt przebudowy i rozbudowy dawnego budynku wielopoziomowego parkingu, jaki o ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera