Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Nagroda Polski Cement w Architekturze – oto laureaci

 

Czas czytania: ~3 min


11 grudnia 2015 roku już po raz dziewiętnasty Stowarzyszenie Producentów Cementu i Stowarzyszenie Architektów Polskich przyznały nagrody Polski Cement w Architekturze

 

3ayiCDte00LGYDRRFdQ4gmCtF6p1Ng4BbVLu8xukvPK2YFmzjkad0zagpoW5_nagroda-flyspot-mory-k-warszawy.jpg

Polski Cement w Architekturze – to nagroda, przyznawana wspólnie przez Stowarzyszenie Producentów Cementu i Stowarzyszenie Architektów. Powołane przez oba stowarzyszenia jury spośród nadesłanych na konkurs zgłoszeń co roku wybiera kilka najbardziej wartościowych. Nagroda „Polski Cement w Architekturze” przyznawana jest za najlepszą realizację architektoniczną z użyciem technologii żelbetowej.

ja2OYEU0UI3feQKlsHwmkLL8KO4WbK2bhx91CbsQYeuPNCzbhDvYISD8uN7g_nagroda-flyspot2-mory-k-warszawy.jpg

Fot. Tunel aerodynamiczny w Morach pod Warszawą

Nagroda „Polski Cement w Architekturze” ma za zadanie jest pokazanie możliwości twórczego użycia technologii betonowej w budownictwie, a jej historia sięga 1997 roku. Co roku jurorzy wybierają z grona nowych realizacji te najbardziej godne uwagi. W 2015 roku jury zdecydowało się przyznać dwie równorzędne pierwsze nagrody (po 12,5 tys. zł), dwa równorzędne wyróżnienia (po 5 tys. zł) oraz nagrodę specjalną (5 tys. zł). Na konkurs nadesłano 23 prace, które oceniało jury w składzie: Marek Perepeczo – przewodniczący (wiceprezes SARP), Tomasz Głowacki (SARP Wrocław), Zbigniew Pilch (Stowarzyszenie Producentów Cementu), Zbigniew Reszka (SARP Wybrzeże), Radosław Sojka (SARP Warszawa), Paweł Wieczorek (SARP Kraków)

Nagrodę „Polski Cement w Architekturze” jury przyznało krakowskiej pracowni Lewicki Łatak za projekt tunelu aerodynamicznego w Morach pod Warszawą. W uzasadnieniu członkowie jury zapisali, że nagrodę przyznano za „piękno i wyrazistą manifestację betonu, który tworzy spójną formalnie, konstrukcyjnie i funkcjonalnie wypowiedź architektoniczną”

OQ8u5jJuwU1RQl3BIs4vqQMcQ4LaLA3DLHYUhVaR9lZBV8PkCkJSPmH8cjUf_nagroda-nospr-katowice.jpg

Fot. Gmach Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia

Równorzędna pierwsza nagroda pojechała też do Katowic, do pracowni Konior Studio, którą doceniono za gmach Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Jury zwróciło uwagę na „adekwatne i ekspresyjne zastosowanie technologii betonowej, użytej do wykonania sali koncertowej – głównego, najważniejszego elementu budynku NOSPR”.

DNCQOhTCZ9mgjAeb939nm0VBLzz3gUOX4pKu17yghotefJS6RqpJjyQFK8LV_nagroda-nospr-katowice2.jpg

Fot. Gmach Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia

W uzasadnieniu werdyktu napisano, że „obecność betonu w przestrzeni architektonicznej wnętrza obiektu jest dominująca, odczuwalna i zauważalna z każdego miejsca budynku. Ograniczone środki wyrazu związane z zastosowaniem technologii betonowej pozwoliły na ukazanie „szlachetnego piękna tego surowego materiału”.

C5yv9s1W4N3Dv0qNdTTAU475p0CvsrV34GEiERECwIvemmEg8TkbgxSTdNSW_wyroznienie-asp-warszawa.jpg

Fot. Gmach Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

HHobZmbpi5bAAIuZjlGAxzKFD3oJQ3Z8OKTQ68rN1bv6AfRaL05CkNCfBA8S_wyroznienie-asp-warszawa2.jpg

Fot. Gmach Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Wyróżnienie w konkursie „Polski Cement w Architekturze” przyznano za przebudowę i rozbudowę gmachu Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dokonaną przez biuro JEMS Architekci. Wyróżnienie przyznano za prostotę w użyciu betonu jako materiału konstrukcyjnego, stanowiącego dyskretne tło dla artystycznych zdarzeń – w budynku znakomicie wpisanym w kontekst urbanistyczny miasta.

dEryAaBiik55FqT7YYdWko80cx13oMHeT1qI7hWww7YlNBLDHRukQKktvtuw_wyroznienie-cricoteca-krakow2.jpg

Fot. Cricoteka

QlgY1XP1vv5s2FYdHX7TFEgqiBb8wARKmpRhcaRBTaoBUg9uIEv0sDZ2EhR5_wyroznienie-cricoteka-krakow.jpg

Fot. Cricoteka

Tę samą nagrodę jurorzy przyznali także konsorcjum pracowni NSMOONSTUDIO oraz Wizja za projekt Muzeum Tadeusza Kantora i siedzibę Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora „Cricoteka” w Krakowie. Z uzasadnienia można się dowiedzieć, że jurorzy docenili stworzenie tu z betonu ekspresyjnej formy architektonicznej. Napisano: „Betonowe „nogi” stanowiące podstawę do powstania konstrukcji o wyjątkowo skomplikowanym ustroju statycznym – są odniesieniem do postaci niosącej na swych barkach stół, co jak piszą autorzy – było inspiracją do budowy formy obiektu. Tym samym diagonalne, betonowe trzony klatek schodowych, stały się bazą dla stworzenia obiektu o bryle symbolicznej, będącej sceną i scenografią wydarzeń kulturalnych przy nabrzeżu Wisły, na krakowskim Podgórzu”.

dpPykBrzQ2R8rsWuSWORveWC3Z0163fqbqx2obN2MrCoP5fORktnjSCTgyns_nagroda-specjalna-spbt-ecs-gdansk.jpg

Fot. Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku

0dEYGPQ1MdyNiO9lWmcTqy8XXsSj0LGGAjk8rBjMcN1kuiO4zQoPsieBU4xX_nagroda-specjalna-spbt-ecs-gdansk2.jpg

Fot. Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku

„Polski Cement w Architekturze” – to także nagroda specjalna, ufundowana przez Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego i przyznawana za użycie betonu towarowego. W tym roku najciekawiej tym materiałem posłużył się Wojciech Targowski i zespół PPW FORT, projektując Europejskie Centrum Solidarności w Gdańsku.


Źródło informacji: www.polskicement.pl


Podepnij swój artykuł

tagi

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera